Dinsdag 27/10/2020

VTM

VTM duwt door voor Vlaamse Netflix: ‘Samen met andere zenders als het kan, alleen als het moet’

Enkele programma's van VTM in 2020, waaronder 'The Voice' en 'Alloo in de politierechtbank'.Beeld rv

Nog dit jaar wil VTM met een eigen betalende streamingdienst beginnen. Die ‘Vlaamse Netflix’ bevat idealiter content van andere zenders, maar het water blijft diep. ‘Wij verwachten dat de Vlaamse overheid dit faciliteert.’

DPG Media, het moederbedrijf boven VTM, gooit in 2020 zijn hele televisiestrategie om. In plaats van te vertrekken vanuit de zenders en een lineaire programmatie zal voortaan de content primeren. Op welk platform de kijker die bekijkt, maakt niet langer uit. “Wij volgen de kijker”, klinkt het. Nog dit jaar rolt het een betalende streamingservice uit, naast het bestaande gratis platform VTM Go. De zogenoemde ‘Vlaamse Netflix’ dus.

Hoe de nieuwe dienst zal heten en wanneer hij precies wordt uitgerold, kan het bedrijf nog niet zeggen. Eerst moet alles getest worden. Bovendien wordt er gewerkt aan de specifieke content. Abonnees van een betalende service verwachten immers méér, denk maar aan filmische reeksen als La casa de papel of House of Cards. Daarom zal VTM het langverwachte De Bende van Jan de Lichte opsparen. De serie werd internationaal dan wel verkocht aan Netflix, bij ons zal ze eerst op het nieuwe platform gelanceerd worden.

Daarnaast wacht DPG Media nog steeds op een definitief antwoord van de andere omroepen. Want om te kunnen opboksen tegen Netflix, Amazon Prime, Apple TV+ en het op stapel staande Disney+ staat een Vlaamse Netflix sterker als iedereen op dezelfde kar springt. “Sinds ik die term anderhalf jaar geleden voor het eerst heb gebruikt, hebben we de hand uitgestoken naar andere zenders en distributeurs”, zegt Dirk Lodewyckx, algemeen directeur van DPG Media. “Maar van de mogelijke partners waarmee we aan tafel zaten, kregen we vaak te horen dat ze eerst de kat uit de boom willen kijken omdat alles nog volop in beweging is.”

Onverantwoord

Aan de Medialaan wil men niet langer wachten. Lodewyckx: “Vijf jaar geleden kon niemand voorspellen wat er vandaag allemaal veranderd is, laat staan dat wij kunnen voorspellen wat er de komende vijf jaar zal gebeuren. Alle delen blijven bewegen. Wat ons betreft kan dat ook een opportuniteit betekenen. Dat vergt guts, maar we willen dat risico nemen. Wij stellen het initiatief open voor alle partners die nog mee op de kar willen springen.”

Met andere woorden, zowel VRT (met Eén, Canvas en Ketnet) als SBS Belgium (het moederhuis van VIER, VIJF en ZES) mag een graantje meepikken als ze hun programma’s op het nieuwe platform plaatsen. “Wij geloven dat huishoudens hooguit drie zulke abonnementen zullen nemen”, meent Lodewyckx. “Het zou onverantwoord zijn wanneer daar géén Vlaams initiatief tussen zit. Daarom willen we het nog dit jaar lanceren. Samen met de andere zenders als het kan, alleen als het moet. Zelfs als dat betekent dat deze businesscase de eerste jaren rood kleurt.”

De langverwachte VTM-serie 'De Bende van Jan de Lichte' moet de ‘Vlaamse Netflix' in de markt zetten.Beeld VTM

Ook op de opnieuw uitgestoken hand zijn de andere omroepen niet zo happig. “We investeren zelf al jaren in het aanbieden van lokale en internationale content op Play en Play More, en dit heeft intussen een stevige klantenbasis verworven”, zegt Isabelle Geeraerts van Telenet, dat ook eigenaar is van de SBS-zenders. “In de relatief kleine Belgische markt is samenwerking zeker de weg, maar het moet een win-winscenario worden voor iedereen. We kunnen niet zomaar afstand doen van onze investeringen.”

