Zaterdag 24/10/2020

Vrees voor rel houdt ‘De stomme van Portici’ weg uit Brussel

De Brusselse Muntschouwburg en De stomme van Portici. In 1830 vormden de twee ingrediënten een explosieve cocktail, anno 2011 domineert aria boven oproer. Binnenkort komt de legendarische opera, aan de wieg van de Belgische Revolutie, allicht terug naar Brussel. ‘Maar het is niet onze bedoeling voor ophitsing te zorgen’, aldus Muntdirecteur Peter De Caluwe.

“Of zullen we anders De stomme van Portici nog eens opvoeren?” Een boutade die Vlaamsgezinde parlementsleden in deze woelige communautaire tijden wel eens durven verzuchten. Welaan dan, dacht Peter De Caluwe, directeur van de Brusselse Muntschouwburg.

“Het plan is ontstaan op vraag van de Opéra Comique in Parijs, die ons een productie met orkest en koor voorstelden”, aldus De Caluwe. “Omdat Aubert, en ook zijn La muette de Portici, daar al veel werden gespeeld hebben wij het idee aanvaard. Het idee om deze opera nog eens opnieuw te brengen speelde bovendien al een tijd door mijn hoofd. Ik heb de opera zelf nog niet gezien, maar ik ben erg benieuwd om te zien wat het waard is.”

Voor alle duidelijkheid: De stomme van Portici zal eerst in Parijs worden vertoond, niet in Brussel. “Ik ben mij bewust van het historisch gewicht van deze productie en wil eerst zien of de opera nog interessant is voor een hedendaags publiek”, aldus De Caluwe. “Daarom is het ook beter dat het eerst op verplaatsing zal worden gespeeld.”

Flashback naar 25 augustus 1830 voor het ‘historische gewicht’ waarvan sprake. In Brussel fungeert een uitvoering van De stomme van Portici als katalysator voor de Belgische revolutie. Van “Amour sacré de la patrie” naar anti-Hollandse oproer, van aria naar onafhankelijkheid. Fast forward naar 2005. In de Gentse Bijloke verstoort een groep militanten van de Vlaams-nationalistische organisaties Voorpost, NSV en NJSV een uitvoering van ‘De stomme’. In een land vol linguïstische perikelen kan ‘een stomme’ voor flink wat ophef zorgen.

Anno 2011 beroert de opera van de Franse toondichter Aubert echter weinig communautaire gemoederen. “Elke instelling is vrij om te programmeren wat zij wil”, reageert Lieven Dehandschutter, cultuurspecialist bij de N-VA in het Vlaams Parlement. “De stomme van Portici is inderdaad historisch erg beladen, maar als men zich laat leiden door artistieke motieven zie ik geen enkel probleem.”

Voorjaar 2012 komt De stomme, in een uitvoering van Patrick Davin en Emma Dante, op de Parijse planken. “Dan wil ik beslissen of we het ook in Brussel zullen programmeren”, aldus De Caluwe. Speeldata die wegens agendatechnische redenen echter pas in 2015 te situeren zullen zijn. “Maar dat zal louter afhangen van artistieke criteria. Het is absoluut niet onze bedoeling om een politiek statement te plaatsen of om voor communautaire ophitsing te zorgen. Ik denk dat veel andere stukken in De Munt meer vertellen over onze manier van samenleven dan De stomme.”

De stomme is geen hij maar een zij, Portici is een arme, grauwe voorstad van Napels en Aubert vertelt het 17de-eeuwse verhaal van de Napolitaanse opstand tegen de Spaanse overheersers. Feiten die zelfs doorgewinterde quizzers met verstomming kunnen slaan. Erg veel is immers niet geweten over de nochtans legendarische opera.

“Het lijkt mij alvast een vrij zware en gewichtige opera, al heb ik er zelf nog maar enkele fragmenten uit gehoord”, zegt Klarapresentator Kurt Van Eeghem. “Het past in de traditie van de grand opéra, een genre dat vooral in het Parijs van de 19de eeuw erg populair was en dat is gebaseerd op grote historische gebeurtenissen die heel breed worden uitgespeeld.”

Opera’s in vijf delen en bol van romantiek: ook in het België van de 21ste eeuw bestaat daar een publiek voor. “Dat denk ik wel”, besluit Van Eeghem. “Al zal het publiek anno 2011 allicht vooral komen kijken uit verlangen om te zien wat dat nu eigenlijk was met die Stomme van Portici. Ik zou het zelf eigenlijk ook wel eens willen weten. Er wordt zoveel over gesproken, maar ik zou niet durven te zeggen dat het een echt grote opera is.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234