Zaterdag 18/09/2021

AchtergrondEconomie

Vrouwen halen slechts minieme fractie aan investeringsgeld op. ‘We hebben dringend meer vrouwelijke investeerders nodig’

Dewi Van De Vyver, oprichter van digitaal bedrijf Flow Pilots. ‘Investeerders zijn vooral mannen. Daar begint het probleem.’ Beeld Bob Van Mol
Dewi Van De Vyver, oprichter van digitaal bedrijf Flow Pilots. ‘Investeerders zijn vooral mannen. Daar begint het probleem.’Beeld Bob Van Mol

Geld vinden om je nieuwe bedrijf op te starten? Een pak lastiger voor vrouwen, zo blijkt. In 2020 vloeide slechts 3 procent van het investeringsgeld naar bedrijven met een vrouw als oprichter. ‘Vrouwen spreken geen mannentaal.’

“Er is niet alleen een lange weg te gaan om meer vrouwen in de Belgische technologiesector te krijgen, de weg lijkt steeds langer te worden.” Met die woorden begeleidde Omar Mohout, Entrepreneurship Fellow bij Sirris, pijnlijke cijfers die hij op LinkedIn deelde.

In 2020 pompten investeerders 39,5 miljoen euro in zogenaamde scale-ups. Dat zijn vernieuwende technologiebedrijven die al enkele jaren bestaan en een bepaalde groei hebben doorgemaakt. Van die bijna 40 miljoen ging 3 procent, of niet eens een miljoen euro, naar bedrijven die opgericht werden door een vrouw. In 2016 hadden investeerders in totaal bijna 16 miljoen euro veil voor zulke groeibedrijven, toen ging er 1,5 miljoen euro naar vrouwelijke ondernemers.

“We kunnen alleen vaststellen dat we erop achteruitgaan”, zegt Mohout. “En dat ondanks alle inspanningen die geleverd worden om meer vrouwen op te nemen in de Belgische techsector.” Hoe komt dat?

Aan de instroom van vrouwelijke ondernemers ligt het zeker niet. Kijken we bijvoorbeeld naar de starters die zich aanmelden bij Start it @KBC, een accelerator waar ondernemers zich kunnen ontwikkelen, dan is ongeveer de helft vrouwelijk. “Drie jaar geleden zijn we begonnen om een toegankelijke omgeving te maken voor vrouwen”, zegt CEO Lode Uytterschaut. De accelerator organiseert workshops die gericht zijn op vrouwen. Daarin kun je leren hoe je een idee pitcht tot waar er mogelijkheden liggen om geld op te halen. “Wij zijn constant op zoek naar vrouwelijke rolmodellen, maar dat is niet eenvoudig.”

Vicieuze cirkel

Een van die rolmodellen is Dewi Van De Vyver, oprichter en CEO van digitaal bedrijf Flow Pilots. Zij legt meteen de vinger op de wonde. “Investeerders zijn voornamelijk mannen. Zij spreken een andere taal dan vrouwen. Daar begint het probleem.”

Volgens Van De Vyver pitchen vrouwen hun ideeën op een andere manier dan mannen. “Er wordt aan kleine meisjes van kindsbeen af geleerd om lief en zacht te zijn. En dan word je plots als jonge vrouw voor een mannelijke jury gezet die geleerd heeft dat risico nemen loont, dat assertiviteit noodzakelijk is. Je moet je op korte termijn een taal machtig maken die je nooit sprak.” Maar het werkt ook omgekeerd natuurlijk. “Aan jongens wordt geleerd risico te nemen en volop voor iets te gaan. Ook investeerders moeten leren luisteren naar de taal die vrouwen spreken.”

Het feit dat een vrouwelijke ondernemer niet de hemel op aarde belooft in een pitch, betekent volgens Van De Vyver niet dat ze er niet voor de volle tweehonderd procent voor wil gaan. Een misvatting die volgens haar maar niet weg te krijgen is uit de hoofden van investeerders.

Zo ontstaat er volgens Van De Vyver een vicieuze cirkel. “Als er geen geld gaat naar bedrijven die door vrouwen worden opgericht, dan kunnen die vrouwen op hun beurt moeilijk het geld dat ze verdiend hebben investeren in nieuwe ideeën.” Want zo werkt het regelmatig in de start-upwereld. Mensen die de cyclus van een snel groeibedrijf hebben doorgemaakt, delen hun kennis, ervaringen en in sommige gevallen ook investeringen met nieuwe ondernemers.

Verschillende brillen

Een van de bedrijven die de vicieuze cirkel probeert te doorbreken, is BeAngels. Het investeringsbedrijf uit Brussel zet zich al sinds 2012 in om meer vrouwelijke investeerders aan te trekken. En dat loont. In 2012 was 3 procent van de honderd investeerders vrouwelijk. Op dit moment is 15 procent van de pakweg 350 investeerders een vrouw.

“In de laatste twee jaar is 25 procent van de deals die we maken met een bedrijf dat geleid of mee opgericht is door een vrouw”, zegt CEO Claire Munck. Zij was niet verrast door de cijfers die Omar Mohout deelde. “Op sociale media en in het nieuws is er veel aandacht geweest voor het vrouwelijk ondernemerschap. En dat is een goede zaak.” Maar daardoor is de aandacht voor de kant van de investeerder wat onderbelicht geraakt.

“De enige manier om een ondernemer goed te ondersteunen, is door zijn ideeën door verschillende brillen te kunnen bekijken”, zegt Munck. “Op dit moment worden die ideeën in onze sector vooral door witte mannen van middelbare leeftijd beoordeeld. Maar dat is geen afspiegeling van de maatschappij.”

Geduld

BeAngels wil de drempel om investeerder te worden verlagen. Dat doet het op heel verschillende manieren. Zo heeft het bijvoorbeeld een opleiding lopen voor investeerders. Daarin leren mensen die het niet gewoon zijn om in groeibedrijven te stappen samen 15.000 euro te investeren.

“Wij merken dat vrouwen heel anders omgaan met geld dan mannen”, zegt Munck. “Mannen zullen al sneller ergens 20.000 euro in investeren en zien wat er gebeurt, terwijl vrouwen eerst goed willen begrijpen hoe het wereldje in elkaar zit.” Daarnaast organiseert BeAngels zijn netwerkevenementen later op de avond. “Dat klinkt misschien gek, maar we hebben gemerkt dat hierdoor meer vrouwen aanwezig konden zijn.”

Tot slot pleit Claire Munck voor enig geduld. De effecten van alle inspanningen zullen enige tijd vergen. “De vrouwen die vandaag met een start-up beginnen, moeten eerst hun eigen parcours rijden vooraleer zij op hun beurt een mentorrol kunnen opnemen. Maar dat neemt niet weg dat we nog harder ons best kunnen doen om meer vrouwen in het ecosysteem te krijgen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234