Zondag 20/10/2019

Reconstructie

Waar kwam die fiets met dat motortje vandaan?

Femke van den Driessche op het WK. Beeld anp

In het drassige Zolder geldt de 19-jarige Femke Van den Driessche zaterdag als topfavoriet voor de wereldtitel veldrijden onder de 23 jaar. Ze heeft al een Belgische en Europese titel op zak en is gebrand op de overwinning in het eerste WK onder 23. Dat loopt anders. In een fiets in haar kamp wordt een motortje ontdekt. "Niet van mij, maar van een vriend van mijn broer", verklaart Van den Driessche. Hoe zat het precies? Een reconstructie.

Het is 13 uur als Femke Van den Driessche aan de start verschijnt van het beloften-WK veldrijden in het Belgische Zolder. Een primeur. Op het eerste WK voor rensters onder de 23 jaar, en met de Europese en Belgische titel in die leeftijdscategorie op zak, geldt Van den Driessche als topfavoriet. "Het wereldkampioenschap spookt al een tijdje door mijn hoofd. Daar zal de concurrentie heel wat groter worden", zegt Van den Driessche op 10 januari in Het Laatste Nieuws na haar winst op het Belgische kampioenschap in Lille.

Het belooft zaterdag een zware koers te worden, het heeft veel geregend en het parcours is veranderd in een modderpoel, vol slijk en blubber. Maar de race verloopt desastreus voor de jonge Van den Driessche. De start is een belangrijk onderdeel bij het veldrijden; wie zit er voorin en bepaalt het tempo op de dunne paadjes? En daar gaat het direct al mis. Ze loopt een achterstand op na een gevecht met haar klikpedaal.

De rest van de race speelt ze geen rol van betekenis meer en na een gebroken ketting stapt ze uiteindelijk in de slotronde uit de race. Teleurgesteld laat ze de pers weten niet te willen reageren. "Femke van den Driessche zo ontroostbaar dat ze niet wil reageren op WK-drama", kopt Het Laatste Nieuws.

"Mechanische doping"

De wielerunie UCI heeft dan nog niet naar buiten gebracht dat er meer speelt dan alleen de mechanische pech met de Wilier-fietsen van Van den Driessche. "Mechanische doping", gonst het in de loop van de middag. Anders: een motortje.

Het WK-veldrijden in Zolder is voor de UCI een testcase. Met moderne apparatuur controleren ze de fietsen van de deelnemers. Getuigen zien hoe officials met een iPad verschillende fietsen controleren. Dat gebeurt in de materiaalzone, waar crossers van fiets kunnen wisselen. En het levert dus ook direct restultaat op.

Freddy Van Steen, de logistiek verantwoordelijke bij de Belgische wielerbond KBWB, vertelt bij Sporza wat hij heeft gezien: "Na één ronde op het wk heeft de UCI de fiets van Femke in de materiaalpost gecontroleerd met een soort van tablet. De fiets werd meteen verzegeld en meegenomen. (...) De UCI heeft de KBWB er dan bijgeroepen. Toen het zadel van de buis werd verwijderd, kwamen er elektrische kabels uit de buis. Toen ze ook de trapas wilden verwijderen, iets wat normaal makkelijker gaat, ging dat niet, want die trapas zat vast. Net daar zat dat motortje."

Niet de eerste keer

Zes jaar geleden kwam de mogelijkheid van gemotoriseerd fietsen voor het eerst ter sprake na de Ronde van Vlaanderen. De razende vaart waarmee de Zwitser Fabian Cancellara naar de overwinning snelde, kon geen mensenwerk zijn. Er werd in eerste instantie lacherig over gedaan en in tweede instantie trouwens ook. Wielrennen had destijds genoeg te stellen met 'gewone doping'. Maar zou het in tijden van elektrische fietsen zo moeilijk zijn een kleine motor te verbergen in een fietsframe? De Italiaanse oud-coureur Danilo di Luca beweerde in 2014 dat het peloton dat ook op grote schaal doet. (Bart Jungmann)

Beeld anp

Wilier met initialen

Maar het is niet haar fiets, aldus Van den Driessche. Nou ja, het wás wel haar fiets. Een zwart-witte Wilier, met haar initialen erop. Een dag later doet ze samen met haar vader Peter voor de camera's van Sporza haar verhaal. "Er is een vergissing gebeurd."

Van den Driessche: "Die fiets is van een vriend van mij. Hij heeft hem na vorig seizoen van mij gekocht, en het is identiek de fiets als waar ik mee rijd. Die vriend heeft het parcours verkend met mijn broer en had de fiets tegen de vrachtwagen gezet. Een van mijn mecaniciens moet gedacht hebben dat het mijn fiets was en heeft die schoongemaakt en meegenomen. Die jongen gaat soms trainen met mij of met mijn broers, maar ik heb nooit geweten dat er een motortje in die fiets zat. Dat heeft hij mij nooit verteld."

Femke Van Den Driessche bij Sporza

Het Laatste Nieuws krijgt de naam en telefoonnummer van de 'vriend', om 'het onwaarschijnlijke verhaal' te checken. Hij neemt niet op. Vader Peter: "Het is door zijn schuld dat we hier in de shit zitten. Hij had ons moeten zeggen dat er een motortje in die fiets zat. Maar dat heeft hij niet gedaan. Verdorie, toch."

De Belgische bondscoach Rudy De Bie reageert die zaterdag al zonder twijfel: "Wat brengt een renner tot zoiets? Ik weet het niet, op zo'n jonge leeftijd. Wie stuurt haar? Ik ben echt beschaamd in haar plaats. (...) Mijn relatie met haar is sowieso vandaag beëindigd."

Koppenberg

Verdacht wordt Van den Driessche al eerder, nadat ze haar concurrenten op onwaarschijnlijke achterstand rijdt op de klim van de Koppenberg (videobeelden hier), de beroemde berg uit de Vlaamse Ardennen. "Ik heb steeds gezegd dat ze iets deed wat niet kan", aldus de Nederlandse Maud Kaptheijns, die op dat EK tweede werd achter Van den Driessche en ook op dit WK zilver pakte, tegen BN/De Stem. "Tot voor de Koppenberg reed ik haar steeds op twee minuten. Op de EK had ik een superdag en reed ze 20 seconden bij mij vandaan. Ik ben daar erg ziek van geweest. En nu nog meer."

Van den Driessche: "De fiets waar ik mee koerste, daar zat niks in. Ik heb niks verkeerds gedaan. Als ik al zo'n fiets zou gebruiken, dan had ik wel een constanter seizoen gehad."

Kleur Op Maat Cycling Team, de ploeg van Van den Driessche, heeft haar "tot nader order" op non-actief gesteld. Ook fietsmerk Willier Trestina heeft aangegeven stappen te overwegen tegen de wielrenster. Verder hangt haar een geldboete en een minimale straf van zes maanden boven het hoofd. De maximale schorsing kan oplopen tot levenslang. "Ik heb er echt voor geleefd. Nu denk ik dat mijn carrière voorbij is, al hoop ik op een tweede kans."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234