Woensdag 16/10/2019

Vuil Spel

De gesimuleerde vuiligheid die de speler moet doorstaan in de horrorgame The Evil Within kent geen voorgaande. Bedenker Shinji Mikami haalde zijn ziekste fantasieën boven. 'Het is moeilijk om mensen nog bang te krijgen.'

Te veel zombies en te weinig kogels, dat is de standaard in een horrorgame. Ook The Evil Within, een nieuwe game van Resident Evil-bedenker Shinji Mikami die deze week verscheen, blijft voor een groot deel veilig binnen de canon van het genre. Maar dan moet je plots een half ontbonden lijk op een tafel opensnijden, tot in het kleinste visuele detail getoond en met aangepaste geluidseffecten.

In een latere scène zit hoofdpersonage Sebastian Castellanos opgesloten bij een slager die vers mensenvlees aan het verhakkelen is. En dan, in een van de hogere levels, is er dat verlaten landhuis, waar je een deur met drie sloten open moet krijgen door drie - letterlijk - hersenkrakende puzzels op te lossen: in drie verborgen kamers in het huis wordt er kunstmatig een mens in leven gehouden, met een gescalpeerd hoofd, en u moet de deur zien open te maken door metalen pinnen in de juiste hersenkwab te prikken. Het wordt allemaal stuitend grafisch getoond: de pinnen verdwijnen traagjes in het lillende hersenweefsel, terwijl de realistisch bewegende ogen van de slachtoffers u aanstaren.

Overgeven

Het bovenstaande is maar een fractie van wat u als speler geserveerd krijgt in The Evil Within: het komt uit drie hoofdstukken van het vijftien etappes tellende verhaal van de game, die gamehuis Bethesda de afgelopen maanden toonde. Tot mensen er letterlijk onwel van werden. "The Evil Within deed me overgeven", blogde journaliste Tina Amini van de bekende Amerikaanse videogamesite Kotaku. "Ik weet echt niet hoeveel van deze game ik nog kan spelen." Ook ondergetekende, die dezelfde twee levels speelde, had na afloop van de hersenpuzzel wat frisse lucht nodig.

Het is extreem grafische horror die de laatste tien jaar ook opmars aan het maken is in de cinema, en die dankzij de visuele kracht van de nieuwste generatie gameconsoles (er bestaan ook minder visueel doortastende versies voor de PlayStation 3 en Xbox 360) nu ook kan worden uitgespeeld in videogames.

Lichaamshorror

Mikami kent de foortruken van gamehorror. Vooral omdat hij ze tot op grote hoogte heeft helpen bedenken. In 1996 maakte hij al Resident Evil, een horrorgame voor de allereerste PlayStation. Daarin joeg Mikami spelers de stuipen op het lijf door hen - bovenop de in die dagen nog erg cartooneske zombies - plotse schrikeffecten te serveren. Zoals een dolle hond die ineens door het raam van een verlaten villa komt gesprongen. "De speler af en toe een gevoel van opluchting geven is heel belangrijk", zegt Mikami. "Na een gespannen situatie, op een moment waarop de speler iets relaxter is, dat is het moment om toe te slaan."

Mikami is vier jaar bezig geweest aan The Evil Within, en het eindresultaat is een game die de speler op iedere denkbare manier bang probeert te maken. Er zijn de lichaamshorror en de schokeffecten, maar ook de aanhoudende schrik voor wat horrormeester Clive Barker ooit 'inflictie' noemde, de monsters en andere gedrochten die zich een weg door de huid en het vlees van het spelerspersonage banen als hij ze niet op afstand houdt.

Er is, ergens tijdens de vroege levels, een groot bad van bloed en verhakkelde lichamen, waar de speler doorheen moet om naar het volgende vertrek te gaan, en waaruit ook nog eens sommige van die doden tot leven komen. Er is de constante dreiging dat de speler booswicht Ruvik zal tegenkomen, want diens interventies zijn puur willekeurig. Heel wat van die verschrikkingen haken in op irrationele angsten die allang in het hoofd van de speler zitten, zegt Mikami. "Dingen waarvoor iemand in het echte leven bang is, zijn ook efficiënt in een game."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234