Donderdag 05/08/2021

Vuurwerk verzekerd in F1

Mercedes en Ferrari, de twee favoriete teams van dit seizoen, pakken uit met elk twee kopmannen. Dat moet vonken geven, én brokken. Misschien zelfs verlies van een niet te missen titel. Omdat het verleden dat al vaak bewees. Maar ook omdat de persoonlijkheid van de tenoren om confrontatie smeekt. Rosberg en Hamilton, Räikkönen en Alonso gunnen elkaar straks geen centimeter ruimte, als ze achter het stuur zitten en de overwinning op het spel staat.

Ferrari

Alonso vs. Räikkönen

Kan het ironischer? Na twee ontgoochelende seizoenen was Ferrari het vertrouwen in Räikkönen kwijt. We schrijven eind seizoen 2009. Grote baas Luca di Montezemolo droomt van Fernando Alonso als kopman. Temeer omdat die sponsor Santander meebrengt, goed voor 100 miljoen euro per jaar. Alleen: Alonso wil geen mee-eters naast zich, hooguit meelopers. Räikkönen moet dus buiten. Maar diens managers spelen het hard, Kimi heeft nog een contract voor een jaar en moet dus rijden in 2010. Waarop Ferrari zijn contract prompt uitbetaalt: de Fin krijgt 25 miljoen euro om niet te racen én om Alonso zijn zin te geven.

Vier jaar later. Alonso, die ervan droomde met een ongenaakbare Ferrari in de statistieken achter Michael Schumacher aan te gaan, beseft dat hij in 2013 alweer naast de titel zal grijpen. Hij schopt keet. De schuld van Ferrari, zegt hij. Dat pikt Di Montezemolo niet en hij verandert de spelregels: in 2014 is Alonso geen kopman meer, er komt een tweede klepper bij. De keuze valt op Räikkönen, vier jaar eerder met het huisvuil buitengezet. Alonso doet moeilijk en dreigt met opstappen, maar blijft uiteindelijk toch. Omdat sponsor Banco Santander hem niet wil volgen. Of hoe 2014 in een heel gespannen context begint bij Ferrari. Ook al omdat de Spanjaard en de Fin een tegenstrijdige persoonlijkheid hebben. Water en vuur, kil en vurig. Räikkönen blijft altijd onbewogen. Het kan hem geen moer schelen wie zijn teamgenoot is, hij gaat nooit uit de weg. Alonso is kribbig en agressief, zelfs giftig en rancuneus als hij de lakens in zijn team niet kan uitdelen. Zoals hij in 2007 bij McLaren bewees met Hamilton. Het liep toen faliekant af. En straks gegarandeerd opnieuw, als Alonso ook nu probeert zijn rivaal mentaal te ontwrichten.

Nico Rosberg is geen ruziemaker. Vorig seizoen vroeg Mercedes hem in Maleisië om de snellere Hamilton voorbij te laten. Hij aarzelde even, maar deed het dan zonder morren. Dit jaar is de situatie anders. Een jaar geleden reden ze voor de ereplaatsen, nu zitten Rosberg en Hamilton met hun snelle Mercedes in een absolute favorietenrol. De inzet is veel hoger. Bovendien is Ross Brawn weg als teambaas. Hij was het die Hamilton vorig jaar als nummer één beschouwde en Rosberg vroeg om te wijken. Nu delen Toto Wolff en Niki Lauda de lakens uit bij Mercedes. En Lauda is duidelijk: "Ze zijn volwassen en verstandig genoeg, dus moeten we ze tegen elkaar laten racen. Teamorders zijn niet aan ons besteed."

Tegenover Rosberg staat een Hamilton met een zeer groot eergevoel. Hij voelt zich gekrenkt na verlies. De duimen leggen tegen zijn teamgenoot is geen optie. En hij is vooral een krijger in hart en nieren. Toen hij in 2007 bij McLaren debuteerde naast de grote Alonso en nog niet zo afstandelijk omging met de journalisten, siste hij in seizoensopener Melbourne 'off the record' tussen de tanden: "Ik vreet die Spanjaard met huid en haar op..." Zoals hij nu, tijdens de recente wintertests, ook al heel nors reageerde toen nogal wat Engelse collega's schreven dat Rosberg de grootste titelkandidaat is omdat hij meer beredeneerd rijdt. Wat inderdaad in het voordeel van Nico kan spelen, want doseren wordt met de nieuwe auto's bijna even belangrijk als op de limiet rijden. Dat komt door het 'samenspel' tussen turbo- en elektromotor, maar ook door minder benzine aan boord dan vroeger. Vrijdag was Hamilton alvast opvallend opgenaaid, tijdens de vrije trainingen. Oorzaak en verband? Zeker weten. De strijd om het kopmanschap is al volop bezig.

Fernando Alonso

Troef: de meest volledige coureur. Kan zowel geslepen slim rijden als bliksemen op de uiterste limiet. Hij haalt altijd het maximum uit de auto, ook als die niet de snelste is.

Achilleshiel: hij gaat snel kankeren of gaat door het lint als hij beseft dat hij alweer naast de titel zal grijpen. Of als zijn hoofdrol in het team bedreigd wordt. Ten koste van zijn prestaties.

Kimi Räikkönen

Troef: altijd even koel en onbewogen. Laat een atoombom naast hem afgaan, en hij geeft nog geen kik. Presteert heel regelmatig en kent zijn gelijke niet in rechtstreekse duels.

Achilleshiel: heeft wat topsnelheid ingeleverd in vergelijking met zijn topseizoen 2005. Spant zich nooit in om een goede relatie met zijn mecaniciens en ingenieurs uit te bouwen.

Lewis Hamilton

Troef: onbetwistbaar de snelste over één ronde. Haast onklopbaar in de kwalificaties. Meesterlijk in de regen. Als hij zijn dagje heeft en een topwagen, is hij moeilijk van de zege te houden.

Achilleshiel: kan niet doseren als de auto dat verlangt, want gaat altijd voluit. Mentaal broos. Als zijn lief humeurig opstaat, merk je dat later die dag aan zijn pruillip.

Nico Rosberg

Troef: benadert autoracen heel wetenschappelijk. Misschien wel de aanpak die de nieuwe generatie auto's nodig heeft. Staat als Duitser op een zeer goed blaadje bij de bonzen van Mercedes.

Achilleshiel: een iets kleinere topsnelheid dan Hamilton, en daarom in het nadeel tijdens de kwalificaties. Zal sneller dan Hamilton gas terugnemen voor het teambelang.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234