Woensdag 27/10/2021

Vtm klimt uit het dal

Vtm verloor de voorbije maanden dan wel kijkers aan VIER, maar de zender kijkt desondanks tevreden terug op het najaar. Al beseffen bazen Erwin Deckers en An Rydant dat er nog flink wat werk op de plank ligt, te beginnen met de vooravond. 'Het zal nog een jaartje duren voor we staan waar we willen staan.'

'Natuurlijk had ik vooraf voor dit resultaat getekend." Creatief directeur Erwin Deckers twijfelt geen seconde wanneer de vraag komt of hij tevreden is over het najaar van vtm. Nochtans zijn de cijfers niet zo positief: sinds de start van concurrent VIER haalde vtm een marktaandeel van 23,7 procent in de commerciële doelgroep van 18- tot 54-jarigen, 1,3 procentpunt minder dan een jaar geleden. Ook op de commerciële markt verloor vtm wat van zijn pluimen aan SBS Belgium (VIER, VIJF), dat meer adverteerders kon overtuigen om reclameblokken bij hen te kopen.

Maar die rode cijfers wegen niet op tegen de opluchting. Na de paniek vorig najaar - toen ongeveer de hele structuur van de zender overhoop werd gehaald - en het zwakke voorjaar, staat vtm dit najaar weer op de kaart. Met enkele goede programma's die het verschil maakten en een beter imago dat daaruit voortvloeide. Het resultaat van een denkoefening waar de zendertop zich dit voorjaar aan zette, zegt Erwin Deckers, die vooral daarom in januari de overstap maakte van Q-music. "We hebben op een rijtje gezet wat we van onze zenders willen en hoe ze er uit moeten zien. Dat heeft ons geholpen om keuzes te maken."

Keuzes die hun vruchten afwierpen: Deadline 14/10 en vooral Clan gooiden hoge ogen, terwijl Belgium's got talent het ondanks alle scepsis vooraf goed deed op vrijdagavond. Alloo in de gevangenis is "televisie die raakt" en Manneke Paul lokt 's avonds laat een ander publiek naar de commerciële zender. "We keken er op voorhand naar uit om te zien welke richting het zou uitgaan, want iemand als Paul de Leeuw heb je nu eenmaal niet in de hand", zegt Deckers. "Maar hij is het weerhaakje in ons schema geworden." Door Manneke Paul gaat vtm ook niet langer op zoek naar een eigen talkshow, nochtans al jarenlang een verzuchting aan de Medialaan. "Paul is onze talkshow. Dat is het soort talkshow dat we willen."

Minpuntjes

Al was het niet allemaal goed, moet ook Deckers toegeven. "We hebben foutjes gemaakt, maar dat hoort er nu eenmaal bij als je zo'n nieuw parcours rijdt." Deckers haalde twee programma's aan waar vtm de bal missloeg: Debby & Nancy kon de verwachtingen niet waarmaken en raakten niet uit de slipstream van Paul de Leeuw, met een vroegtijdig afvoeren als gevolg. Ook Voor de show slaagde er op geen enkel moment in om te overtuigen en wordt eind volgende week stopgezet.

"We zijn met vtm aan de weg aan het timmeren", zegt Deckers. "We zijn nog niet waar we willen zijn. Het zal wellicht nog een jaartje duren voor we op kruissnelheid zijn." Daarbij vaart de zender vooral zijn eigen koers, zonder zich blind te staren op wat de concurrentie doet. Want dit najaar heeft volgens Deckers vooral getoond dat het uitpakken met grote nieuwigheden niet automatisch tot succes leidt. "Het is allemaal niet zo makkelijk. Je zet niet zomaar een nieuwe zender neer die al de rest weg vaagt."

Wat die toekomst betreft kijken Deckers en An Rydant, de nieuwe netmanager van vtm, nu vooral naar de vooravond. "Die vooravond is heel erg belangrijk", zegt Deckers. "Dat is hét moment waarop je de kijkers wil grijpen om ze daarna zo lang mogelijk vast te houden." De keuken van Sofie slaagt daar om zes uur behoorlijk in, maar wanneer Voor de show op antenne komt, nemen de kijkcijfers telkens weer een forse duik.

"Nochtans is het niet zo moeilijk", gelooft Deckers. "Je moet gewoon goede televisie maken. Een programma waar mensen op dat uur willen naar kijken." Maar het falen van Voor de show bewijst dat net dat niet zo simpel is. "Dat heeft veel, zo niet alles, met het genre te maken", zegt Deckers. "Er zijn weinig voorbeelden van succesvolle showbizz-programma's. Ook niet in het buitenland. De enkele titels die het wel goed doen, moeten het van hun harde, sensationele aanpak hebben. En dat is niet meteen wat wij voor ogen hebben."

Zendschema

Een vervanger voor Voor de show komt er in het voorjaar aan, maar hoe die er precies uit moet zien ligt nog niet vast. Een dagelijkse quiz waar onder anderen radioman Sven Ornelis aan werkt, is één van de mogelijkheden. "Maar er is ook nog een andere piste", geeft Deckers aan. "Binnenkort hakken we de knoop definitief door."

Dat nieuwe vooravondprogramma moet ook Het nieuws ten goede komen. Kris Hoflack, sinds een aantal maanden hoofdredacteur van de vtm-nieuwsdienst, maakt momenteel een denkoefening die het vtm-nieuws zowel inhoudelijk als vormelijk een nieuw elan moet geven. "Ons nieuws moet dichter gaan aansluiten bij de waarden waar de zender voor staat", legt Deckers uit. Wat dat concreet betekent, wordt volgend voorjaar duidelijk.

Maar de vooravond gaat niet met alle aandacht lopen. De zender blijft, net als dit najaar, in het zendschema investeren. Zo duiken er de komende maanden een rits nieuwe programma's op (zie kader) en wordt er met Crème de la crème voor het eerst een nieuwe fictiereeks gelanceerd in de wintermaanden. En dat terwijl vtm door de economische crisis en de verhevigde concurrentie op de advertentiemarkt de inkomsten zag dalen. "Maar door efficiënter om te gaan met de beschikbare middelen moeten we meer kunnen doen met minder geld", legt Deckers uit.

"Ver moeten we het voor die efficiëntie trouwens niet gaan zoeken. De voorbije maanden hebben we bijvoorbeeld een aantal afgewerkte programma's in de vuilnisbak gekieperd. Programma's die niet goed genoeg waren om op het scherm te komen. Dat is natuurlijk een absolute verspilling van middelen. TV Bastards, ons nieuw intern productiehuis, moet er voor zorgen dat dat in de toekomst niet meer gebeurt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234