Zondag 18/08/2019

Vragen aan de redactie

Helpt cola tegen misselijkheid?

Frisdrank krijgt niet vaak medische deugden toegeschreven. Maar veel mensen denken dat een glas frisdrank waar je de meeste prik uit laat ontsnappen een prima remedie is tegen een lastige maag.

Het is een snel, populair middeltje, dat de maag met zijn bruiseffect zou kalmeren en het door braken of diarree verloren vocht en glucose zou aanvullen. Vooral in het geval van cola zou het effect hebben. Ouders weten ook dat kinderen die bijna uitgedroogd zijn maar met tegenzin drinken, cola gemakkelijker aanvaarden.

Maar volgens onderzoek is frisdrank misschien geen goed idee. Britse wetenschappers bestudeerden de medische literatuur tot in de jaren 1950, op zoek naar wetenschappelijke bewijzen voor de bewering. Ze vonden er geen.

Daarna maakten ze een biochemische analyse en vergeleken ze de inhoud van cola's en andere frisdrank met vrij verkrijgbare hydraterende drank met elektrolyten en kleine hoeveelheden suiker.

De auteurs stelden vast dat frisdrank niet alleen erg weinig kalium, natrium en andere elektrolyten bevat, maar ook in sommige gevallen tot zeven keer de hoeveelheid glucose die de Wereldgezondheidsorganisatie voor rehydratatie aanbeveelt. "Koolzuurhoudende drank, plat of met prik, met inbegrip van cola, vervangt te weinig vocht en elektrolyten en is niet aan te bevelen", besluiten ze.

Kun je van roken kaal worden?

De vele rokers die een verhoogd risico van ademhalingsziekten, kanker en hartziekten niet genoeg vinden om te stoppen, kunnen misschien door de dreiging van kaalheid op andere gedachten worden gebracht.

Wetenschappers hebben lang vermoed dat roken kaalheid en grijs haar in de hand kan werken. Dat vooral te maken hebben met gifstoffen in rook die de haarzakjes aantasten en hormonen beschadigen.

Volgens epidemiologische studies lijken de vermoedens te kloppen. Een studie in het tijdschrift BMJ onderzocht meer dan 600 mannen en vrouwen, van wie de helft rookte. Na de eliminatie van variabelen stelden de onderzoekers een "significant" en "consistent" verband vast tussen roken en vroegtijdig grijs worden.

In een recente andere studie onderzocht men het verband tussen roken en kaalheid bij een groep van 740 Taiwanese mannen van 40 tot 91 jaar. (Aziatische mannen hebben meestal weinig last van erfelijke kaalheid). Na de eliminatie van variabelen zoals leeftijd en familiegeschiedenis stelden de onderzoekers meer haaruitval vast bij rokers. Hoe meer de mannen rookten, hoe groter het risico.

Men weet nog niet of het verband te maken heeft met toxines in tabak die de hoofdhuid rechtstreeks aantasten, of met het feit dat roken ernstige ziekten veroorzaakt die de veroudering versnellen.

Zal mijn gebroken voet vlugger genezen als ik elke dag een paar uur extra slaap?

"Er bestaat geen enkele aanwijzing dat meer slaap de genezing van beenderen bevordert of versnelt", zegt Melvin Rosenwasser, een orthopedisch chirurg van het Columbia University Medical Center. "Breuken genezen wanneer ze goed uitgelijnd en geïmmobiliseerd zijn." Hij voegt eraan toe dat de heling ook wordt beïnvloed door "de algemene gezondheidstoestand, de voeding en gewoonten zoals roken".

In verband met factoren die de genezing kunnen bevorderen, vermeldt dr. Rosenwasser een studie die op een lichte versnelling van de heling van polsbreuken wijst als ze met ultrasonen worden gestimuleerd.

Een analyse van verscheidene studies over de behandeling van breuken met ultrasonen, die in 2002 in The Canadian Medical Association Journal verscheen, besloot "dat een behandeling met gepulseerde ultrasonen van lage intensiteit de genezingsduur van niet operatief behandelde breuken beduidend kan verkorten".

Zou slaap een rol kunnen spelen in de genezing van andere soorten letsels? Een studie uit 2004 in het tijdschrift Psychoneuroendocrinology besloot dat gepercipieerde stress en de niveaus van stresshormonen de snelheid van de genezing van een wonde kunnen voorspellen, maar dat andere factoren, zoals alcoholgebruik, sport en slaap, dat niet kunnen.

Waarom rommelt een aardbeving zo?

Wanneer rotsen over elkaar schuiven, produceren ze vibraties. In het gesteente zelf noemt men dat seismische golven.

Wanneer de golven de oppervlakte bereiken, kunnen ze overgaan op de lucht en dus geluid veroorzaken, zegt dr. Bill Menke, de voorzitter van de faculteit aard- en milieuwetenschappen van Columbia University. Hij vergelijkt het proces met dat van een viool die geluid maakt wanneer de boog over een snaar glijdt.

Een belangrijk aspect van het proces bij glijdende breuken is dat het met schokken verloopt, dus niet zoals de vlotte beweging van gladde, gesmeerde lagers. Slechts een kleine fractie van de geluidsenergie van een aardschok ligt in het hoorbare bereik. Het grootst gedeelte is infrasoon, te laag voor de mens om te horen.

Verbrand je meer calorieën als je buiten hardloopt dan op een loopband?

Het antwoord is niet zo eenvoudig. Onderzoekers stellen vast dat buiten hardlopen een intensere inspanning oplevert, maar dat je op een loopband minder gauw blessures krijgt, zodat je langer en verder kunt lopen.

Wie hardloopt in de open lucht blijkt ongeveer vijf procent meer calorieën te verbranden dan op een loopband omdat er meer weerstand van de wind is en geen hulp van de band. Sommige studies zeggen dat volwassenen die zelf hun snelheid mogen kiezen, op een loopband trager en met kortere stappen lopen dan op de piste.

Andere studies tonen dan weer aan dat je op een loopband minder risico van blessures hebt. Een analyse van een groep hardlopers, in 2003 in een Brits tijdschrift voor sportgeneeskunde, stelde vast dat buiten hardlopen het beendergestel meer belastte dan joggen op een loopband. Vooral het scheenbeen had meer te lijden. Die grotere stress kan de kans op breuken met meer dan de helft verhogen.

Buiten verbrandt u dus meer calorieën, maar loopt u tegelijk ook meer gevaar op stressbreuken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden