Donderdag 13/05/2021

interview

VRT lanceert gloednieuwe nieuwssite: "Als we het goed aanpakken, hebben we geen concurrentie"

Brecht Decaestecker, hoofdredacteur digitaal bij de openbare omroep, wil de nieuwe samenwerking tussen de verschillende VRT-redacties optimaal uitspelen. Beeld Tim Dirven
Brecht Decaestecker, hoofdredacteur digitaal bij de openbare omroep, wil de nieuwe samenwerking tussen de verschillende VRT-redacties optimaal uitspelen.Beeld Tim Dirven

Weg met deredactie.be, daar is vrtnws.be. De openbare omroep lanceert vandaag zijn gloednieuwe nieuwssite en de ambities liggen hoog. "Met VRT NWS wil ik een alternatief bieden voor snelle, grote nieuwssites als HLN.be en Nieuwsblad.be."

Wit. Het is het eerste wat opvalt wanneer je naar vrtnws.be surft: veel witruimte en een pak minder beelden en navigatiebalken dan op deredactie.be. Een bewuste keuze, zegt Brecht Decaestecker, sinds een jaar hoofdredacteur digitaal bij VRT Nieuws: de site moest rust uitstralen en de surfer niet bombarderen. "De vorm staat voor het soort nieuwssite dat we willen zijn. Ik wil met VRT NWS een andere nieuwssite maken dan hln.be en nieuwsblad.be. Ik ben ervan overtuigd dat er in Vlaanderen een grote doelgroep is voor een nieuwssite die rust en betrouwbaarheid wil."

Zijn de andere nieuwssites volgens u dan niet betrouwbaar?

"Ik steek er mijn hand niet voor in het vuur dat alles wat er staat ook waar is. Ik doe dat ook niet voor ons, maar wij streven er wel naar. Dat is ons grootste werkpunt. Soms brengen we ook iets dat van een Australische nieuwssite overgenomen is dat je niet meteen kan dubbelchecken. Ik merk toch dat andere sites nieuwsfeiten soms sneller brengen dan wij en meteen een pushbericht rondsturen. Maar zijn ze echt 200 procent zeker wanneer ze X aanduiden als de chauffeur van het busje in Barcelona? Of doen ze dat alleen maar omdat vele Spaanse media dat zeggen?"

Is het moeilijk om aan die verleiding te weerstaan? Je kunt er snel veel clicks mee winnen.

"Op lange termijn zal het net méér clicks opleveren, wanneer je voor honderd procent betrouwbaarheid kiest. 1,2 miljoen mensen kijken iedere avond naar Het Journaal, omdat ze weten dat alles er klopt, al gaat het niet altijd om het meest flitsende nieuws. Zo willen we ook dat de mensen online altijd naar ons komen, omdat ze weten dat alles wat er staat juist is. We zullen onze verschillende experts nog meer online uitspelen om de nieuwsfeiten te duiden."

"Je mag ook niet vergeten dat we nu al vaak de eerste zijn, net omdat we voor die volkomen zekerheid kiezen. Omdat de mensen weten dat het op de VRT komt, vertellen ze het bij ons. Bij de fipronil-crisis zaten de baas van het voedselagentschap en Maggie De Block eerst bij ons."

Misschien omdat ze weten dat de openbare omroep de grootste is? Alle VRT-redacties samen vormen een megafoon waar geen andere Vlaamse nieuwsredactie tegenop kan.

"Alleen werd die megafoon niet altijd gebruikt. Tot vorig jaar wist de online-redactie het niet altijd wanneer Terzake een primeur had, en vice versa. Dat inzicht is er nu wel - en dat is onze sterkte en kracht. We moeten die samenwerking optimaal gebruiken, ook als argument om iemand te overtuigen. Als we dat goed doen, hebben we geen concurrentie."

"De Persgroep zou het ook kunnen, maar dan moeten ze de nieuwsblokken op radiozender Q-music herdopen tot VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws omvormen tot de VTM Nieuws-krant."

