Woensdag 30/09/2020

Column

Waar houdt het aanvaard risico op en begint de waanzin in de Tour?

Beeld Karel Duerinckx

Heeft er iemand nog iets gehoord van de studie naar het aantal en vooral het waarom van de valpartijen in de Tour? Dat vraagt Hans Vandeweghe zich vandaag af in zijn dagelijkse column over de Tour de France.

Zou er iemand van de seigneurs van de UCI de tel bijhouden hoeveel renners in deze Tour zijn gevallen en waarom? Van Toureigenaar ASO hoef je zoveel compassie niet te verwachten. Die vinden die heroïek van de geschaafde billen, knieën en ellebogen prachtig. Om de zoveel kilometer een flinke val en iets frequenter in de eindfase houdt de kijkers aan de tv want anders is aan koers zonder doping toch geen lol te beleven.

Na Gent-Wevelgem van dit jaar waarin de renners hulde brachten aan de gevallenen van de Eerste Wereldoorlog door zelf om de haverklap op de grond te gaan liggen, heb ik de vraag gesteld aan Philippe Chevallier, de sport- en technisch directeur van de UCI. Na een exponentiële toename van crashes in de Tour van 2011 had de UCI een studie aangekondigd maar niemand heeft ooit gehoord wat de bevindingen waren.

Welnu, ziehier de conclusies: "Er wordt vaker gevallen. Er zijn meer blessures. We weten niet waarom." Dat méér wordt gevallen, kon een kleuter ook wel bedenken. De focus had moeten liggen op het waarom. De dynamiek van het peloton, ligt het daaraan? De technische kant van de fiets - geometrie, stijfheid, bandenkeuze, wielen - is in onderzoek, maar aangezien de nieuwe voorzitter ongeveer iedereen heeft buiten gegooid die niet helemaal pro hem was of die sympathie had voor zijn voorganger, is er nu een nieuw technisch departement.

De bulk van de valpartijen ligt altijd in de eerste helft van de Tour, als iedereen denkt dat hij vooraan moet zitten. Een Amerikaanse blogger hield een tijdlang de uitvallers bij die in de eerste negen ritten moesten opgeven ten gevolge van een val.

In 2002 verdwenen vijf renners uit het peloton. Tot 2010 waren er jaren met uitschieters, maar het gemiddelde bleef rond zes à zeven uitvallers. Vanaf 2011 steeg dat spectaculair met respectievelijk 16, 17 en 13 renners die na negen ritten uit de race moesten stappen. Na zondag kunnen we weer de rekening maken, maar vóór gisteren stond de teller al op 11. Vooral de kwaliteit van de uitvallers valt dit jaar op. Met Froome en Cavendish verdwenen twee kandidaten voor de gele en groene podia.

Het aantal valpartijen zou ook een onderwerp kunnen zijn van statistisch onderzoek. De Tour is de meest hectische van alle wedstrijden omdat in de helft van de etappes de hele zwik absoluut samen wil aankomen en iedereen denkt een kans te hebben om te winnen. Zoals Talansky gisteren met de eindmeet in zicht vallen, zijn lijn niet houden en tegen het achterwiel van de voorganger tikken, is een fout van een beginnende wielertoerist, maar er zijn veel andere oorzaken die mits een grondige studie van het probleem misschien kunnen worden verholpen.

Er wordt nu van alles beweerd: de carbonfietsen en -wielen zouden te makkelijk onderuit slaan, de banden lopen te goed en zijn te glad, de renners kunnen niet sturen, het peloton staat stijf van de zenuwen en rijdt dichter dan ooit op elkaar op wegen die daar door al het meubilair niet langer voor geschikt zijn.

Kan allemaal, maar niemand kan met cijfers in de hand zeggen wat er echt aan de hand is. Jawel, wielrennen is gevaarlijk en zo veilig als de ooit zo dodelijke Formule 1 is geworden, zal je de koers nooit krijgen. Vallen is niet de bedoeling van wielrennen, maar maakt wel deel uit van de collateral damage als je deze sport beoefent. De vraag is alleen waar het aanvaard risico ophoudt en de waanzin begint.

RECHTZETTING: Dokter Michailov van TVM is nooit in dienst geweest bij Lotto-Adecco. Hij is gisteren in deze column verward met de renner Mikhailov.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234