Bij VRT is men iets optimistischer. “Er zijn constructieve gesprekken geweest tussen VRT en DPG Media over dit initiatief en die willen we graag voortzetten”, luidt het. “We willen meewerken aan elk initiatief dat het Vlaamse ecosysteem versterkt, waarbij VRT haar onafhankelijke rol als publieke omroep kan behouden.” Klein addertje onder het gras: de gesprekken werden voornamelijk gevoerd door de net door de Vlaamse overheid ontslagen CEO Paul Lembrechts. 

Daarom kijkt DPG Media naar de overheid zelf. “Wij hebben in Vlaanderen hoog kwalitatieve zendercontent”, zegt Lodewyckx. “Wat fictie betreft, is dat mee te danken aan initiatieven die de overheid heeft genomen met het Mediafonds en tax sheltering. Daarom verwachten wij dat de Vlaamse overheid een Vlaamse Netflix faciliteert. Niet sponsort, er is genoeg ondernemerschap om die paddenstoel vanzelf te laten groeien. Maar wel in een omgeving waar die risico’s genomen kunnen worden.”

De nieuwe minister van Media heeft daar oren naar. “Het is belangrijk dat de verschillende mediaspelers in Vlaanderen de krachten bundelen”, zegt Benjamin Dalle (CD&V). “Hoe ze dat doen, dat kan ik niet bepalen. Het is aan hen om hierover afspraken te maken. Wel heb ik aangegeven dat de openbare omroep en het Vlaams Audiovisueel Fonds belangrijke gesprekspartners zijn voor het aanbieden van een uitgebreide catalogus voor Vlaamse content. Ik wil de verschillende spelers rond de tafel brengen, ook om te kijken hoe we dit verder kunnen faciliteren, al biedt het mediadecreet op dit moment al een basis.”

Tijd waard

De reden dat VTM net nu haar hele tv-strategie omgooit, zijn de grote veranderingen waar de hele sector mee kampt. Zo is het livekijken drastisch gedaald, wat voor een commerciële zender op basis van advertentie-inkomsten nog steeds het enige winstgevende uitzendmodel is. Ook het kijkgedrag zelf is veranderd. 

“We komen van een tijd waar de programmadirecteur de avond slim programmeerde”, legt Lodewyckx uit. “Maar vandaag bepaalt de kijker welke programma’s hij bekijkt. Het gaat dan vooral om content die als must see wordt ervaren, die de kijker zijn tijd waard vindt om te bekijken wanneer hij dat wil, en met welk kijkcomfort.”

Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media: "Het is belangrijk dat de verschillende mediaspelers in Vlaanderen de krachten bundelen."Beeld BELGA

Ironisch genoeg wordt er tegelijk een nieuwe, lineaire zender gestart. Want zo kijkt er nog steeds een grote groep lineair of uitgesteld. Onder de werknaam VTM2 komt er lokale en internationale content – allicht in de plaats van het huidige Q2, maar dat wordt niet bevestigd. “We willen als merk verbreden, zonder te raken aan VTM als familiezender”, klinkt het. “De programma’s die we nu niet kunnen maken, komen dan op een tweede net en de on-demandplatformen. We investeren dus niet in een tweede net op zich, wel in creatieve, kwalitatieve, lokale content.” 

Daarnaast worden VTM Kids en VTM Kids Jr samengevoegd als een jeugdmerk, met onder meer programma’s van Nickelodeon. Het vrijgekomen net wordt een tweede CAZ, dat programma’s uit de Walter Presents-catalogus zal aanbieden.

Om dat te verwezenlijken wordt het organigram vanaf vandaag door elkaar geschud. Calogero Macaluso wordt verantwoordelijk voor streaming en marketing, de net aangetrokken Maarten Janssen van Ketnet wordt channel manager van VTM. Voor de andere zenders wordt nog een nieuw hoofd gezocht. Daarnaast leiden Inge Kluft en Davy Parmentier het content departement, dat de programma’s maakt en aankoopt voor de andere departementen. “Dat zal in het begin even schuren”, denkt Lodewyckx. “We werken al dertig jaar volgens het oude model. Maar we moeten ons nu wapenen voor de digitale toekomst.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234