Donderdag 20/06/2019

Vrijgezel zkt. copywriter

Met de vraag hoe het gaat, kom je er tegenwoordig niet meer bij het onlinedaten. Geschreven openingszinnen moeten uniek, spitsvondig en liefst vrij van gebazel over katten zijn. Al is er voor de mindere taalvirtuozen wel een achterpoortje: er gewoon geweldig uitzien.

Waarom ben jij single?
Wat doe je voor werk?
Heb je kinderen?
Hoe groot ben je?

Dat lijstje en langer liep laatst binnen via het Tinder-account van imagoconsulente Kirsten Ujvari. "Nog geen woord had ik met de verzender gewisseld en ik werd al meteen efficiënt gescreend. Mannen zoals hij willen zich op die manier allicht behoeden voor ontgoocheling, maar het komt toch vreemd over. Al lijken weinig mensen zich daar ook van bewust." Twee jaar zit Ujvari ondertussen op Tinder, dat ze met tussenpauzes gebruikt. "Na twee jaar kijk ik nog altijd met grote ogen naar hoe mensen zich op de app profileren. Er is nog heel wat werk aan de winkel, ik dacht dat we er beter voorstonden."

Om maar te zeggen dat een openingszin niet alleen aan de cafétoog welgemikt moet zijn. Het bezorgt de gebruikers van datingapps zoals Tinder, Happn en Grindr en datingwebsites zoals OkCupid regelmatig kopzorgen. Want zorgen dat je interessanter bent dan die zes anderen aan de bar is één ding. Zorgen dat jouw love interest jou kiest uit duizenden concurrenten iets helemaal anders. De Amerikaanse komiek Aziz Ansari beschreef de stress die daarmee gepaard gaat al treffend in het boek Modern Romance. Waarom had hij het woord 'hey' ook zo geschreven en niet als 'heyy' vraagt hij zich in paniek af na een berichtje aan een potentiële partner. Nu was het vast verloren.

Overdreven? Misschien, maar het blijkt toch dat vooral vrouwen het belangrijk vinden dat ze worden aangeschreven in grammaticaal correcte volzinnen. "Terwijl mannen volgens mij helemaal niet zitten te wachten op ellenlange teksten. Dat durven wij vrouwen wel eens vergeten", merkt Ujvari. "Soms denk ik dat we hen beter ook gewoon in kernwoorden zouden aanschrijven." Hoewel het verkeerde kernwoord de kans op liefde ook serieus kan doen afnemen.

"Uit analyses komt naar voren dat een vrouw het tijdens het chatten bijvoorbeeld wel mag hebben over katten, maar dat ze de combinatie 'mijn katten' beter achterwege laat", zegt Freek Van de Velde, professor taalkunde aan de KU Leuven. "Kwestie van het imago van het kattenvrouwtje te vermijden." Mannen schuwen het woord 'meisje' dan weer best als ze een vrouw al chattend aanspreken. "Dat woord komt seksistisch over en wordt geïnterpreteerd alsof een man alleen geïnteresseerd is in jonge vrouwen. Terwijl vrouwen hun kansen net zien stijgen als ze zichzelf omschrijven als een meisje". Het gaat natuurlijk om gemiddelden. De vraag is in hoeverre die standhouden in het echte leven, waarin iedereen van iets anders houdt."

Control v

De tijd dat een welgemeende 'hoe gaat het?' voldoende was, lijkt toch definitief voorbij. Ook wat betreft vriendschapsrelaties. Dat ondervond de Nederlandse student Gino Bronkhorst laatst toen hij zijn 738 Facebook-vrienden de vraag stelde via de chatfunctie van het sociale medium. Een derde van zijn vrienden reageerde negatief, 91 negeerden hem volledig. Sommigen verwijderden en blokkeerden hem zelfs als vriend. "Die reacties waren te verwachten", stelt Thomas Smolders, auteur van het boek Achter onze schermen. "Daar moet je vandaag niet meer mee afkomen. Je kunt maar beter grappig zijn én duidelijk maken dat je niet iedereen hetzelfde bericht stuurt. Vergelijk daten op dat vlak met solliciteren. Tijdens een sollicitatiegesprek toon je toch ook dat je de projecten van wie je aanwerft kent?"

Ujvari verweeft daarom altijd een reactie op iemands profiel in haar eerste bericht na een Tinder-match. "Het blijft toch moeilijk wie eerst schrijft na zo'n match. Vrouwen vinden dat mannen het eerste initiatief moeten nemen en andersom. Vaak reageren mannen ook verrast dat ik antwoord op een chatbericht."

