Woensdag 25/11/2020

Apps

Waarom Apple 400 miljoen dollar betaalt voor Shazam

Tim Cook, CEO van Apple.Beeld epa

Voor 400 miljoen dollar (340 miljoen euro) koopt Apple het bedrijf Shazam, de dienst voor het herkennen van liedjes. De overname moet Apple helpen om aan te haken bij zijn grote muziekconcurrent Spotify.

Wat is dat leuke liedje in die reclame, of dat nu in het café wordt afgespeeld? Shazam geeft antwoord. De overname van deze dienst door Apple hing al even in de lucht, maar is nu officieel. Volgens onder meer persbureau Bloomberg zou het om een overnamebedrag van 400 miljoen dollar gaan, overigens fors minder dan de 1 miljard die Shazam nog waard was tijdens zijn laatste investeringsronde. 

Apple houdt zich vooralsnog op de vlakte over zijn plannen en hult zich tegenover techsite The Verge in algemeenheden. Zo zouden Apple en Shazam een natuurlijke match zijn in hun gedeelde passie voor het ontdekken van muziek. Het ligt dan ook voor de hand dat Shazam verregaand zal worden geïntegreerd in Apple Music.

Populair

Muziekliefhebbers kennen Shazam als de bekendste app voor het herkennen van liedjes. Start de app en Shazam vertelt wie de artiest is van het nummer dat wordt afgespeeld. De app was tien jaar geleden, toen de eerste iPhone uitkwam, direct beschikbaar én werd snel populair. Volgens eigen cijfers van Shazam is de app inmiddels meer dan een miljard keer gedownload. De populariteit van de eerste jaren is echter flink weggezakt. In de toplijsten van Apple bungelt de app ergens onderin de top 100 en bij Android is het nog triester gesteld. Google heeft inmiddels een eigen muziekherkenningsdienst ontwikkeld, die geïntegreerd is in Google Now en Google Assistant. 

De reden dat Apple in de buidel heeft getast, heeft dan ook niet te maken met zijn huidige populariteit. Shazam bestond al lang voordat de iPhone op de markt kwam. In 2002 konden muziekliefhebbers een nummer bellen en dan hun telefoon te luister leggen bij het liedje waarvan ze de naam wilden weten. Dat was in het pre-apptijdperk. Hiermee heeft Shazam een indrukwekkende database opgebouwd. "Het is Apple te doen om die klantgegevens en data", zo zegt een analist tegenover de Los Angeles Times.

De muziekherkenningsapp Shazam.Beeld anp

Zweedse rivaal

Dat is hard nodig, want Apple moet het tot nu toe afleggen tegenover de Zweedse rivaal Spotify, die excelleert in het onder de aandacht brengen van precies die nieuwe muziek die bij een specifieke abonnee past. "Apple heeft gewoon niet genoeg data over muzieksmaken als Spotify, wat betekent dat het zijn suggesties niet zo accuraat kan doen",  zo citeert BBC News een andere analist

Overigens maakte Apples spraakassistent Siri al langer gebruik van Shazam. Ook Spotify werkt samen met Shazam en krijgt, net als Apple Music, veel verkeer vanuit de dienst. Dat zal ophouden als Apple besluit de stekker uit Shazam als zelfstandige dienst te trekken. Shazam is overigens niet Apples eerste muziekovername. Zo kocht het bedrijf in 2014 voor ongeveer drie miljard dollar Beats Electronics, het door Dr. Dre opgerichte bedrijf achter koptelefoons en een muziekdienst.

Facebook: TBH

De app bestond nog maar net, en toch tastte Facebook in oktober diep in de buidel om To Be Honest (TBH) over te nemen. Via de app kunnen mensen anoniem complimentjes aan elkaar geven. De overname past naadloos in de strategie van Facebook om opkomende concurrenten zo snel mogelijk in te lijven.

Apple: Beats

In 2015 nam Apple Beats Electronics over. Niet per se voor de headphones, maar vooral vanwege de streamingdienst, die later Apple Music zou worden. 

Facebook: WhatsApp

De meest spraakmakende aller techovernames blijft toch de overname van WhatsApp door Facebook. De overname deed alarmbellen rinkelen vanwege zorgen over privacy en concurrentievervalsing. Uiteindelijk incasseerde Facebook een boete van 110 miljoen van de Europese Commissie vanwege misleiding bij de overname.

Beeld reuters
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234