Zaterdag 22/01/2022

Vrouwenvoetbal scoort beter zonder truitje

De aandacht trekken op het vrouwenvoetbal en in één klap centen losweken, hoe doe je dat? In België lukte de nationale vrouwencompetitie dat door een sponsorcontract met fabrikant Proctor & Gamble af te sluiten waardoor ze voortaan in de Tampax-liga spelen, in Australië bedachten ze een meer omstreden idee. Alle speelsters besloten namelijk naakt te poseren voor een kalender die sinds dinsdag op de markt ligt. Op de cover staan ze nog allemaal samen en betrekkelijk zedig afgebeeld, binnenin geven de 'Matilda's' zich op twaalf zwartwitfoto's individueel of in koppel al wat meer bloot. De respons overtrof alvast hun stoutste dromen. Oorspronkelijk zouden er 5.000 exemplaren gedrukt worden, door de enorme vraag werd de productie opgetrokken naar 45.000 kopieën, die nu reeds aan de man zijn gebracht. En uren na de lancering van de kalender nam amazon.com wereldwijd contact op met de voornaamste internetleverancier van boeken, de Australische Vrouwenvoetbalbond (AWSA), om de distributierechten te kopen.

Het initiatief deed down under heel wat stof opwaaien. Een columniste van de Sydney Sun Herald argumenteerde dat de kalender de belofte lijkt in te houden dat "indien de Matilda's niet op het veld scoren, mannelijke fans dat nadien in de kleedkamers misschien wel kunnen". De speelsters zelf laten de controverse niet aan hun hart komen en zijn opgetogen over de stijlvolle foto's. "Het voorstel werd ons voorgelegd en het was aan ons om daar al dan niet op in te gaan", zei de 19-jarige aanvalster Alicia Ferguson. Voorzitster Shirley Brown legt uit dat naaktfoto's de enige manier waren om het team reclame te bezorgen: "In Australië worden vrouwensporten nog steeds als tweederangs beschouwd. Hoe goed deze vrouwen ook presteren, dat blijkt nooit te volstaan om de erkenning te krijgen waar ze recht op hebben." De Australische vrouwenploeg werd op het voorbije WK voetbal in Amerika pas elfde en voert momenteel volop campagne om het toernooi in 2003 naar Australië te halen.

Naaktfoto's als promotiestunt voor je sport, volleybalster Anja Duyck gelooft er niet echt in. Duyck kreeg zelf ooit een aanbod om in adamskostuum te poseren maar ging daar liever niet op in. In Nederland gingen topsportsters al wel uit de kleren, zoals tafeltennister Bettine Vriesekoop, middenlangeafstandsloopster Stella Jongmans en bokster Lucia Rijker. "Ik denk niet dat zo'n kalender het vrouwenvoetbal populairder kan maken", meent Duyck. "Het zijn gewoon knappe naaktfoto's van vrouwen. Welke vrouwen dat zijn, doet er volgens mij weinig toe." Duyck ziet haar ploegmaats van eersteklasser Herentals trouwens ook niet meteen poseren om het volleybal een duwtje in de rug te geven: "Zij vinden zich niet mooi genoeg. Belgische meisjes zijn ook wat bang voor reacties van de buitenwereld. Die kunnen positief zijn, maar het zijn toch de negatieve die blijven hangen. Je kan veel doen voor je sport, maar je te koop stellen, neen, dat zie ik niet zitten." (VH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234