Maandag 16/12/2019

Update

Vrouwenraad ten strijde tegen WK-lied van 'seksistische' Damso

Damso, hier tussen Eden Hazard en Michy Batshuayi, zou de WK-hymne voor de Rode Duivels maken. De Vrouwenraad ziet dat liever niet gebeuren. Beeld RV

De partners van de Belgische voetbalbond (KBVB) moeten hun sponsoring herbekijken als de Brusselse rapper Damso de officiële WK-hymne mag maken. Daartoe roept de Vrouwenraad op in haar campagne Kick Out Sexism. "Zijn teksten staan bol van minachting en verbaal geweld tegenover vrouwen."

Geen wereldbeker zonder officieel WK-lied, geldt de ongeschreven regel. Het oog van de KBVB viel daarvoor deze keer op de Brussels-Congolese rapper Damso. De man is ontzettend populair, met tientallen miljoenen streams op Spotify, maar ook niet onbesproken. In zijn teksten is hij niet altijd even vriendelijk voor vrouwen.

"Die staan vol van afkeer, beledigingen en verbaal geweld tegenover vrouwen", zegt de Vrouwenraad in een open brief gericht aan de belangrijkste sponsors van de Voetbalbond. De brief geldt als startschot voor de campagne Kick Out Sexism. Die roept de sponsors op om hun samenwerking met de KBVB te herbekijken als Damso effectief het WK-lied mag schrijven.

Klacht

"Damso's opwaardering naar officiële cheerleader is een goedkeuring van het seksisme waar hij voor staat", klinkt het. "We kunnen ons niet inbeelden dat een sponsor wil worden geassocieerd met haat en geweld tegenover wie dan ook, inclusief vrouwen." 

De WK-hymne van Damso wordt pas in april voorgesteld, maar nu al zijn "heel wat vrouwen en mannen ontstemd" door de keuze van de KBVB, stelt de Vrouwenraad. "De Voetbalbond heeft zich altijd gekant tegen racisme, terecht natuurlijk. Door voor Damso te kiezen, geeft ze echter het foute signaal dat seksisme wél oké is."

Komt de bond niet op haar beslissing terug, dan dreigt de raad een klacht in te dienen bij het Instituut voor de Gelijkheid van Mannen en Vrouwen.

Coca-Cola

Sponsor van de KBVB Coca-Cola heeft de oproep van de Vrouwenraad ontvangen. Het stopzetten van de sponsoring is volgens communicatiemanager Laura Brems niet meteen aan de orde. "Wij hechten het grootste belang aan diversiteit, inclusie en gendergelijkheid. Coca-Cola sponsort de Koninklijke Belgische Voetbalbond omdat voetbal ook in ons land mensen samenbrengt en op die manier goed bij de waarden van ons merk past. We nemen deze opmerking heel serieus en zullen dit dan ook bespreken met onze contacten bij de KBVB."

Auwch Award

Het is niet de eerste keer dat de Vrouwenraad de KBVB viseert. In februari reikte ze de Auwch Award voor vrouwonvriendelijkheid uit aan de bond. Reden: de 'mannentruitjes' waarin de Red Flames vorig jaar het EK Voetbal in Amsterdam moesten afwerken, maar vooral ook de veel te lage premies die de vrouwelijke voetballers krijgen. "Wij vinden dat de Red Flames even hoge premies verdienen als de Rode Duivels", klonk het toen.

De Voetbalbond was het niet eens met die motivering en gaf de award terug aan de raad. "De KBVB investeert veel in het vrouwenvoetbal", reageerde woordvoerder Stefan Van Loock. Het budget is de voorbije vijf jaar vervijfvoudigd, terwijl de Red Flames eigenlijk zelf weinig inkomsten genereren. Ook de premies voor de Red Flames zijn meer dan verdubbeld sinds het EK van vorig jaar."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234