Dieselgate
VW-topman schrapt investeringen: "Dit wordt niet pijnloos"
Een software-update zal niet volstaan voor alle dieselauto's van het Duitse VW-concern die betrokken zijn bij het milieuschandaal rond de sjoemelsoftware. Technici zullen ook aanpassingen aan de motor moeten doen. Dat heeft de nieuwe VW-topman Matthias Müller vandaag gezegd in Wolfsburg.
Een aanpassing van de software zal slechts bij een deel van de betrokken wagens volstaan, klinkt het. "Bij een ander deel van de auto's zal een ingreep aan de hardware van het voertuig noodzakelijk zijn."
Investeringen onder de loep
De topman heeft ook een strikt financieel beheer aangekondigd: alle investeringen worden onder de loep genomen. "Wat niet absoluut noodzakelijk is, wordt geschrapt of uitgesteld", aldus Müller. "Ik ben heel eerlijk: dit zal niet pijnloos gebeuren." Ook het door zijn voorganger Martin Winterkorn opgestarte efficiëntieprogramma zal bijgesteld worden.
Het is nog niet duidelijk hoeveel het milieuschandaal Volkswagen zal kosten. Volgens topman Matthias Müller zal de provisie van 6,5 miljard euro die het Duitse autoconcern aangelegd heeft voor het milieuschandaal met de sjoemelsoftware niet volstaan.
Werkgelegenheid niet in gevaar
Volgens ondernemingsraadvoorzitter Bernd Osterloh heeft het schandaal echter voorlopig geen gevolgen voor de werkgelegenheid bij de autobouwer. "Momenteel, dat is het goede nieuws, zijn er nog geen gevolgen voor de arbeidsplaatsen", aldus Osterloh. "Dit geldt zowel voor de vaste werknemers als voor de uitzendkrachten. En er is een vaste wil om alles te doen om de werkgelegenheid te beschermen."
Na de zogenaamde Dieselgate, waarbij aan het licht kwam dat de Duitse autobouwer al jarenlang met geheime software sjoemelt met de uitstoot van dieselwagens, moest Volkswagen wereldwijd ruim 11 miljoen wagens terugroepen, waarvan acht miljoen in Europa. Voor België gaat het om bijna 400.000 wagens. De autobouwer kijkt ook aan tegen miljardenboetes en een resem rechtszaken.