De uitgevers, die nu al met argusogen volgen wat VRT Nieuws doet, zullen mogelijk nog meer over oneerlijke concurrentie klagen.

"Iedereen speelt zijn rol en probeert zijn job zo goed mogelijk te doen."

Strijdt de VRT niet grotendeels met overheidsmiddelen tegen commerciële spelers?

"Wij zetten wel geen advertenties op onze nieuwssites. Als onze cijfers groeien, heeft dat economisch geen waarde."

"Als hoofdredacteur heb je een uitvoerende rol en probeer je gewoon je job zo goed mogelijk te doen: de best mogelijke actualiteit te brengen voor de Vlaming en zoveel mogelijk Vlamingen proberen te bereiken. Dan moet je je van de rest niet al te veel aantrekken. Ik zit niet in de directie en sluit geen beheersovereenkomsten."

Maar u moet toch ook rekening houden met de gevoeligheden en de beheersovereenkomst, die bepaalt dat de focus op het audiovisuele moet liggen? De VRT werd enkele jaren geleden nog teruggefloten omdat hij op zaterdag geschreven interviews met politici publiceerde.

"Als we al weekendinterviews zouden willen brengen, zou dat een combinatie van beeld, tekst en geluid zijn. De internetgebruiker wil alle drie. De kranten gebruiken nu toch ook video, en niet alleen meer tekst en foto zoals in de krant?"

Deredactie.be publiceert sinds dit voorjaar op zaterdag wel het 'Creatieve Lab', een lang interview met BV's over hun inspiratie. Dat is met alleen maar tekst.

"Vanaf september zal er telkens een podcast bij staan, zoals al een paar keer het geval was, en Radio 1 zal die overnemen. Dat past perfect bij wat de VRT moet doen. Je moet ook weten dat het ‘Creatieve lab’ wordt gemaakt door iemand die een aantal jaren buiten strijd was en hard gezocht heeft naar wat hij kan betekenen op de redactie. Met die rubriek heeft hij opnieuw arbeidsvreugde gevonden. Dat is ook de taak van een werkgever."

Wat is de ambitie van vrtnews.be?

"Hln.be is online de grootste, met twee miljoen bezoekers per dag, gevolgd door nieuwsblad.be met 1,4 miljoen op betere dagen. Na een grote kloof komt dan het pelotonnetje van De Standaard, De Morgen, De Tijd, Knack en wijzelf. Dat klopt niet voor een openbare omroep. Ik weet niet of we in de eerste club moeten zitten, maar mijn ambitie is om tussen die twee groepen te kruipen."

Als uitsmijter: waarom is een rubriek nodig als 'Ook dat nog', met wel erg licht nieuws?

"Ik lees dat vaak heel graag. Onze eerste twee kernwaarden zijn betrouwbaar en relevant zijn, en dat geldt ook voor 'Ook dat nog'. Vele berichten daar zijn heel relevant. Er was bijvoorbeeld een stuk over een actrice op de rode loper die weigerde te antwoorden op de vraag over haar kleren, omdat diezelfde vraag nooit aan haar mannelijke collega's werd gesteld."

Dat lijkt me een atypisch voorbeeld. Deze ochtend las ik nog een berichtje over hoe een bruidsjurk ruïneren niet ongestraft kan blijven, inclusief smiley in de titel.

"Ik kan je veel meer voorbeelden tonen van stukken in 'Ook dat nog' die wel degelijk relevant zijn. Zijn ze dat allemaal? Nee. Maar ik hoop dat er een dag komt, binnen drie of zes maanden, dat dat wel zo is. Daar werken we elke dag aan.

"Die rubriek is trouwens bedacht door Jef Lambrecht, toch het symbool van heel betrouwbare journalistiek. Hij heeft dat bedacht als afsluiter van het radionieuws omdat hij vond dat er een leuke uitsmijter mocht zijn. Alleen al als aan eerbetoon voor hem, zal ik die rubriek nooit afschaffen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234