Vrijdag 18/06/2021

VRT wil overheidsgeld voor Europese promotiecampagne Songfestivalkandidaat

100.000 euro voor de eer van het vaderland

Als we tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival in Athene geen modderfiguur willen slaan, hebben we niet alleen een goed nummer maar vooral een goed geoliede promomachine nodig. Het geld daarvoor zal wel uit de portemonnee van cultuurminister Anciaux moeten komen, want de openbare omroep heeft de gewenste 100.000 euro niet.

Brussel

Eigen berichtgeving

Els Maes / Armand Plottier

Donderdag verklaarde minister van Cultuur Bert Anciaux dat hij eventueel bereid is om de Belgische kandidaat voor het Eurovisiesongfestival te ondersteunen met een buitenlandse promotiecampagne. Johan Verstreken (CD&V) en Margriet Hermans (VLD) hadden daar in de commissie Media om gevraagd. Maar, zo benadrukte de minister, die ondersteuning zal gebeuren via de bestaande promotiekanalen voor Vlaamse artiesten in het buitenland. "Elke artiest heeft het recht om zijn kans te wagen en een dossier in te dienen bij het ministerie Cultuur", benadrukt woordvoerder Geert Marrin. "De minister sluit geen enkele kandidaat en geen enkel muziekgenre op voorhand uit, maar deze aanvraag zal net als alle andere dossiers op inhoudelijk-artistieke basis beoordeeld worden."

Volgens Vlaams Parlementsleden Margriet Hermans (VLD) en Johan Verstreken (CD&V) moet een promotournee door Europa onze winstkansen op de liedjeswedstrijd gevoelig verhogen. "De voorbije jaren hebben we naar het Eurovisiesongfestival liedjes gestuurd die verre van slecht waren en toch bedroevend slechte scores haalden", zegt Hermans. "Aan kwaliteit ontbreekt het ons niet, maar we moeten onze kandidaat in de ons omliggende landen beter verkopen. Ruslana (de Oekraïense overwinning uit 2004, EMa) heeft dat twee jaar geleden zeer slim aangepakt, door al zes weken voor de finale een grootse mediacampagne te starten in hun buurlanden, net als de Griekse winnares van vorig jaar, Helena Paparizou. We moeten af van de gedachte dat deelnemen belangrijker is dan winnen. Het Eurovisiesongfestival is een geweldige kans om de uitstraling van onze regio en van onze artiesten te verhogen, en die kans moeten we grijpen."

Concreet wordt er gedacht aan een promotournee met radio en tv-optredens door een aantal Europese landen. Ook de VRT droomt hardop van een dergelijk scenario, maar liet al weten dat er geen budget is voor een internationale tournee. "Het is onze taak als lid van de EBU (Unie van Openbare Omroepen, organisator van het festival, EMa) om een goede kandidaat met een sterk nummer naar het festival te sturen", zegt VRT-woordvoerder Diane Waumans. "De openbare omroep zorgt verder ook voor financiële en logistieke ondersteuning van zijn eigen kandidaat. We betalen de coaching, reis- en verblijfskosten en promotiemiddelen zoals een eigen videoclip, maar we onderzoeken inderdaad of we onze kandidaat nog een extra steuntje in de rug kunnen geven door een heuse Europese promotournee. We bekijken wat mogelijk is." Verschillende bronnen bevestigen dat voor die promotiecampagne door de VRT een bedrag van 100.000 euro werd genoemd. "Het is te voorbarig om daar uitspraken over te doen", zegt Waumans. "Maar dit is een zeer dure aangelegenheid als je het goed wilt aanpakken en de Vlaamse overheid zou ons daarbij kunnen helpen."

Dat geld zou moeten komen uit het fonds voor internationaal cultuurbeleid. Eén ding staat vast: voor de laureaat bekend is, wordt door het kabinet Anciaux geen beslissing genomen. "Men mag niet van ons verwachten dat wij met een blanco cheque over de brug komen voor een artiest die nog niet bekend is", zegt Marrin. "Alles zal afhangen van de kwaliteit van de inzending." Op zondag 19 februari weten we wie de VRT naar Athene stuurt. "Tijdstechnisch is het niet evident om dat nog rond te krijgen", aldus Marrin.

Voor de logistieke organisatie van de 'Eurosongpromotour' zou het Muziekcentrum worden ingeschakeld, het steunpunt van de Vlaamse gemeenschap dat zich bezighoudt met de promotie van Vlaamse artiesten. "Wij zeggen zeker niet per definitie nee tegen een artiest uit het commerciële circuit", zegt directeur Stef Coninx. "Als de minister beslist om te investeren in de promotie van Eurosong, dan kunnen wij daar zeker onze expertise voor inzetten." Coninx waarschuwt wel voor te hoge verwachtingen. "Je mag het effect van zo'n promotournee niet overschatten. Ik betwijfel of een paar optredens in onze buurlanden de televoting in grote mate zullen beïnvloeden. Vlaamse artiesten promoten in het buitenland is een werk van lange adem. Kijk naar dEUS, Millionaire, Absynthe Minded. Om op internationaal niveau echt iets te bereiken, moet je jaren aan de weg timmeren en credibility opbouwen. Het Eurovisiesongfestival is een heel ander verhaal. Dat vereist een fel gemediatiseerde campagne, om op heel korte termijn eventjes heel veel aandacht te generen voor één artiest met één nummer. En vergeet ook niet dat Urban Trad, de inzending van de RTBF in 2003, zonder enige steun een tweede plaats heeft bereikt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234