Maandag 25/01/2021

Vrouwelijkheid heruitgevonden

Het MoMu staat straks in het teken van de Gamechangers. Designers als Balenciaga, Margiela of Miyake, die het zandlopersilhouet herkneedden en de vrouwelijkheid heruitvonden. Vijf vrouwen over hun liefde hiervoor.

Karin Dillen (55) - bedrijfsarts

Ik loop nog even terug naar mijn auto", zegt Karin wanneer ze arriveert, beladen met zakken en tassen. "Ik heb verschillende dingen mee zodat we kunnen kiezen." Blijkt dat Karin bijna alles mee heeft wat Margiela ooit gemaakt heeft. Van de platte tas uit de round-collection, de handcuff, been- en armwarmers, jurken en onderjurken, een grof gebreide bolero of een indrukwekkende zwarte kraag en versies van de Tabi-laarzen. Maar het meest indrukwekkende stuk moet de vuilwitte leren bomberjack met imposante mouwen zijn.

"Het waren de vroege jaren 90 toen Bob Verhelst me aan Martin voorstelde. Ik was nog geen fan van zijn werk. Dat is organisch gegroeid toen ik zag hoe het eraan toeging in de ateliers. Op het eerste gezicht lijken veel stuks niet draagbaar. Pas toen ik begon te passen, voelde ik hoe als gegoten alles me zit. De passie achter de mode is fantastisch. Vandaag heb ik een grote collectie. En elk stuk dat erbij komt, creëert nieuwe mogelijkheden. Dingen die ik in 1993 kocht, zijn perfect te combineren met recentere silhouetten. Dat komt omdat alles op zichzelf heel sterk is.

"Ik heb een ander soort liefde voor mode dan velen. Adoreren doe ik niet, respecteren des te meer. Zoiets. Ik heb veel van Martin geleerd. Door zijn introductie van fuchsia of over grote vormen. Ik heb zelf een groot lichaam en grote handen. Dat werkt. In een bepaalde context werken die machtige contouren inspirerend. Net zoals een creatief gerecht een mooie tafel versterkt. En omgekeerd. Met kledij is het net zo. Door bepaalde dingen te dragen, leer je ze kennen."

Karen draagt jurk, jack en laarzen Maison Martin Margiela (allemaal eigen stukken) Thalisa Devos Alex Salinas

Karen Van Godtsenhoven (32) curator MoMu

Haar stem klinkt zoals ze er zelf uitziet. Frêle. Gaat het over mode, dan kiest ze de andere kant van het spectrum. Sterk aanwezig zonder compromis. Het evenwicht is perfect.

"Ik ben opgegroeid tussen broers en wilde me daartegen afzetten. Dus kleedde ik me altijd heel meisjesachtig. Pas tijdens mijn studentenjaren ben ik gaan houden van de kledij die ik nu draag. Van dingen met een echte vorm. Van speelse stuks die de dingen uitvergroten. Zoals deze broekrok van Melitta Baumeister. Een jonge ontwerpster die ik leerde kennen in New York. Dat idee van de broekrok, die er eigenlijk zelfgemaakt uitziet, vind ik leuk. Ik hou van oversized en jongensachtig. Van asymmetrisch en scheef. Aan mijn outfit probeert niemand vandaag nog iets recht te trekken. Ze zijn het intussen gewoon. Vormen primeren boven stof of kleur."

Karen heeft het niet voor het Versace-silhouet. Sexy is niet gelijk aan borsten en billen in een strak jurkje. "De ontwerpen van de Belgische en Japanse designers zijn een feministische daad. Ze hebben het idee van vrouwelijkheid veranderd, het heersende zandlopersilhouet heruitgevonden. Het is een nieuw soort schoonheid geworden. Het lichaam blijft bedekt, maar het spel van lijnen en contouren spreekt tot de verbeelding. Grote vormen zijn niet hetzelfde als vormeloos. Het gaat over jezelf zijn. Op een andere manier."

Karen draagt hemd Viktor & Rolf, broek Melitta Baumeister, schoenen Dries Van Noten (allemaal eigen stukken)

Kaat Blommaert (46) oprichtster Le Fabuleux Marcel de Bruxelles. In mei opent haar schoonheidssalon.

Mijn stijl is vrij strak en sober. Doe mij maar Acne, Margiela, maar vooral ook Alexander Wang. Rock-'n-roll met een hoek af." Wang als de man die inspiratie haalt uit streetstyle en van ingetogen drama een handelsmerk maakte. Kaat heeft dan ook vooral veel zwart en wit in haar kast hangen. Een lange wijde jurk van Margiela, een hoekige top van Lanvin en heel veel Wang.

De bolvallende bloemencape van Dries Van Noten die de styliste bij heeft, is op het eerste gezicht misschien minder haar ding. Dat verandert snel wanneer ze het stuk ombindt. "Mode mag buitenproportioneel worden. Ik ben daar altijd al wild van geweest, maar om het geheel dan te breken, het silhouet kapot te maken, zet ik er sneakers onder. We zijn meer dan één vrouw. De ene keer kleed ik me sportief, dan weer sexy, in een mini-jurk of helemaal oversized. Ik kan me werkelijk in alles vinden.

"Ik heb periodes waarin ik meer overhel naar de ene stijl, dan weer naar de andere. Maar naar de nieuwe collecties van Wang ben ik elke keer weer nieuwsgierig. De eigenzinnigheid in de pasvormen en de combinaties die hij maakt, zijn telkens opnieuw verrassend. Ik raak geïnspireerd door zijn creaties, net als architectuur. Het helpt me door de dagelijkse wereld. Van het inrichten van mijn woning tot het kleden van mijn kinderen. Die cape, die kan ik eens lenen hé?"

Kaat draagt jurk Maison Martin Margiela (eigen stuk), sneakers Balenciaga (eigen stuk) cape Dries Van Noten

Laura Praet (28) freelance styliste

Ze houdt van Dries Van Noten, Raf Simons voor Dior, Acne, Balenciaga, Margiela en Loewe. Van tijdloze en volumineuze stukken. En doorleefde grootse materie. "Meer materie betekent meer speelruimte. Een oversized stuk kun je knopen, plooien, insteken of rekkers ombinden. Er zijn zo veel meer mogelijkheden dan met strakke, aansluitende stuks. Ze bieden vrijheid. Om te experimenteren, maar ook om in weg te kruipen. Ik voel me geborgen en veilig in grote stukken. Oversized en overdreven creëren comfort. Dat vertaalt zich in elegantie.

"Balenciaga en anderen hebben ervoor gezorgd dat een vrouw de vrijheid kreeg om zich zo te kleden. Om een verhaal te kunnen vertellen zonder één woord te zeggen. De inhoud van een kast is niet meer mannelijk of vrouwelijk. Kledij is er om het je eigen te maken. Om dingen te stelen van elkaar. Want daar gaat het toch om. Je goed voelen in wat je draagt. Dingen passen, ermee aan de slag gaan en kijken of het past. Daar moet niet te veel over nagedacht worden. Ofwel is het goed ofwel niet. Vrij simpel eigenlijk. Alles begint bij reizen. Je ziet er dingen, leert er andere culturen kennen en neemt alles mee. In kleine of in grote stukken."

Laura draagt trui Maison Martin Margiela voor H&M (eigen stuk), broek Vêtements

Chantal Pattyn (47) nethoofd Klara

Tussen twee meetings en de storm rond Jan De Cocks manifest door, gooit ze haar harig jaskraagje af en springt ze met plezier in een zwarte broek en blazer van Margiela. Afwerken doet ze met zilveren sneakers. Ook van hem.

"Ik hou ervan als er architectuur in kledij sluipt en volume of een androgyne look creëert. Montana, Mugler, Raf Simons voor Jil Sander of Peter Pilotto. Het geheel mag geen verkleedpartij worden. Mode hoeft niet op te vallen, je moet ermee staan. Daarom hou ik van zwart en wit, met af en toe een gek detail. Een roze jas die lijkt op een kunstwerk van Erwin Wurm of een felrode plexi armband kunnen. Maar in een én-én-verhaal zul je me niet zien stappen. Eén keer om de acht weken overvalt het gevoel me dat ik niet weet wat aan te trekken. Ik ben jaloers op mannen. Die trekken een maatpak aan en klaar. "

Ze was 16 toen ze van haar moeder geld meekreeg voor kleren. Ze kwam terug met één wit hemd van Kenzo. "Op mijn 21ste heb ik mijn eerste stuk van Margiela gekocht. Sindsdien ben ik fan. Van de stoffen, de ontwerpen..." Een subtiele borstelstreek op een revers, een speciale stof of een zilveren sneaker. "Ik ben een ekster. Alles wat zilver is, moet ik hebben. Ik liet een prachtige aluminium mannenjas van Margiela vervrouwelijken. De eerste keer dat ik hem droeg, was tijdens het Klarafestival. Meteen ook de laatste keer, ik ben er bestolen. Hierdoor grijp ik nog veel meer naar alles wat blinkt."

Chantal draagt blazer, broek en schoenen Maison Martin Margiela armband Zucca (allemaal eigen stukken)

De tentoonstelling Game Changers. Het 20ste-eeuwe silhouet heruitgevonden is vanaf vrijdag 18/03 tot en met zondag 14/08 te bekijken in het Antwerpse Modemuseum. Meer info op momu.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234