Zondag 03/07/2022

Vrijage met lijf en leden

Onze Ego-redactie zal zich thuis voelen op deze 70ste Boekenbeurs. Tegenwoordig struikel je er over de boeken over het persoonlijke in het leven. De Boekenbeurs kruidt uw seksleven en vertelt u hoe u uw kinderen moet opvoeden.

Door Sofie Vanden Bossche

Antwerpen l De eerste themadag van de Boekenbeurs staat in het teken van relaties. Op 11 november is het thema 'Well in je vel'. Auteurs zullen er een boekje opendoen over stijlvol verleiden en reuma, over tienerzwangerschappen en alzheimer, over penissen en opvoeden.

"Dat is een trend van de laatste jaren", zegt Rein Janssens van Standaard Uitgeverij, die gouden zaken doet met Goedele Liekens' Vaginaboek en Haar Penisboek.

Het is ook uitgever André Van Halewyck opgevallen, die dit jaar aan zijn dertigste editie toe is. Vorig jaar noemde hij 'vrouwelijke seksualiteit' de belangrijkste trend van de Boekenbeurs. "Het is zo'n tien jaar geleden begonnen", vertelt hij. "Toen bleek uit enquêtes dat twee derde van de boekenkopers en -lezers vrouwen zijn. Het was dus een anachronisme dat er amper boeken voor vrouwen verkocht werden. Uitgevers zijn zich daar stilaan op gaan oriënteren."

Ook 'serieuzere' uitgeverijen als Lannoo surfen mee op de golf. "Het onderwerp is niet nieuw voor ons - Liefde is een werkwoord van Alfons van Steenwegen is een bestseller - wel de expliciete manier waarop er over relaties en seksualiteit gesproken en geschreven wordt", zegt directeur-uitgever Lieven Sercu. "Maar het is een hype waar ook wij van profiteren. Kim Catrall heeft met haar Seksuele intelligentie vorig jaar voor een enorme toeloop gezorgd, nu zal haar nieuwe boek op onze stand liggen."

Maar het zijn niet alleen de vrouwelijke lezers die van deze boeken een succes maken, ook de auteurs die ze schrijven. Of veeleer hun status. "Er zijn veel meer boeken van BV's en het publiek koopt die", zegt Rein Janssens. De Boekenbeursbezoeker zou dus net iets meer geïnteresseerd zijn in Tiany Kiriloff van het Kanaal Tweeprogramma Open en bloot dan in de inhoud van haar boeken: seks. "De Boekenbeurs is nu in de eerste plaats een evenement", zegt Van Halewyck.

Dertig jaar geleden stond hij er met de ondertussen ter ziele gegane uitgeverij Kritak, die tegen de schenen van de in hun ogen burgerlijke en lauwe samenleving wilde schoppen. Nu maakt uitgeverij Van Halewyck furore met de sekstips van Ilse Nackaerts. Wringt dat? "Toen waren we nieuw en vernieuwend en hadden we geen concurrentie in onze niche; nu is maatschappijkritiek mainstream geworden", zegt André Van Halewyck.

Wie denkt dat de opmars van de zelfhulpboeken de 'echte literatuur' verdringt, vergist zich volgens Van Halewyck. "Er is nu meer aandacht voor goede literatuur dan dertig jaar geleden. Het aanbod is verbreed, maar tegelijk is de kwaliteit verhoogd. Dertig jaar geleden waren we (uitgeverij Kritak, SVB) jonge hemelbestormers die veel kritiek hadden op het gebrek aan professionalisme van de Boekenbeurs en spiegelden we ons aan de Nederlandse boekensector, maar ondertussen is er een inhaalbeweging geweest. De Boekenbeurs heeft een hedendaagse, moderne dynamiek."

"Wij doen absoluut goede zaken met Goedele Liekens, maar een uitgeverij zoekt steeds naar een evenwicht tussen uitgaven voor een breed publiek en literaire uitgaven", zegt Rein Janssens. "Hypes zijn een trend van de laatste jaren, maar kijk naar het laatste boek van Tom Lanoye, dat is ook gehypet. Gelukkig kunnen ook zulke boeken doordringen."

"Bovendien zijn niet enkel de boeken over relaties en gezondheid bestsellers", voegt Lieven Sercu eraan toe. "Het politieke boek bijvoorbeeld is niet meer op sterven na dood, maar alive and kicking. De biografie van Wilfried Martens was bijna ons best verkochte boek dit jaar en het boek van Filip Rogiers over Yves Leterme was al na een week uitverkocht."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234