Woensdag 24/07/2019

Vtm kleurt nu ook de cinema

De Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), moederbedrijf van onder meer vtm en Q-music, is net een beetje minder een traditionele radio- en tv-groep geworden. Met Starway Film Distribution gaat de VMMa ook films verdelen. ‘We blijven zoeken naar nieuwe zaken die nauw bij onze kernactiviteit aansluiten’, zegt Wim Hubrechtsen van de VMMa over de diversificatie.

De tijd dat de Vlaamse Media Maatschappij, eigenaar van onder meer vtm, 2BE, Jim en Q-music, alleen maar radio en tv maakte, ligt achter ons. Boeken, dvd's en merchandising zaten al lang in de portefeuille en met Jim Mobile stampte de groep een succesvolle gsm-provider uit de grond. Vorig jaar kwam daar Starway bij, een management- en boekingskantoor voor artiesten als Sylver en Ellektra. En sinds 1 oktober draait ook Starway Film Distribution op volle toeren in Vilvoorde.

Starway Film Distribution zal in België en Luxemburg de films verdelen van E1, wereldwijd de grootste onafhankelijke distributeur. In de catalogus zitten onder meer Kill Bill, Fame en The Golden Compass. De eerste nieuwe film die de VMMa zal verdelen is Machete van Robert Rodriguez, de regisseur van onder andere Sin City en Desperado. Later dit jaar volgen nog Another Year van Mike Leigh en een Sinterklaasfilm.

Controle over de content

De kloof tussen tv maken en films verdelen mag op het eerste gezicht erg diep lijken, volgens Wim Hubrechtsen, manager Line Extensions bij de VMMa, is het een logische stap. “Als tv-zender komen we nu als allerlaatste aan bod in de contentketen”, zegt hij. “Het start met cinema, dan krijg je de betaalkanalen, video op aanvraag en dvd's, en pas dáárna kom je bij televisie. Wij kopen nu films vaak al heel lang op voorhand, soms alleen op basis van het script. Dat betekent dat je grote sommen op tafel legt voor een film waar je de cyclus niet van kent. Je legt je lot in handen van andere distributeurs, van andere partijen. Als een van hen ondermaats presteert en de film minder goed geëxploiteerd wordt, heeft dat een impact op de volledige cyclus. Omdat wij als allerlaatste aan bod komen, is dat niet altijd een comfortabel gevoel.”

Met Starway Film Distribution wil de VMMa meer controle krijgen over het volledige proces. Want als er nu een goede marketingcampagne opgezet wordt rond de bioscooprelease van een film, zal dat ook een positief effect hebben als diezelfde film later op vtm of 2BE uitgezonden wordt. Zo zal men niet meer tegenkomen wat bijvoorbeeld met De koning van de wereld gebeurde. Voor de tv-serie op het scherm kwam, had men in de bioscoop al een filmversie uitgebracht, een beslissing die die nefast was voor de uitstraling van de tv-serie. Want de film werd neergesabeld en de serie kon dat negatieve beeld niet meer rechttrekken.

“Wij zullen nu samen met de filmeigenaar afwegen of we een film in de bioscoop uitbrengen of die meteen doorduwen naar bijvoorbeeld video op aanvraag of dvd”, zegt Hubrechtsen. “Een film in de cinema uitbrengen om alleen maar een beetje box office te genereren is kortzichtig. Door die film bijvoorbeeld onmiddellijk als dvd uit te brengen en dat goed aan te pakken, kan je omzet vele malen hoger liggen. Met Starway gaan we daar nu veel meer aan het stuur zitten. Controle over de content is alsmaar belangrijker aan het worden.”

De distributie van films komt bovenop andere line extensions, de afgeleiden die vtm en co. ontwikkelen op basis van radio- en tv-programma’s. Die diversificatie is momenteel goed voor 20 procent van de omzet van de VMMa, maar dat zou verdubbeld moeten worden. “Zestig-veertig is de ideale verhouding”, meent Hubrechtsen. “De marktaandelen van tv blijven goed en de adverteerders komen ook nog steeds naar ons, maar op de markt zijn er veel concurrenten. Als zender moet je permanent alert blijven voor nieuwe evoluties.”

Als mediagroep is het volgens Hubrechtsen vooral ook zaak om het hoofd een beetje koel te houden. “We zouden voor elke trend iets kunnen ontwikkelen, maar dat is niet onze opdracht. Onze kijker verwacht dat ook niet. We moeten niet in alles trendsetter zijn, wel op een aantal vlakken. Wat we nu doen met de filmdistributie bijvoorbeeld, of met de iPad-applicatie voor Het nieuws.”

Bovendien blijven ondanks alle nieuwe media ook de goeie ouwe boeken en andere merchandising hun ding doen voor de VMMa. “Line extensions 1.0 blijven inderdaad belangrijk”, zegt Hubrechtsen. “De boeken rond Sara verkopen nu nog altijd 20.000 exemplaren. Dat zijn bestsellers. Het verhaal heeft al lang niets meer te maken met wat je drie jaar geleden op televisie hebt gezien, maar het merk blijft bestaan en je kan er nog van alles mee doen. Net omdat het destijds op een goede manier in de markt is gezet.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden