Vrijdag 22/10/2021

Waarachtig FAKE

In The Wizard of Oz zingt Judy Garland, terwijl ze smachtend naar de hemel kijkt, over een droomland dat verscholen ligt achter de regenboog. Hetzelfde soort escapisme als in 'Somewhere over the Rainbow' ligt aan de basis van Sarah & Charles' Props for Drama.

Na hun grote solotentoonstelling in het Hasseltse huis voor actuele kunst Z33 vorig jaar heeft kunstenaarsduo Sarah & Charles alweer een nieuwe expo. Met deels dezelfde werken, maar in een andere opstelling en vooral een andere omgeving dan in Hasselt: in Kortrijk worden de objecten en films getoond in voormalige paardenstallen, wat zorgt voor een andere beleving.

Hoewel er dus zeker verschillen te zien zijn, blijft het opmerkelijk dat er kort na elkaar twee grote tentoonstellingen van het duo gehouden worden. Hoog tijd om eens wat dieper in te gaan op hun meest recente film Props for Drama: Suspension of Disbelief.

Toeschouwers van films of kunstwerken hebben een verlangen dat lijkt op dat van Garlands personage Dorothy in The Wizard of Oz: ze willen ontsnappen aan de realiteit. En om dat te doen zijn ze bereid om mee te gaan in een fictie, hoewel ze perfect weten dat die fake is. Ze heffen hun ongeloof tijdelijk op om volledig op te gaan in een andere wereld. Op dat principe is de hele droommachine van Hollywood gebaseerd. En Sarah & Charles vernoemde er hun nieuwste film naar: Props for Drama: Suspension of Disbelief.

Het is een musical in technicolor waarin het duo voortdurend speelt met de grens tussen fictie en realiteit. De film opent met een kleurrijk fantasiebeeld: een meisje dat zit te spelen in een tent in haar tuin. Dan zoomt de camera uit, en zien we dat de tuin een decor is op een donkere filmset in grijstinten. Een blonde vrouw komt in beeld en wandelt over de set.

Geleidelijk aan verandert de achtergrond in een zacht-gele musicalset, waar dansers klaar staan met outfits in pastelkleuren. Samen barsten ze uit in een Busby Berkeley-achtige dans, totdat de camera weer uitzoomt en opnieuw de grijze set onthult.

Voor Suspension of Disbelief maakt Sarah & Charles gebruik van de conventies van de klassieke Hollywoodmusical, die zich vaak afspeelt in de filmbusiness en waarin mise-en-abyme (een verhaal in een kaderverhaal) geen uitzondering is. Denk maar aan 'Singin' in the Rain', dat zich afspeelt in een filmstudio op het moment van de overgang van de stille film naar geluid.

Tegelijk kun je 'Suspension of Disbelief' ook zien als een verwijzing naar The Truman Show, waarin Truman (Jim Carrey) plots ontdekt dat zijn volledige leven in scène is gezet en zijn omgeving één gigantische filmset is. Beetje bij beetje brokkelt de fictieve wereld om hem heen af.

Sarah & Charles creëert voor de toeschouwer een volledig afgewerkte fictie in perfecte Hollywoodesthetiek, om haar daar nadien hardhandig weer uit te rukken. De grens tussen fictie en realiteit wordt flou wanneer blijkt dat de dansers uit de musical de regisseur en de filmcrew uit het kaderverhaal zijn.

Helemaal verwarrend wordt het wanneer regisseur en crew uit het grijze kaderverhaal plots in een dans uitbarsten: alle grenzen tussen fictie en realiteit worden overschreden, de twee werelden lopen in elkaar over. Zo laten de kunstenaars hun film wéér overgaan in een fictie, waarin de toeschouwer maar al te graag wil geloven.

Op meesterlijke wijze balanceert het kunstenaarskoppel Sarah & Charles op het slappe koord tussen fictie en realiteit. Dat doen ze trouwens in ál hun werk. Steeds laten ze in hun installaties en films feit overgaan in fictie en front- in backstage. Een boeiend spel waarin wij alvast graag meegaan. 'And the dreams that you dare to dream really do come true.'

Wie is Sarah & Charles?

Sarah Deboosere (°1981)

Charles Blondeel (°1979)

Wonen en werken in Brussel.

Het kunstenaarsduo maakt installaties, sculpturen en video's waarin ze de grens tussen fictie en werkelijkheid onderzoeken.

Ze namen deel aan groeps-expo's als Netscapes City People in Netwerk (Aalst), Free State in Oostende, Jonge Vlaamse meesters in De Hermitage (Amsterdam) en The Good, the Bad & the Ugly in De Garage (Mechelen).

Eerder hadden ze al kleinere solotentoonstellingen in onder meer Galerie van der Mieden in Antwerpen.

Vorig jaar hadden ze hun eerste grote solotentoonstelling in huis voor actuele kunst Z33 onder de titel The Suspension of Disbelief.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234