Vrijdag 24/01/2020

Waar gaan we nu dansen vanavond?

Adriaan Van Aken is theatermaker bij Braakland / ZheBilding, de vorige curator van Theater Aan Zee. Dit jaar is hij actief op het festival als TAZ-watcher.

Vorig jaar logeerde ik in Ravelingen gedurende Theater Aan Zee. Een eind fietsen van het centrum van Oostende. Zodoende zag ik elke dag de zee. Wat mij 's ochtends een kans bood om vooruit te blikken en 's nachts momenten van dronken nabeschouwing.

Nu ik op een steenworp van Café Koer verblijf, het epicentrum van het festival, is het equivalent van die rit het tochtje naar de zevende verdieping van mijn hotel. Meestal met de lift. Vaak ook met de trap, als er een onverlaat de liftdeur niet goed heeft dichtgetrokken. Meestal iemand die op het achtste logeert..

Laat er deze nabeschouwing echter niet minder om zijn. Want TAZ#2013, onder het voorzitterschap van gastcurator de Roovers, was van het in te lijsten type. Dat ik dit jaar zo weinig zee heb gezien, ligt niet alleen aan mijn logeerplek, maar ook aan het programma dat zij, in samenwerking met de ploeg van TAZ, hebben samengesteld.

Iedere gastcurator krijgt een paar dingen cadeau. In de editie die wij met Braakland/ZheBilding samenstelden, was dat onder meer het Leopoldpark als nieuwe, centrale festivalplek. Het voorzag TAZ van extra ruimte en sfeer.

Behalve van het zonnige weer, profiteerden de Roovers dan weer van de opening van het nieuwe cultuurcentrum, De Grote Post. Ideaal gelegen, tegenover datzelfde Leopoldpark. Een gebouw waar je een grotezaalproductie in kwijt kan. Of een netter evenement als Uitgelezen, dat in de Panoramazaal plaatsvond. De plek ook waar ik als TAZ-watcher mijn dagelijkse column kwam voorlezen.

Een nog prettiger vaststelling, is dat De Grote Post ook over de nodige hoekjes en andere ontdek-je-plekjes beschikt die het wat minder 'clean' maken. Zoals de mini-aula, waar ik de ontroerend grappige kortfilm Oh Willy (Emma De Swaef & Marc James Roels) meepikte.

Het grootste en verrassendste voordeel van De Grote Post echter is dat er door de plotse aanwezigheid van plug & play-theaterzalen in Oostende, bij TAZ budget en energie overbleef om buitenlocaties in te richten. Het enige waar het in onze editie met BZB aan ontbrak. Een voorstelling als Dwaallicht in een havensetting kunnen spelen of De Vreemdeling op het strand. Het ware mooi geweest. De Roovers haalden die schade in. Met een sfeervolle versie van Blue Remembered Hills in de duinen en een straf Van de brug af gezien bij Hangar 1.

Maar, nu ik toch het opbod aan kwaliteiten en gebreken heb ingezet, wij beschikten met Braakland dan weer over de Club Terminus, één van de laatste 'vuile' concertplekken en feestgelegenheden van het land, naar ik hoor dra 'opgewaardeerd' tot alweer een chic hotel.

Waar gaan we nu dansen vanavond, beste Roovers? Als deze tiendaagse rit er op zit? In De Grote Post? Na het slotconcert van Byrning Down The House? Wat als iemand daar een sigaret opsteekt en het brandalarm doet afgaan? Café Koer? Sluit om 2u, in verband met de buren. De Langestraat? Zelfs al waren er vijf Café Lafayettes, dan nog geraakte niet iedereen daarbinnen. Succes ermee, Roovers!

Ook sleepten wij vorig jaar opvallend meer awards in de wacht. Zoals De Prijs voor Beste Gastcurator 2012, de gouden medaille van die andere kwaliteitskrant voor onze knappe inhoudelijke aanpak én tal van individuele awards. Die van Nachtburgemeester ben ik kwijt, besef ik. Naar ik hoor is Roover Sofie Sente uitgeroepen tot 'grootste nachtbraker'.

Tot slot van dit opbod, een bekentenis. Ik heb erover gedacht om in een van mijn festivalcolumns een 'Awoert, Robbie Cleiren' te verwerken. Omdat ik en vele anderen er niet bijkonden dat Robbie de eerste vier dagen van TAZ heeft gemist, omdat meneer nog op vakantie was.

Na lang beraad met de mede-Braaklanders echter, is besloten die 'awoert' in te trekken. Want eigenlijk is je eigen festival missen ook 'cool'. Zoals de Roovers gewoon een heel cool gezelschap zijn. En een dijk van een curator. Zeker als ze ook dat van dat dansen geregeld krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234