Woensdag 19/06/2019

3 vragen

Waarom bant Brussel de snelweg?

Beeld Photo News

De E40 en A12 op Brussels grondgebied zijn binnenkort autosnelweg af. Ze transformeren tot ‘stadsboulevards’ met minder rijstroken en een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Drie vragen over het Brussels mobiliteitsplan van Pascal Smet (sp.a).

Wat gebeurt er precies?

Elke dag rijden via de E40 en A12 zowat 75.000 mensen Brussel binnen. Indien filevrij suizen ze met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur de hoofdstad binnen. Daar wil Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) komaf mee maken. Daarvoor grijpt hij in op de segmenten van de A12 en E40 op het Brusselse grondgebied, telkens zowat 1,5 kilometer lang.

Die stroken wil hij omvormen tot zogenaamde stadsboulevards: minder rijstroken en een veel lagere maximumsnelheid. De E40 moet van zes naar vier rijstroken, de A12 van drie naar twee. Op termijn worden beide wegen zone 50. Daardoor maakt men plaats voor meer groen, fietspaden en veilige oversteekplaatsen. Er worden ook vervoersalternatieven aangeboden. Zo veranderen de geschrapte rijstroken op de A12 in afritten naar een parking die zal worden aangesloten op het Brusselse tramnetwerk. Het project wordt in fases ingevoerd. Smet wil nog voor de zomervakantie beginnen. “In de jaren 50 heeft men de autosnelwegen doorgetrokken naar het hart van de stad, een historische fout”, verklaart de Brusselse mobiliteitsminister. “Die fout willen we nu rechtzetten.”

Is dat een goed idee?

Dat hangt ervan af aan wie je het vraagt. In deze tijden van klimaatmarsen en bosbrossers is milieu een belangrijk argument. Een snelweg die auto’s aan een rotvaart de metropool in loodst, bewijst milieu noch luchtkwaliteit een dienst. Hij is evenzeer nefast voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker in de buurt. Voor wie die twee argumenten zwaar doorwegen, is dit waarschijnlijk goed nieuws. “Veel steden ervaren een stadsvlucht van jonge gezinnen, bijvoorbeeld uit veiligheids- en gezondheidsoverwegingen”, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters. “Een ingreep als deze zal beide factoren verbeteren. En op termijn zal het ook de economie ten goede komen.”

Zoals altijd in dit soort discussies, zit niet iedereen op dezelfde lijn. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) steigert. “Vanzelfsprekend vrezen we dat Pascal Smet Vlaanderen de Brusselse files cadeau doet. Dat er binnen een paar jaar een overstapparking komt, daar zijn we nu vet mee.” Ook VOKA wil eerst randvoorwaarden zien. “Brussel spant de kar voor het paard”, zegt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens. “Eerst overstapparkings, de ring aanpassen, beter en meer openbaar vervoer, fietssnelwegen... En dan de mooiste boulevards van Europa aanleggen.” Mobiliteitsorganisatie Touring is iets milder. “We zijn niet tegen het plan, maar vragen een testfase om de effecten te meten”, zegt woordvoerder Danny Smagghe. “We willen toch niet dat dit net méér files veroorzaakt?”

Wat betekent dat voor u?

Als u nooit via de E40 of de A12 richting Brussel rijdt: bitter weinig. Wie zich wel al eens op vier wielen in de ochtendspits waagt, zal het aan den lijve ondervinden. Zowel de capaciteit als de maximumsnelheid worden aangepast. Er zal dus minder plaats zijn voor de auto. Dat brengt ontegensprekelijk chaos met zich mee, althans in de beginfase. De files dreigen op korte termijn langer te worden én te verschuiven, bijvoorbeeld in de richting van Leuven. Enkele burgemeesters uit die regio uitten daarover al hun bezorgdheid. 

Of die chaos zal blijven duren, valt af te wachten. Smet hoopt op de flankerende maatregelen en de veerkracht van de burger. Mensen passen zich makkelijk aan, dat zagen we al bij de afbraak van het Reyersviaduct. In het begin was er chaos, maar nu is die verdwenen. Het is er net rustiger en veiliger geworden. Vroeger passeerden dagelijks 60.000 mensen dat knooppunt, vandaag zijn dat er nog 45.000.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden