Dinsdag 24/05/2022

VW ontslaat massaal, maar 'Vorst blijft open'

Brussel l De directie heeft de vakbonden verzekerd dat Volkswagen Vorst niet sluit. Wel kregen ze daarna van de Europese ondernemingsraad te horen dat er 'een zware herstructurering op komst is'. Die zal wellicht duizenden banen kosten.

Tot vandaag kan er nog altijd geen betrouwbaar cijfer geplakt worden op het banenverlies. De 5.200 werknemers bij Volkswagen in Vorst krijgen vanochtend meer uitleg op een bijzondere ondernemingsraad. De directie wou die vergadering uitstellen tot morgen, maar kwam daar onder druk van de stakingsacties in de fabriek op terug.

Op de agenda staat "een mogelijk herstructureringsplan". Dat wijst erop dat de Brusselse productie van het topmodel de Golf minstens gedeeltelijk, en mogelijk volledig, verhuist naar het VW-hoofdkwartier in Wolfsburg. Bij VW Vorst rollen er jaarlijks ongeveer tweehonderdduizend Golfjes van de band.

De hoofdafgevaardigden van de twee grootste vakbonden, Pascale Vancauwenberghe (ACV) en Jan Van der Poorten (ABVV), pleegden gisteren in Duitsland overleg met de Europese ondernemingsraad onder leiding van voorzitter Bernd Osterloh, tevens vertegenwoordiger van de machtige Duitse metaalvakbond IG Metall.

Het Belgische vakbondsduo kreeg geen antwoord op de cruciale vraag: welke modellen krijgt VW Vorst in de plaats als de Golf verdwijnt? "Geen enkel model kwam ter sprake. We verwachten daarover morgen (vandaag, red.) antwoorden van de directie", zegt Vancauwenberghe.

Osterloh steunt de Belgische bonden. "Als Volkswagen zou voorstellen om de productie van de Golf weg te trekken uit Brussel, dan verwachten we dat de Belgische vestiging alternatieve modellen krijgt. We zullen daarvoor ijveren, aangezien het nooit de bedoeling was - en dat was ook met het management besproken - werk in de West-Duitse fabrieken te verhogen ten koste van andere assemblagesites", zegt hij. Osterloh pareert daarmee onrechtstreeks de kritiek op zijn vakbond IG Metall, die volgens Herwig Jorissen, Vlaams voorzitter van ABVV Metaal, de Belgen "verraden" zou hebben.

De technologiefederatie Agoria becijferde dat voor elke job die verdwijnt bij VW Vorst er twee verdwijnen bij de toeleveringsbedrijven. Bij een verlies van 1.500 tot 2.500 fabrieksbanen, wat gisteren de meest gehoorde schatting was, komt het totale banenverlies dus neer op 4.500 tot 7.500 personen.

De toppolitici uit de diverse regeringen leggen zich node neer bij de sociale rampspoed. Zij verleggen hun actieterrein naar het verzekeren van het voortbestaan van de vestiging in Vorst. Premier Verhofstadt (VLD) en minister van Werk Peter Vanvelthoven (sp.a) dringen er, net als de bonden, op aan dat Vorst, bij het verdwijnen van de Golf, een ander model toegewezen krijgt.

(JCS/EV/NC/FR)

Verhofstadt en bonden eisen vervanger voor Golf in Belgische VW-fabriek

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234