Zondag 13/06/2021

Waar is prinses Diana gebleven?

'Aandacht voor Lady Di verslapt omdat er geen onthullende foto's meer verschijnen'

Vandaag is het twee jaar geleden dat prinses Diana met haar vriend Dodi al-Fayed tegen een Parijse betonpijler knalde. Een golf van emoties overspoelde Europa, en vooral in Groot-Brittannië stond er geen maat op het verdriet. De Britse stiff upperlip had zijn langste tijd gehad; een volk leerde rouwen. Diana werd uitgeroepen tot het icoon van de echte en in onze 24-urenmaatschappij zo ontbeerde emotie. Een mythe was geboren, de mediahype ontketend en ongekend.

Met het afsluiten van de laatste gerechtelijke onderzoeken, en vooral het intrekken van de beschuldiging dat de paparazzi die haar achtervolgden (mede)schuldig waren aan haar dood, zijn de laatste speculaties over de toedracht van het ongeluk ontzenuwd. Speculaties die trouwens nog altijd zo'n 30.000 websites op het Internet vullen. Maar het lijkt erop dat de tegen de pijler geplette Mercedes het gevolg was van een ordinair ongeluk. Een mengsel van haast, een dronken chauffeur en een verraderlijke bocht in een tunnel blijven over.

Vooral Dodi al-Fayed moet het volgens uitgelekte transcripties van het gerechtelijk onderzoek ontgelden. Hij zou zwaar overgereageerd hebben op de aanwezigheid van de persfotografen. De Britse journalist Martyn Gregory schrijft in het vorige maand gepubliceerde boek Diana: The Last Days: "De waarheid is dat prinses Diana is gestorven omdat Dodi besloot een dronken, gedrogeerde en ongekwalificeerde chauffeur (de eveneens omgekomen Henri Paul, bw) achter het stuur te zetten van een wagen die onverantwoord werd bestuurd en dus met grote snelheid botste."

Diana zelf is (uit de media) verdwenen. Dood en begraven. Toen ze nog de meest gefotografeerde vrouw ter wereld was, werd de publiciteit voornamelijk gegenereerd door weer nieuwe 'onthullende' foto's van Diana in sportoutfit, badpak of aan de zijde van een nieuwe vlam, soms onderbroken door de foto's van een bewogen Di bij slachtoffers van landmijnen. Maar na haar dood is ze niet het grote voorbeeld van menselijkheid geworden voor miljoenen, en de strijd met Marilyn Monroe als icoon van deze eeuw lijkt ze in haar nadeel te beslechten.

Voor één keer lijkt haar boze schoonmoeder, koningin Elizabeth, de vox populi goed te hebben ingeschat toen ze half augustus aankondigde dat er vandaag geen officiële herdenking plaatsvindt. Er kwam opvallend weinig protest in de populaire Britse pers, normaal altijd goed voor een rondje royal-bashing.

Ook de schare trouwe bezoekers aan de begraafplaats die door Diana's broer Earl Spencer op het familielandgoed in Althorp wordt alsmaar kleiner. Wie vandaag wilde rouwen, hoefde niet, zoals in het eerste sterfjaar van Diana, weken op voorhand kaartjes te bestellen.

De media zijn inmiddels op zoek gegaan naar nieuwe iconen en zoeken naarstig naar een kopstuk binnen de koninklijke familie die het twijfelachtige genoegen van een 'Diana-behandeling' mag genieten. Die target lijken ze gevonden te hebben in de oudste zoon van Diana en prins Charles: de 17-jarige prins William. Hij kijkt net zo verlegen naar de batterijen camera's als zijn moeder, en dat alleen maakt hem ongemeen populair. Terwijl prinses Diana, voor en na haar dood, ervoor zorgde dat het Britse koningshuis als een bende koele en afstandelijke kikkers werd afgeschilderd, trekt haar zoon diezelfde Windsors weer uit het moeras. Tegen wil en dank, schreef The Times: "De kranten willen dat hij de volgende koninklijke beroemdheid wordt en, of hij het spel nu meespeelt of niet, hij zal altijd een doelwit blijven." Naar iconen is immers altijd vraag.

Bart Willems

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234