Woensdag 30/09/2020

Openbare omroep

VRT blijkt gul met salariswagens: alle 2.000 personeelsleden krijgen er recht op

Beeld Illias Teirlinck

Alle VRT-werknemers maken voortaan aanspraak op een salariswagen. Vakbonden en oppositiepartij Groen verzetten zich tegen het aanbod aan de ruim 2.000 personeelsleden om brutoloon in te ruilen voor een leasewagen, nu het debat over salariswagens opklinkt. Volgens de VRT leidt het plan juist tot vergroening van het wagenpark. 

Vandaag  staan er aan de Reyerslaan een 230-tal salariswagens geparkeerd. Voorbehouden aan directieleden, middenkader en een aantal schermgezichten. Ook een aantal technici die vaak op verplaatsing werken, kunnen op zo'n auto aanspraak maken. 

Maar de raad van bestuur van de VRT zette gisteren het licht op groen voor een nieuw wagenbeleid. Voortaan maken alle personeelsleden aanspraak op zo'n salariswagen. Het moet wel gaan om een auto die een ecoscore van minstens 68 behaalt, wat concreet betekent dat enkel benzine-, elektrische en hybride wagens mogelijk zijn. Een tankkaart behoort niet tot het optiepakket.

Een maquette van het nieuwe VRT-gebouw. Daar zullen minder parkeerplaatsen zijn, terwijl het aantal auto's mogelijk fors omhooggaat.Beeld BELGA

Vergroenen

Volgens de VRT past het nieuwe plan in het vergroenen van de mobiliteit. "Een aanzienlijk deel van onze personeelsleden werkt op onregelmatige uren of moet vaak de baan op", legt VRT-woordvoerder Bob Vermeir uit. "Nu doen ze dat met hun eigen wagen, die in de praktijk vaak een vervuilende dieselwagen is. Dit plan geeft hen de kans die vervuilende auto in te ruilen voor een groener exemplaar." Vermeir benadrukt ook dat het wagenplan deel uit maakt van een groter mobiliteitsplan dat ook openbaar vervoer, telewerken en woon-werkverkeer per fiets zal stimuleren door het aanbieden van leasefietsen. Ook voor wie voor een salariswagen kiest. 

Al is niet iedereen even overtuigd dat het aanbieden van salariswagens uiteindelijk tot groenere mobiliteit zal leiden. De voorbije jaren werden juist steeds meer vraagtekens gezet bij de maatschappelijke gevolgen van een genereus wagenbeleid in bedrijven. De vele bedrijfs- en salariswagens dragen mee bij aan de lange files, slechte lucht, ongevallen en ruimtebeslag, klinkt de kritiek.

Met ACOD en VSOA tekenden twee van de drie vakbonden tijdens een woelig verlopen overlegcomité uitdrukkelijk verzet aan tegen het nieuwe wagenbeleid. Hoeveel mensen op het aanbod in zullen gaan is onzeker, maar het plan zal sowieso tot een toename van het aantal verplaatsingen per auto leiden, vrezen ze.

"Wie een auto voor de deur heeft staan zal minder snel de stap naar het openbaar vervoer of de fiets zetten", zegt Michelle Graus van ACOD. "Net nu we de komende jaren naar een nieuw gebouw verhuizen waarbij fors in de parkeerplaatsen wordt gesnoeid, is dit absoluut een verkeerd signaal." De vakbonden hebben bovendien vragen bij de vergroening van het wagenpark waar de VRT het over heeft. "Enkel de nieuwe salariswagens moeten aan die strenge milieunormen voldoen. Voor de salariswagens die nu al rondrijden verandert er niets. Zelfs de tankkaart blijft behouden." 

Loonkosten

Ook Bart Caron (Groen) is niet te spreken over het wagenplan: "Het op deze manier promoten van de auto valt in deze tijden gewoon niet uit te leggen." 

Volgens Caron wil de VRT met het plan vooral de loonkosten naar beneden halen. De openbare omroep mag maximaal 43,25 procent van zijn totale budget aan personeelkosten besteden en liet vorige week tijdens de voorstelling van het jaarverslag nog weten dat het halen van die norm de komende twee jaar moeilijk wordt. "Door op deze manier in de brutolonen te snoeien wordt dat een stuk makkelijker ", zegt Caron. 

De VRT ontkent dat het drukken van de loonkosten de voornaamste reden voor het plan is. "Het effect op die loonkosten is verwaarloosbaar ", zegt Vermeir. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234