Maandag 30/11/2020

Vrouwen scoren (eindelijk) in de game-industrie

GIRLWOOD. Een rist games die dit najaar op de markt komen, hebben vrouwelijke hoofdpersonages. Vrouwelijke producers maken games als Star Wars: Battlefront. Nieuwe studio's worden opgericht met vrouwen aan het roer. De nieuwe FIFA-game heeft vrouwenteams. Waar komen al die vrouwen in de industrie ineens vandaan? En: waar bleven ze zo lang?

Weet u wat girlwood is? Zo wordt, in moderne turbotaal, de genitale sensatie genoemd die vrouwen ervaren bij seksuele opwinding. Vier jaar geleden vertelde de Amerikaanse actrice Aisha Tyler een publiek van een paar duizend gamejournalisten dat ze zo'n 'meisjesstijve' kreeg van Splinter Cell: Blacklist, toen ze op de jaarlijkse E3-beurs in Los Angeles de media- conferentie van het Franse gamehuis Ubisoft presenteerde.

Waarom die stoere taal? Misschien omdat ze voor een publiek stond dat overwegend mannelijk was, en ze een rol probeerde te bevestigen: die van de gamer chick, die best in staat is om een mannelijke tegenstander overhoop te halen in een potje deathmatch. Vrouwen die videogames spelen, zoals Tyler (zij en haar echtgenoot zijn vooral fan van de Halo-schietspellenreeks, claimt ze in interviews), worden nog altijd gezien als een uitzondering, een buitenbeentje.

FIFA met vrouwen

Maar die status is snel aan het veranderen. Tijdens de E3-presentaties van dit jaar kwam een opvallend groot aantal vrouwelijke producers, directeurs en ontwikkelaars een nieuwe game voorstellen. En de nieuwe games die dit najaar en volgend voorjaar op het scherm komen, bevatten ongekend veel vrouwelijke protagonisten. De anekdotische aanwijzingen zijn overweldigend: vrouwen lijken, na veertig jaar, eindelijk een plaats te hebben veroverd in de game-industrie.

Wellicht het belangrijkste bewijs daarvan ligt in het feit dat de in september gelanceerde nieuwe aflevering van de extreem populaire FIFA-voetbalspellenreeks - het soort games dat bij voorkeur wordt geconsumeerd met een krat bier en puntjes pizza in de buurt - voor het eerst ook vrouwelijke voetbalteams zal bevatten. "Dat is iets waaraan we al een hele tijd aan het werken waren, en waar we heel trots op zijn", zei uitvoerend producer David Rutter tijdens de E3-persconferentie van uitgever Electronic Arts.

Ook het aantal vrouwelijke (hoofd)personages in aanstormende videogames is ongezien. In Horizon: Zero Dawn bestuurt de speler een vrouwelijke robot-dinosaurus-jager. In Call of Duty III: Black Ops, de nieuwste episode in de befaamde schietspellenreeks die in oktober in de winkelrekken landt, kan de speler kiezen tussen een mannelijk of een vrouwelijk hoofdpersonage.

Ook Gears of War 4, een nieuwe game uit een reeks die eveneens uitblinkt in zijn testosterondebiet, heeft een krachtige vrouwelijke lead. Net als Assassin's Creed: Syndicate, de in november verwachte negende aflevering uit de reeks historische thrillers van het Franse gamehuis Ubisoft, die eveneens een mannelijk én een vrouwelijk personage zal bevatten.

"Als we de Assassin's Creed-reeks fris willen houden voor de toekomst, moeten we onze verhalen op een modernere manier vertellen", zegt Marc-Alexis Côté, creative director van de game. "Een vrouwelijk hoofdpersonage is daar geweldig voor: het brengt een essentieel nieuw perspectief in het verhaal."

Natuurlijk zijn er de afgelopen jaren een aantal wegbereiders geweest. In de Mass Effect-reeks kunnen spelers al sinds 2007 kiezen of hun hoofdpersonage een man of een vrouw is. En de in 2013 gelanceerde reboot van de Tomb Raider-reeks, waarin de heruitgevonden Lara Croft minder borstomvang, maar meer menselijkheid en verstand had, krijgt dit najaar een vervolg met Rise of the Tomb Raider. Kortom: vrouwen zijn het medium binnengeslopen, en dat heeft ook een verschuiving veroorzaakt in de consumptie van games.

Ongeveer 45 procent van de hedendaagse consumenten die videogames kopen is vrouwelijk, zo blijkt uit een recent marktonderzoek van studiebureau Eedar, en op mobiele toestellen hebben ze zelfs al een overwicht, met 55 procent. Bij games die op een console worden gespeeld is slechts 40 procent van de spelers een vrouw, maar liefst 69 procent van die groep is wel een 'zware' gamer, die veel tijd aan zijn hobby besteedt, en liefst zijn tijd steekt in role-playing games, waarin een zelf uit te bouwen protagonist(e) door een lange verhaallijn moet worden geloodst. Bij mannelijke spelers is een iets lager percentage - 65 procent - een zware gamer.

#Gamergate

Een ander element dat het vrouwelijke publiek voor videogames en het toenemende aantal vrouwelijke personages in spellen aandrijft, is de opmars van vrouwen die games helpen ontwikkelen. Games als Halo 5: Guardians, Rainbow Six: Siege, Star Wars: Battlefront, Assassin's Creed: Syndicate en Mirror's Edge: Catalyst hebben een vrouw die een leidende rol bekleedt in het team van ontwikkelaars, en kleinere games als Beyond Eyes worden gemaakt door een onafhankelijk gamebedrijfje dat werd opgericht door een vrouw. Volgens de International Game Developers Association (IGDA) is vandaag 22 procent van al wie in de game-industrie werkt vrouwelijk: een verdubbeling ten opzichte van nog maar vijf jaar geleden.

Die opmars van vrouwen bleek zelfs zo heftig dat hij vorig jaar een clash tussen twee groepen veroorzaakte: mannelijke spelers en game-ontwikkelaars die de plotse toevloed van vrouwen in hun mannenwereldje moeilijk konden verkroppen, en opportunistische, harde feministes die daartegen optraden, scholden elkaar maandenlang online de huid vol onder de hashtag #Gamergate.

Het ergste van die soms onbetamelijk harde woordenstrijd is ondertussen voorbij, maar het legde volgens Aisha Tyler een hypocrisie bloot die nog uit de industrie moet worden weg-gemasseerd. Gamers werden vroeger een beetje uitgesloten, en proberen vandaag - nu de industrie en het medium groeien - anderen uit te sluiten, zei ze eind vorig jaar in een Amerikaans radio- interview.

"De hypocrisie daarvan is uitzonderlijk: nu je eindelijk een clubje hebt, wil je niet dat iemand anders daarbij komt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234