Zondag 25/09/2022

VRT zet grote schoonmaak voort

Carl Voet (58), die vijf jaar lang aan het hoofd van de duidingsprogramma's van de nieuwsdienst stond, stapt op als hoofdredacteur. Hij past niet meer in de plannen die kersvers algemeen hoofdredacteur Liesbet Vrieleman heeft.

Nieuwe bezems vegen schoon, luidt het spreekwoord. En Vrieleman, die het sinds eind mei voor het zeggen heeft op de nieuwsdienst, lijkt vast van plan dat in de praktijk te brengen. Vrieleman nam de functie van Luc Rademakers over en kreeg bij wijze van erfenis een door hem samengesteld college van hoofdredacteurs in de armen geschoven. En daar was ze blijkbaar niet onverdeeld gelukkig mee. Hoofdredacteur digitaal Emmanuel Rottey, die zijn vrouw naar het buitenland volgde, is ondertussen vervangen door Brecht Decaestecker, de vroegere chef digitaal van De Morgen.

En nu is Carl Voet dus aan de beurt. Voet, die eerst als journalist en daarna als eindredacteur van onder andere Het journaal, Terzake en Panorama werkte, was sinds 2011 verantwoordelijk voor alle duidingsprogramma's van de nieuwsdienst. In die functie had hij het voor het zeggen bij programma's als VOLT, De zevende dag,Terzake en De afspraak. Vooral die laatste twee programma's zorgden ervoor dat Voet onder vuur kwam te liggen.

Voet benadrukt dat hij zelf de beslissing nam om op te stappen. Na vijf jaar dreigde de routine en bovendien voelde hij niet veel voor het krimpscenario waarin de openbare omroep is terechtgekomen. Met het succes van Over eten had hij bovendien een forse pluim om op zijn hoed te steken. Al kan die ook de indruk niet wegwerken dat Voet wel degelijk onder lichte dwang naar de uitgang werd geëscorteerd.

Dat Voet een uitstekend journalist was, die zich onder andere liet opmerken met zijn verslaggeving over de oorlog in ex-Joegoslavië, staat buiten kijf. En ook als eindredacteur bouwde hij een uitstekende reputatie op. Maar als hoofdredacteur stootte zijn stugge, eigenzinnige houding op veel weerstand.

Voet had de gewoonte om nieuwe programma's en ideeën met een kleine groep getrouwen uit te werken, dat tot grote frustratie van de rest van de nieuwsvloer. De beslissing om Koppen te schrappen en Panorama naar Eén te verhuizen bijvoorbeeld, werd pas net voor het persbericht de deur uit ging gecommuniceerd.

Ook een programma als De afspraak, dat vorig najaar het vlaggenschip van het nieuwe Canvas moest worden, werd in kleine kring bedacht en uitgewerkt. Zelfs presentator Bart Schols had bij het tot stand komen van 'zijn' programma maar weinig in de pap te brokken. Toen dat programma flopte werd dan ook nadrukkelijk naar Voet gewezen.

Dat Voet na de rel over het interview met voormalig Syrië-strijder Younnes Delefortrie twee dagen wachtte om het openlijk voor zijn journalist op te nemen, werd hem ook al niet in dank afgenomen.

Vrieleman vervangt tijdelijk

Niet alleen op de nieuwsvloer was het moeilijk om met Voet te communiceren. Bij de vernieuwing van Canvas, waarin 'zijn' programma's een belangrijke rol te spelen hadden, was het ook voor de netmanagers van die zender moeilijk om greep te krijgen op Voet. Eerst Paul Peyskens en later Reinhilde Weyns slaagden er niet in om op een constructieve manier met de hoofdredacteur duiding in dialoog te gaan. Redenen genoeg voor Vrieleman om op zoek te gaan naar een vervanger. Zolang die niet gevonden is neemt zij de taken van Voet over.

Ondertussen zet ze haar operatie vernieuwing gewoon verder. Want het is nog maar de vraag of het bij twee vertrekkers zal blijven. Voet is niet de enige wiens functioneren de voorbije maanden in vraag werd gesteld. Ook Bjorn Soenens, hoofdredacteur van Het journaal, lag onder vuur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234