Zelfs voor een imagoconsulent zoals Ujvari is het daarna soms lastig om de toon van het chatgesprek te vinden. "Zelf erger ik me aan het erbarmelijk taalgebruik waar ik regelmatig op stoot, maar anderen interpreteren ook mijn berichten niet altijd positief. Ik zeg zo nu en dan graag eens iets met een knipoog en dat wordt niet automatisch goed begrepen. Laatst vroeg iemand me zelfs of ik hem aan het uitlachen was. Tja, wie al een paar keer is afgewezen, is allicht op zijn hoede."

Nochtans zijn er trucs om de lezer aan de andere kant van de chatbox het gevoel te geven dat die uniek is. Sommigen werken daar hard aan. Meet je of het aantal aanslagen op het klavier overeenstemmen met het aantal getikte letters, dan zul je merken dat zij veel twijfelen en vaak verbeteren. Anderen pakken het efficiënter aan. "Bij de metingen blijkt dat zij vier toetsen op hun klavier gebruiken. Eerst control en c om te kopiëren, daarna control en v om te plakken", vertelt taalkundige Van de Velde.

"Zij slagen er bijvoorbeeld in om te vertellen over hoe ze op een terras zaten, een sigaret aanstaken en dachten aan dat ene moment. Het griezelige is dat mensen geloven dat zo'n tekst alleen voor hen is geschreven. Terwijl de teksten perfect inwisselbaar zijn als je ze linguïstisch bekijkt, net zoals bij een horoscoop."

Wie minder bedreven is in de geschreven misleiding, schakelt tegenwoordig professionele hulp in. Seksuoloog Wim Slabbinck krijgt almaar vaker de vraag of hij kan helpen bij het opstellen van een profieltekst voor op een datingwebsite of -app. "Laatst deed ik dat ook, omdat de man waarover het ging motorisch beperkt is. Hij moet in zijn profieltekst dus al eerlijk aangeven wat er speelt, zonder af te schrikken. Anderen probeer ik toch eerst zelf aan het werk te zetten. Hoe langer mensen onlinedaten, hoe beter ze er tenslotte in worden. Hoe geslepener en sluwer ook."

Slabbinck merkt namelijk dat veel onlinedaters het veroveren van een man of vrouw belangrijker vinden dan het aanknopen van een relatie. Ook Thomas Smolders ziet in zijn vriendenkring hoe sommigen er een spel van maken om andere Tinder-gebruikers met de juiste woorden aan de haak te slaan en zo aan meer dan 1.000 matches te komen. Hoewel ze lang niet allemaal even vlot zijn in het echte leven.

"Tijdens het chatten doen anderen zich snel stoerder voor, durven ze meer onderwerpen aansnijden", ondervindt ook Ujvari. Zij verkiest daarom om te telefoneren of af te spreken als het na enkele chatberichten goed zit. "Dan weet je snel waar je aan toe bent. Zodra je verzeilt in lange chatsessies gaat het meestal mis. Voor je het weet, maakt iemand de match gedaan en blijf je achter met een heleboel vragen die je niet meer kunt stellen. Of blijkt iemand achteraf helemaal niet zoals hij zich voordeed."

Mooi plaatje, mooie praatjes?

Toch hoeft dat laatste volgens Slabbinck niet altijd negatief te zijn. Mensen die online te boek staan als een goede veroveraars zijn namelijk vaak behoorlijk verlegen in het echte leven. Dat zij nog voor een afspraakje hun schrijftalent kunnen etaleren, werkt dan ook in hun voordeel. "Goede schrijvers worden door veel mensen als beminnelijk gezien, ook al zijn het niet altijd de meest open mensen", zegt Slabbinck.

Pech dus voor wie online niet zo makkelijk uit zijn woorden geraakt? Dat ook weer niet. De aanhangers van de mooischrijverij krijgen namelijk pas de kans zich te bewijzen zodra ze een match hebben. En die match wordt gekozen op basis van een profieltekst én een foto. "Het is treurig, maar een profielbeschrijving voegt op dat moment niets toe", zegt Van de Velde. "Van mensen die er aantrekkelijk uitzien, wordt gezegd dat ze een goede profieltekst hebben en omgekeerd. Wie lang nadenkt over zijn eigen beschrijving, is er dus aan voor de moeite. Niet alleen op Tinder, ook op datingsites. Terwijl je zou kunnen verwachten dat daar meer aandacht is voor de tekst waarin iemand zich voorstelt. Voor wie geen taalvirtuoos is en er geweldig uitziet, is dat natuurlijk een voordeel." (lacht)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden