Donderdag 02/04/2020

Vrije baan voor koning auto

De staat van 't Stad na drie jaar nieuw, centrumrechts bestuur? Wonderoplossingen bestaan niet. Zelfs niet als de burgemeester Bart De Wever heet.

zouz Bouzelmat glimlacht bij de herinnering aan 13 april 2012, de dag waarop zijn restaurant Calamares werd overspoeld door journalisten en cameraploegen. Het was hier, in het hart van de Seefhoek, dat De Wever zijn verkiezingscampagne aftrapte. De buurt had genoeg van de drugsdealers en junkies op straat. De Wever beloofde beterschap met een hardere aanpak, een war on drugs op zijn Amerikaans.

"Het is ook veel beter intussen: de criminaliteit is weg", knikt Bouzelmat. Andere inwoners van de wijk lijken hem gelijk te geven. Vroeger moest je maar een paar straten doorwandelen met een capuchon over je hoofd en iemand had je wel aangesproken om een 9mm-pistool te kopen. Dat is voorbij, hoor je overal. Al is lang niet iedereen akkoord met de prijs die ze betalen voor die toegenomen veiligheid.

Wael Garbaya hangt rond voor Café Palace, dat voor een paar dagen beroemd was in 2012, nadat de uitbater zich bleef verzetten tegen drugsdealers, zelfs na doodsbedreigingen. "Als de joden zich onveilig voelen, dan komen de para's. Klagen wij over hetzelfde, dan komen er combi's en moeten we allemaal mee naar het commissariaat. Ik word nu vaker gecontroleerd en de politie is dan grof. 'Gij bruine', zeggen ze tegen mij."

Wie de criminaliteitscijfers erbij neemt, merkt dat veiligheid een topprioriteit is voor het stadsbestuur. Het aantal inbraken en diefstallen is de voorbije jaren aanzienlijk gedaald. Er worden veel meer drugsdealers en junkies bestraft. In 2012, het laatste jaar onder Patrick Janssens (sp.a), waren dat er 2.700. In 2014 is dit 4.000. Al kun je die statistiek ook omkeren en zien als bewijs dat drugs alomtegenwoordig blijven.

Geen fietspad

Hoe dan ook: de war on drugs loopt - maar of het leven beter is? De meningen zijn verdeeld. Als het de taak van een burgemeester is om iedereen achter zich te verzamelen, dan heeft De Wever nog werk. Een detail, maar het is ver zoeken naar iemand die spreekt over hem als 'zijn' burgemeester. Wael bij Café Palace: "Ik heb spijt van mijn stem voor De Wever." Azouz van restaurant Calamares: "Ik vind het allemaal prima. Behalve het verkeer: al die auto's hier, vreselijk."

Als de Antwerpenaars ergens over klagen, zeg gerust foeteren, dan is het de promotie van koning auto tot keizer auto. Overal in de stad, van noord tot zuid, lijkt dat veruit het grootste ergernis.

Basisschool De Zevensprong ligt op een boogscheut van de Turnhoutsebaan, waar auto's, bussen, trams en fietsers kriskras door mekaar manoevreren. Ouders die hun kinderen met de fiets komen ophalen na school, doen dat met dichtgeknepen billen. De kroost uitdossen met kleurrijke helmpjes en fluohesjes lost niet alle problemen op. "Ik hoor dat je nu snel boetes krijgt als je op het trottoir fietst. Ik leer mijn kinderen net om daar te rijden", vertelt Chris Minnebach. "Als je dat niet doet, dan wordt je platgereden. Er is geen fietspad op de Turnhoutsebaan." Het anti-N-VA-gevoel mag in deze buurt dan feller zijn dan elders, als het om verkeersveiligheid gaat, dan denkt niemand in politieke kleuren.

Nico Volckeryck, voorzitter van de bewonersvereniging van Sint-Andries en van Unizo Antwerpen-stad, beaamt. "Auto's hoeven toch niet in alle straten te kunnen?" Terwijl alle steden werken aan een volledig autovrij centrum, kun je in Antwerpen nog zomaar je favoriete winkelstraat inrijden - op de Meir na - en parkeer je zonder problemen naast de kathedraal. Er komt een lage-emissiezone in het centrum, zodat de meest vervuilende dieselauto's niet meer binnen mogen, dat wel. Maar volgens automobilistenvereniging VAB zal een heel beperkt aantal auto's hierdoor worden getroffen. In totaal zou het om ongeveer 560.000 wagens gaan, waarvan een groot deel nooit in Antwerpen komt.

"Nieuwe koning, nieuwe visie zeker?", vervolgt Volckeryck. Hij ziet de kracht van verandering in zijn wijk. Op de Scheldekaaien moet bij een geplande heraanleg meer parking komen. Op de gedempte zuiderdokken moest de Sinksenfoor vertrekken, na een akkoord met (een handvol) boze omwonenden. "De buurt heeft mee kunnen bepalen hoe de nieuwe kaaien er zullen uitzien: een ruimte om te onthaasten, geen auto's of parking", zegt hij. "Dat het stadsbestuur nog wat wil bijsturen, dat kan ik begrijpen. Maar nu doen ze het omgekeerde. Ze moeten toch eens leren luisteren naar de bevolking. Nu moeten we inspraak afdwingen."

Politieke moed

Idem voor de verhuissaga rond de Sinksenfoor: "20.000 mensen hebben op Facebook opgeroepen om de foor te behouden. Daar had ik toch wat meer politieke moed verwacht. De leegstaande Fierensblokken: we moeten zelf op tafel kloppen als we een oplossing willen. Onder Janssens ging de stad iets teveel gebukt onder megawerken. Nu gaat er veel tijd en energie naar kleine projecten, maar ik mis een globale visie", besluit Volckeryck.

Ook tv-figuur Marcel Vanthilt stoorde zich deze week in een opiniestuk aan de toestand van de stad. Te weinig projecten rond stadsontwikkeling worden volgens hem goed uit- of afgewerkt. Het stadsbestuur belooft heel binnenkort resulaten.

Is Antwerpen erop vooruitgegaan na drie jaar centrumrechts beleid? De verandering gaat verder dan een nieuwe vernislaag of een nieuwe stadsslogan, dat staat vast. Veiligheid lijkt het grootste succes van de coalitie, mobiliteit de grootste misser. Maar of Antwerpen intussen een totaal andere stad is geworden? Nee. Nog niet, althans.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234