Zondag 05/02/2023

Waalse treinbegeleiders leggen spoor lam

Brussel

Eigen berichtgeving

Tom Cochez

Een staking van de treinbegeleiders in Wallonië zorgde gisteren voor treinellende in het hele land. In Wallonië was het tevergeefs uitkijken naar een trein die op tijd reed, en ook in Vlaanderen reden heel wat treinen niet of met aanzienlijke vertraging. De aanwerving van 106 extra veiligheidsmensen zou het probleem van treinagressie moeten oplossen.

'De veiligheid van de treinbegeleiders is en blijft een heet hangijzer", zegt Roger Van Hove, voorzitter van de socialistische spoorwegvakbond ACOD, die, net zoals de christelijke vakbond, de staking erkende. "Het is begrijpelijk dat mensen die 's morgens naar hun werk komen met de vrees dat ze afgetroefd zullen worden, het werk neerleggen. We wachten nog steeds op extra veiligheidspersoneel."

Vrijdagavond ontstond op de trein tussen Namen en Charleroi een vechtpartij tussen een treinbegeleider en een passagier. De conducteur belandde in het ziekenhuis met een gebroken neus en kaak. "Het was de spreekwoordelijke druppel", zegt Roger Van Hove. "We erkennen de staking niet omdat we voorstander zijn van een plotse staking overdag, wel omdat we de problemen van de treinbegeleiders erkennen. Er is alsmaar meer agressie. Treinbegeleiders worden doorlopend uitgedaagd door reizigers die geen geldig vervoerbewijs hebben of die onterecht in eerste klasse reizen."

De NMBS wijst erop dat de voorbije jaren al inspanningen werden geleverd om de veiligheid van de treinbegeleiders te verbeteren. "De oprichting van een centrale meldkamer, cursussen omgaan met agressie, ingekorte treinen, dubbele ploegen op zogenaamde moeilijke lijnen en het herstel van het gerechtelijk mandaat dat de treinbegeleiders toelaat zelf proces-verbaal op te stellen, zijn enkele ingrepen die de veiligheid moeten helpen garanderen", zegt woordvoerster Leen Uytterhoeven. Al geeft ze meteen toe dat die ingrepen zich niet vertalen in minder incidenten, integendeel. "Vorig jaar steeg het aantal feiten met 11 procent en de cijfers van de eerste drie maanden van dit jaar lijken die tendens te bevestigen."

Nieuwe maatregelen die werden bedongen tijdens een overleg tussen vakbonden en directie zouden het tij moeten keren. "Vooral de toezegging om 91 extra werknemers aan te werven voor B-Security is een stap in de goede richting", zegt Roger Van Hove. "Die uitbreiding van het kader van B-Security is ons al een tijdje toegezegd door minister Durant, maar voorlopig hebben we daar nog niets van gezien. Daarnaast komt er een brigade met vijftien manschappen voor extra controles in risicotreinen." De NMBS zal verder ook een perscampagne opzetten om klanten aan te sporen hun ticket te betalen voordat ze op de trein stappen.

Blijft de vraag of een wilde staking die vooral de getrouwe treinreizigers treft het beste instrument is om de eis kracht bij te zetten. Volgens Roger Van Hove is het niet zo dat dit soort acties de reizigers juist nog prikkelbaarder maakt. "De treinbegeleiders zijn de NMBS-werknemers die rechtstreeks contact hebben met de treingebruikers. Het is in ieders belang dat de veiligheid van die mensen gewaarborgd wordt."

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers wijst de spontane staking af. Bram Dousselaere: "Hoe terecht de eisen van de vakbonden ook mogen zijn, staken voordat onderhandeld is met de NMBS is onaanvaardbaar."

NMBS pakt veiligheidsprobleem aan met 106 extra B-Security-mensen

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234