Woensdag 14/04/2021

Film & tv

Vrouw gezocht voor rol met ballen

Sandra Bullock. Beeld RV
Sandra Bullock.Beeld RV

"Waarom zou je geen vrouw casten voor personages die als man in het script werden geschreven?" dacht George Clooney. Hij voegde de daad bij het woord en gaf zijn rol in Our Brand Is Crisis aan Sandra Bullock. Wat vinden scenarioschrijvers daarvan?

"Er zijn nog zoveel mogelijkheden. Mensen moeten beginnen nadenken", zei steracteur George Clooney over de man-vrouwverdeling van acteerrollen op het Toronto Film Festival. Dat meldt filmwebsite The Wrap. Clooney sprak bij de voorstelling van de film Our Brand Is Crisis. In die film zou Clooney oorspronkelijk de hoofdrol spelen, maar uiteindelijk werd Sandra Bullock de protagonist. Zij las het script en vond zichzelf beter geschikt als hoofdpersonage dan als love interest. Ze haalde haar gelijk.

Het personage in kwestie is losjes gebaseerd op James Carville, politiek adviseur van Bill Clinton in de presidentiële campagne van 1992. Maar Bullock toont dat ze Carville evengoed aankan als collega Clooney. Clooney, die de film produceert, gaf de rol meteen door aan zijn kameraad en collega Bullock toen zij daarom vroeg. Die wissel opent een interessant debat. Wat is de relatie tussen acteerrollen en hun geslacht? Is zo'n wissel gebruikelijk? Hoe zit het met de genderparadigma's in de scenariowereld? Scenaristen Carl Joos en Nathalie Basteyns getuigen.

George Clooney. Beeld rv
George Clooney.Beeld rv

Biologisch verklaarbaar

"Ik probeer uit te gaan van constellaties van mensen, vanuit groepen waarin macht, aantrekkingskracht en afstoting de belangrijkste rollen spelen. Van daar ga ik over tot individuen, mannen en vrouwen", zegt scenarioschrijver Carl Joos, bekend van onder meer Witse en De zaak Alzheimer. "Natuurlijk is het dan af en toe belangrijk dat het personage mannelijk of vrouwelijk is. Zo moet soms een vrouw worden betrokken om een bepaalde spanning te veroorzaken."

Scenariste en regisseuse Nathalie Basteyns, bekend van Jes en Clan, hecht niet zo veel belang aan het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke personages. "Het moeten interessante karakters zijn."

De verschillende manieren waarop de mannelijke tegenover de vrouwelijke personages worden uitgeschreven zijn volgens Joos, meer dan alleen cultureel, ook biologisch verklaarbaar. "Bij een vrouw gaat men al sneller de gezinssituatie mee in kaart brengen. Of juist niet, want dat geeft aan dat het om een ander soort vrouw gaat." Ook Basteyns bedenkt gemakkelijk een gezinssituatie bij een vrouwelijk personage, terwijl ze dat bij een man minder snel doet. "Al is dat misschien omdat ik zelf een vrouw ben."

Joos geeft aan dat men bij een televisieproductie toch regelmatig personages van sekse laat veranderen. "Dan worden voornamelijk de dialogen en de relaties aan andere mensen aangepast. Vaak is er ook een liefdesplot aanwezig, waardoor men al snel geneigd is om de ene persoon mannelijk en de andere vrouwelijk te maken. Al kunnen dat perfect twee mannen of twee vrouwen zijn."

Kwetsbaar

Dat soort paradigma's zou best wat vaker door elkaar gegooid mogen worden, vindt ook Nathalie Basteyns. "Ik zit een beetje op mijn honger. Een fantastische actrice als Carice van Houten speelt gewoon de vrouw van Tom Cruise in Valkyrie. Dat gebeurt toch nog iets te vaak. Zeker in Hollywood."

Er is wel een verandering aan de gang. "Maar de vrouwen die een hoofdrol spelen moeten altijd sterk en rebels zijn. We zien vrijwel nooit een kwetsbaar of zwakker vrouwelijk personage in een serieuze hoofdrol", vindt Basteyns.

Ook Joos geeft aan dat populaire cultuur reflecteert wat de behoeftes van de maatschappij zijn. "Dat er bijvoorbeeld tegenwoordig zo veel vrouwelijke superhelden zijn, is een teken dat meer en meer mensen nood hebben aan vrouwen die het voortouw in de samenleving nemen. Al toont men die behoeften op een meer primair niveau." Maar een echt evenwicht is er dus nog niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234