Maandag 29/11/2021

Vriendelijk voor het milieu, maar schadelijk voor uw gezondheid

Elektrische wagens mogen dan goed zijn voor het milieu, ze kunnen ook een waar gevaar zijn. De batterijen van elektrische wagens bij onder meer Nissan, Renault, Peugeot en General Motors dreigen namelijk te ontvlammen, waarbij toxische stoffen vrijkomen. Dat zegt de gerenommeerde 'vader' van de technologie, Michel Armand. Desastreuze testresultaten bij Renault zouden zijn verdoezeld.

Zevenhonderd mensen in VS zijn onlangs geëvacueerd omdat er gevreesd werd voor vergiftiging met waterstoffluoride, een goedje dat vrijkomt wanneer de lithium-ionbatterij van een elektrische auto vuur vat. Op 27 mei vloog een elektrische wagen van de Franse Post spontaan in brand. Er vielen geen gewonden. In testen bij Renault, uitgevoerd door de Franse overheid, vatten diezelfde soort batterijen vuur begin 2010. Dat gebeurde nogmaals in een tweede reeks testen eind 2010 en begin dit jaar. De informatie werd telkens zo goed als mogelijk achtergehouden, zo schrijft de Franse krant Le Monde.

Michel Armand, directeur onderzoek van het prestigieuze Centre National de la Recherche Scientifique, is niet verbaasd. Al sinds vorig jaar waarschuwt hij grote spelers voor het gevaar van een specifiek soort batterij waar verschillende grote constructeurs mee werken. Dat wordt hem niet in dank afgenomen. Zo deed Renault, dat inzet op dit type batterij, zijn beklag over Armands lezingen over het onderwerp. Daarop vernam de gelauwerde topwetenschapper dat hij zijn emeritaat alsnog niet krijgt.

Sindsdien ziet de electrochemicus - die 150 patenten op zijn naam heeft staan - geen noodzaak meer om zijn kennis over het type lithium-ionbatterij waarin mangaanoxide zit omzichtig te formuleren.

"Gemiddeld één op de tienduizend van die batterijen voor elektrische wagens vertoont een fabricagefout waardoor de batterij in brand kan schieten. Dat kan ook bij oververhitting, overbelasting of slechte assemblage. Zo'n batterij bevat onder andere het equivalent van 5 kilo giftig waterstoffluoride, wat vrijkomt als ze vuur vat. Eén minuut vertoeven in een omgeving waar 10 gram per kubieke meter lucht is vrijgekomen kan al dodelijk zijn. Stel je voor wat dan gebeurt als zo'n batterij op een parking in brand schiet", zegt Armand.

Weinigen durven praten

Bij Renault klinkt het dat het bij dit soort testen "normaal is dat een cel in een batterij in de problemen komt", maar dat "er niet zoveel giftige stoffen zijn vrijgekomen". Hoe groot de risico's zijn is niet makkelijk in te schatten. De meeste elektrische wagens - die vanaf nu steeds meer op de markt komen - werken op lithium-ionbatterijen. General Motors, Nissan, Renault en Peugeot hebben de variant met mangaanoxide besteld. Maar bij het gros van de constructeurs blijft de precieze chemische samenstelling van de batterij die ze op de markt brengen een bedrijfsgeheim.

In wetenschappelijke kringen woedt het debat, maar durven weinigen praten. Slechts twee van de tien wetenschappers die Le Monde contacteerde over de kwestie wilden iets kwijt. De ene wuift de bezorgdheden weg, de andere, Bruno Scrosati van de universiteit van Rome zegt: "Dit soort batterijen is niet veilig voor auto's."

Ondertussen strijden Frankrijk, Canada en Duitsland om het patent op een ander type batterij dat veel veiliger is verklaard. En is de Franse overheid er niet helemaal gerust op. Ze wil dat de brandweer speciale trainingen houdt voor branden met elektrische wagens. Ook zijn er veiligheidsregels voor parkings opgesteld.

Bij ons is nog geen weet van elektrische wagens die vuur vatten. "Het probleem is wel bekend", zeggen Jeroen Gillabel van Bond Beter Leefmilieu (BBL) en Tim Weekes van Umicore, dat de chemie voor de batterijen levert. Beiden wijzen erop dat er daarom oplossingen zijn bedacht. Zo ontwikkelde Umicore ondertussen een ander type chemische samenstelling die veiliger heet te zijn, en bestaat er een koelsysteem en een waarschuwingssysteem dat oververhitting bij de batterijen moet voorkomen. Weekes: "Het zou mij toch verwonderen mocht een wagen die niet 100 procent veilig is gebleken op de markt komen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234