Zondag 17/10/2021

VRT haalt Geubels binnen, vliegt pax media buiten?

Het dure exclusiviteitscontract van Philippe Geubels bij de VRT doet de wenkbrauwen fronsen bij de commerciële zenders. Na de plannen met onder meer Ketnet Jr. staat de pax media onder druk.

Wielerfans die vorig weekend de Strade Bianche wilden zien, moesten toch even zoeken. De koers was niet op de VRT te zien, maar op Eurosport. En straks geldt hetzelfde voor Milaan - San Remo en de Ronde van Italië. De uitzendrechten waren te duur voor de VRT die moet besparen. "We moeten omzichtig omspringen met onze budgetten."

Bij de commerciële zenders verslikten velen zich enkele dagen later in hun koffie toen bekend raakte dat Philippe Geubels de volgende vier jaar exclusief bij Eén programma's gaat maken. "De budgettaire omzichtigheid was blijkbaar minder belangrijk."

Geubels afzetten tegen de koers is niet helemaal correct - misschien kan de VRT net Geubels betalen omdat hij bespaart op sport - maar feit is dat Geubels een dure vogel is. Iedereen heeft de comedian en tv-maker het afgelopen jaar het hof gemaakt en hem inhoudelijke en financiële voorstellen gedaan. Dat de VRT hem nu kan strikken, betekent dat dat die daar flink wat voor overheeft. De concurrentie schat op basis van de eigen voorstellen dat Geubels jaarlijks tussen de 400.000 en 500.000 euro verdient.

De wrevel rond Geubels zou maar een accident de parcours zijn als het de voorbije maanden peis en vree was in medialand. Alleen kijken de commerciële omroepen al een tijdje met stijgende verbazing naar de openbare omroep. "De VRT is al een aantal maanden vrij commercieel bezig", klinkt het bij meerdere bronnen bij Medialaan (VTM, Q2, VTMKZOOM) en SBS Belgium (VIER, VIJF), die off the record spreken. "En dat terwijl ze marktversterkend zou moeten zijn."

Vooral de plannen die de VRT heeft voor een nieuw kinderkanaal, Ketnet Jr., stuiten op onbegrip. Volgens de openbare omroep zal die zender weinig kosten en is die nodig om de jongste kijkertjes te bereiken, de commerciële zenders zien er alleen maar een poging in om hen het leven zuur te maken. Alle commerciële zenders hebben daarom de vragenlijst van de Vlaamse Regulator voor de Media ingevuld om hun bezwaren te uiten.

'De mol'

Maar er zijn nog zaken die wrevel opwekken. Zo was de inkt van de beheersovereenkomst nog maar net droog, of de VRT hield al een pleidooi om het plafond op digitale reclame-inkomsten te verhogen. Ook in hun programmering worden ze te commercieel, valt te horen, met als recente voorbeeld De mol. Op VIER start dat programma om 20.35 uur, terwijl het Eén-alternatief (eerst Spoed 24/7, nu De noodcentrale) volgens het schema vijf minuten later start. Alleen heeft Eén sinds het begin van De mol opeens zo goed als alle trailers en tussenfilmpjes geschrapt, waardoor hun programma nu vlak voor De mol start.

Je kunt de VRT niet verwijten dat ze veel kijkers wil halen, maar dit doet de concurrentie denken aan het tijdperk-Aimé Van Hecke, toen alles uit de kast gehaald werd om de kijkcijferstrijd te winnen. Bij VIER kunnen ze er niet mee lachen. Wouter Vandenhaute, mede-eigenaar van VIER en Woestijnvis, heeft het al aangekaart bij de VRT.

De discussies tonen aan hoe strak de zenuwen gespannen staan in tv-land. Nadat de rust was teruggekeerd, na de intrede van VIER bijna vijf jaar geleden, leek iedereen zijn positie gevonden te hebben. Maar de commerciële zenders ondervinden steeds meer hinder van het uitgesteld kijken. Als ze dan te maken krijgen met een concurrent die schijnbaar geen last ondervindt van een besparing, reageren ze extra geprikkeld.

Voor de VRT toont dit nog maar eens aan hoe moeilijk het is om voor iedereen goed te doen. Als het te slecht gaat, vraagt iedereen waarom men nog belastinggeld aan de VRT zou geven. Als het goed gaat en men ambitieus is, staat de concurrentie klaar om met scherp te schieten. Alleen is die concurrentie, in het geval van VTM, zelf wat op zijn lauweren gaan rusten na de vernieuwing enkele jaren geleden. Dan doet het missen van Geubels extra pijn.

De VRT moet dus op eieren lopen, maar bij de commerciële omroepen verwachten ze toch dat ze dat wat beter gaat doen. "De pax media is niet voorbij, maar de VRT moet in de spiegel kijken om te bepalen welke rol ze wil spelen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234