Zaterdag 19/06/2021

'Vtm moet risico's durven nemen'

Succes van Sara en Mijn restaurant smaakt naar meer aan de Medialaan

Vtm heeft het marktleiderschap van Eén bijgebeend. Omdat ze dat graag zo zouden houden, hebben ze in Vilvoorde een paar strategische plannen klaar.

Door Brecht Decaestecker

Vilvoorde l Kijkcijferkanon Sara verschuift naar prime time en een aantal contracten met Hollywoodstudio's werden van de concurrentie afgesnoept.

Je merkt het aan alles wanneer je het glazen gebouw in Vilvoorde binnenstapt: de sfeer bij de VMMa (vtm, 2BE, Jim, Q-music en 4FM) is in jaren niet meer zo goed geweest. Dat komt voor een stuk door Jan Segers en Laurens Verbeke, de programmadirecteurs van de tv-zenders. Een jaar geleden antwoordde dat duo op zowat elke vraag van journalisten dat ze 'bezig waren met een groot verhaal' en dat ze 'vooral op de lange termijn dachten'. Wat ze daarmee bedoelden, daar had iedereen het raden naar. Tot vandaag.

Dankzij de hype rond Mijn restaurant en Sara, en een geslaagde herlancering van Het nieuws had vtm in de maand april een marktaandeel van 27,7 procent in de doelgroep tussen 18 en 54 jaar. Dat betekent dat 27,7 procent van alle tv-kijkers uit die leeftijdsgroep op de commerciële zender afstemden. Eén, toch nog altijd de grote concurrent van vtm, moest het stellen met 25 procent in die doelgroep. Reken je de maanden maart en april samen, dan klokken beide af op 26,7 procent.

Segers en Verbeke vinden dat ze op koers zitten en noemen als belangrijkste reden voor het prille succes de brede mix aan programma's die ze ingevoerd hebben. Volgens het duo betekent dat niet dat ze de komende maanden de succesformules volop zullen herhalen. Segers: "We gaan niet in de veiligheidszone liggen en denken: 'Dit werkt, dus dit gaan we blijven doen.' We moeten met vtm risico's durven nemen. Dat hebben we met Sara ook gedaan. Het was een grote stap en zo zullen er nog meer grote stappen volgen."

2BE is een ander verhaal. Behalve een nieuwe naam en een nieuwe look verschilt de zender nauwelijks van voorganger Kanaaltwee. Het enige echte nieuwe programma, Lost in Tokio, werd een flop. Het haalde gemiddeld 159.000 kijkers. In de voor 2BE interessante doelgroep van 18 tot 44 jaar haalde het 8,7 procent marktaandeel. "Dat is een tegenvaller", geeft Verbeke toe. Over de andere uithangborden van de zender, 71° Noord, Hagger Trippy en het derde seizoen Prison Break, zijn ze wel tevreden. Dat de zender nauwelijks veranderd is, is volgens Segers en Verbeke een kwestie van tijd: "De pers evalueert de zender volgens het resultaat dat wij pas voor het eindstip voor ogen hebben."

Ondertussen hebben ze aan de Medialaan ook gewerkt aan een aantal opmerkelijke deals met Hollywoodstudio's. Die maken niet alleen films, maar ook steeds meer tv-series à la 24, Lost, Prison Break of Desperate Housewives. De VMMa heeft een contract met 20th Century Fox en Sony maar krijgt vanaf midden 2008 ook de tv-series en films van Paramount en NBC-Universal. Die hadden voorheen een deal met SBS (VT4 en Vijftv). Het contract houdt in dat alleen nieuwe tv-series van NBC naar vtm of 2BE kunnen gaan. SBS behoudt het recht om nieuwe reeksen van bestaande series, zoals Heroes, uit te zenden.

Opvallend is dat de VMMa ook een deal met Walt Disney in de wacht kon slepen. Die studio heeft nog altijd een contract met SBS, dat op zijn beurt bepaalde reeksen of films in licentie doorverkoopt aan de VRT, maar vtm en 2BE mogen voortaan eerst een aantal lekkere brokken uitkiezen. Zo zullen de tv-premières van animatiefilms zoals Cars of Ratatouille naar de Medialaan gaan.

De succesvolle telenovelle Sara verhuist in juni naar prime time. Het definitieve uur wilden Segers en Verbeke nog niet bekendmaken, maar Sara-fans zullen een maand lang na Het nieuws in plaats van ervoor klaar moeten zitten. Dat het Europees kampioenschap voetbal, waarvan SBS de uitzendrechten heeft, daar iets mee te maken zou hebben, ontkent Segers: "Is er dan voetbal? Ha, dat wist ik niet. (lacht)"

Programmadirecteur Jan Segers:

'Sara' was een grote stap en zo zullen er nog meer grote stappen volgen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234