Maandag 23/11/2020

Vroegere succesformule van Champions League lijkt helemaal uitgewerkt

Kijkcijfers kampioenenbal in vrije val

Geen spanning in de poules, halflege stadions en fans die zich vervelen. De groepsfase van de Champions League was dit seizoen vooral erg voorspelbaar. Oorzaak: de grote clubs die financieel almaar groter worden en de kleintjes die amper nog meespelen.

BRUSSEL l 'Pas als de CL-inkomsten dalen, zal er iets veranderen', zegt sporteconoom Trudo De Jonghe.

Real Madrid, Arsenal, Chelsea, Lyon, Barcelona, Inter Milaan, Liverpool, Manchester United, Porto, AS Roma, Atletico, Bayern München, Juventus, Villarreal, Sporting Lissabon en Panathinaikos. Met een gokje op deze ploegen als CL-achtste finalisten viel er in de gokkantoren weinig eer te rapen. Het zijn dezelfde namen die al jarenlang de poulefases beheersen. En het zullen niet de Anorthosis Famagusta's of BATE Borisovs van deze wereld zijn die de topclubs de weg ernaar zullen versperren.

Die voorspelbaarheid (één speeldag voor het einde waren op groep A na alle achtste finalisten al bekend) heeft zo zijn gevolgen. De toeschouwersaantallen en de kijkcijfers lopen terug. "Dramatisch", noemt sporteconoom Trudo De Jonghe de huidige kijkcijfers. "De markt is verzadigd. Pas vanaf de achtste finales wordt het weer interessant." De kijker lijkt de eenheidsworst van die groepsfase dus niet meer te lusten. Nochtans zal daar niet meteen verandering in komen. Zolang de grote clubs uit de grote competities het grote geld blijven opstrijken, zal de kloof tussen rijk en arm alleen maar vergroten. Niet toevallig staan er van de zestien ploegen die zich kwalificeerden, negen in de top tien van rijkste clubs van Europa. Enkel AC Milan is actief in de UEFA-Cup.

"Het probleem is dat er geen inkomstenherverdeling is", legt De Jonghe verder uit. "Sinds de invoering van de marketingpool (dit seizoen 280 miljoen euro, een bedrag dat proportioneel verdeeld wordt op basis van de impact van de matchen op de tv-markt, red) in 1999 zijn de topclubs uit de grote landen alleen maar groter geworden. Om dat ontstane onevenwicht en de daarbij horende voorspelbaarheid te herstellen, zou die marketingpool afgeschaft moeten worden. Ofwel moet je de loting zo laten gebeuren dat de grote clubs in de groepsfase onderling tegen elkaar uitkomen en de kleine clubs ook. Want nu is het zo dat de kleintjes voor hun goede prestaties gestraft worden met een zware loting. BATE stuntte tegen Anderlecht, maar komt daarna in de zwakste bokaal terecht en ziet zo zijn kansen slinken om nog eens door te stoten."

Sinds de invoering van de Champions Leaguegroepsfase in 1992 is de kans op een stunt van een club uit een 'klein' voetballand almaar geslonken. Omdat van de top-drielanden van Europa (Engeland, Spanje en Italië, red) volgend seizoen niet twee, maar drie clubs rechtstreeks toegang krijgen tot de groepsfase, zullen stunts van kleine clubs nog moeilijker worden. België en Nederland tellen al langer niet meer mee. Frankrijk kan ook amper nog iets klaarmaken en nu is zelfs Duitsland de rol aan het lossen.

"Je kunt alleen maar hopen dat de Franse en Duitse clubs (enkel Lyon en Bayern zijn nog actief, red) in de achtste finales uitgeschakeld worden. En als ze er volgend seizoen ook direct uit liggen in de groepsfase, zullen zij misschien ook aan de alarmbel trekken. Maar er zal wellicht pas echt iets veranderen als de CL-inkomsten dalen."

Zover lijkt het nog niet, want dit seizoen valt er minstens 588,6 miljoen euro te verdelen onder de 32 deelnemers. Waardoor we steeds dezelfde matchen tussen dezelfde clubs krijgen voorgeschoteld. Leuk voor de echte liefhebber, maar de gewone kijker dreigt door die voorspelbaarheid langzaam maar zeker af te haken.

Trudo De Jonghe (sporteconoom):

De kijkcijfers zijn dramatisch. De markt is verzadigd. Pas vanaf de achtste finales wordt het weer interessant

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234