Zaterdag 06/06/2020

Waar het gebroken hart van vol is

Gebroken hart of niet, Anouk houdt er een indrukwekkende productiviteit op na. Paradise and Back Again is al haar vierde studioplaat in vijf jaar, en opnieuw keert ze haar hele ziel binnenstebuiten.

De openingszin van het eerste nummer op de nieuwe van Anouk zet meteen de toon. "I guess that too much generosity/Is making people take you for a fool/And at every opportunity/They'll even try to get some more from you."

Dat de Nederlandse zangeres het de voorbije jaren in haar privéleven niet onder de markt heeft gehad, is inmiddels bekend, maar als songschrijfster blijft het bedrog van haar ex-partners een onuitputtelijke bron van inspiratie. Na For Bitter or Worse en To Get Her Together keert het thema ook op haar nieuwe, achtste studioplaat regelmatig terug. Maar tegelijk geven songs als 'Looking for Love' en 'Smile & Shine' aan dat er stilaan licht komt aan het eind van de donkere tunnel.

Meer dan eens heb je het gevoel dat ze zichzelf moed inspreekt. In de teksten gaat het over overeindkrabbelen, het stof van je kleren schudden en opnieuw beginnen. Over haar weg naar de top ('Wigger') of de vader van wie ze als kind geen liefde kreeg ('Daddy').

Muzikaal is de toon er wat bluesier op geworden, met zoemende orgeltjes, een warm achtergrondkoor en die waanzinnige stem van Anouk zelf, die regelmatig tot aan de hemel lijkt te klimmen. 'Wish He Could See It All' - het eigenlijke slot van de plaat - is een soulballad die bij elke nieuwe draaibeurt nog beter klinkt, en 'Breathe' werd geïnspireerd door alle haatmail die de zangeres ontving nadat ze zich in het zwartepietendebat mengde.

Hier en daar klinkt ook de ingetogen, melancholische toon nog door van Sad Singalong Songs, haar vorige, meer psychedelische sixtiesplaat. Echt rocken doet ze maar één keer, op 'Feet on the Ground', de als bonustrack toegevoegde single waarop ze samenwerkt met dj Nicky Romero. Het is meteen het meest toegankelijke nummer, maar zeker niet het beste. Dan is 'Places to Go', ook al een extra track, een stuk beter, vooral omdat de elektronica daar Anouks eigen stijl geen geweld aandoet.

Conclusie: opnieuw een knappe, coherente en persoonlijke plaat van de populairste zangeres van Nederland. Alleen hadden de drie bonustracks die niet bij het geheel passen beter op een extra schijfje gestaan. (Universal)

Anouk komt op 7 maart 2015 naar het Sportpaleis in Antwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234