Maandag 22/07/2019

Onderwijs

Vraagtekens bij kwaliteit secundair onderwijs: kandidaat-leraren blijven vaak onder de lat

Veel aankomende studenten van de lerarenopleidingen halen de lat voor Frans, Nederlands en wiskunde niet. Beeld BELGA

Aankomende studenten van de lerarenopleidingen aan de Vlaamse hogescholen presteren vaak ondermaats. Vooral voor Frans en Nederlands blijft een grote groep bij de verplichte instaptoets onder de lat. Het roept vraagtekens op over de kwaliteit van het secundair onderwijs.

Jongeren die zich voor een lerarenopleiding aan de hogeschool willen inschrijven, moeten op voorhand een niet-bindende instaptoets afleggen. Vorig academiejaar was dit voor het eerst verplicht en namen 10.167 jongeren deel. Uit een nieuw rapport van de Vlaamse Hogescholenraad (Vlhora), dat De Morgen kon inkijken, wordt nu duidelijk dat een aanzienlijk deel van hen de lat niet haalt. Zo moesten de leerkrachten in spe allemaal deelnemen aan een toets Nederlands. Wie later leerkracht lager onderwijs wil worden, kreeg ook oefeningen voor Frans en wiskunde.

Officieel kunnen de deelnemende jongeren niet slagen of buizen. Wel maakt het rapport duidelijk waar het gewenste niveau ligt en vanaf wanneer een aankomende student remediëring nodig heeft. Bij wiskunde, waar de beste prestaties worden genoteerd, geldt dit voor 34,2 procent van de deelnemers. Bij Nederlands heeft 43,2 procent extra hulp nodig. Voor Frans is de situatie het minst rooskleurig: 48,6 procent haalt niet de lat voor luistervaardigheid die voor de lerarenopleiding lager onderwijs is gelegd, 47,7 procent niet voor leesvaardigheid.

Verreweg de meeste instromende studenten komen uit het technisch secundair onderwijs (tso), gevolgd door het algemeen secundair onderwijs (aso). Maar vooral leerlingen uit het beroepssecundair onderwijs (bso), goed voor 1.563 deelnemers, hebben het moeilijk. Zij scoren “bijzonder laag”. Meer dan 75 procent heeft hulp nodig voor Nederlands en Frans. Bij wiskunde gaat het om 70 procent. Opvallend: de studenten werd ook gevraagd om hun eigen leergedrag in te schatten. Er lijkt volgens het rapport bij bso-studenten sprake te zijn van een “sterke” overschatting van hun capaciteiten.

Lees ook het standpunt van Remy Amkreutz: De lat moet omhoog in het secundair onderwijs én in de lerarenopleidingen

Voorbarig

Die bevindingen mogen volgens deskundigen zorgen baren. De kwaliteit van de leerkrachten gaat hand in hand met de kwaliteit van het onderwijs. “Met zulke resultaten zal rekening moeten worden gehouden bij de ontwikkeling van de eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs”, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool/Universiteit Leiden).

Pascale De Groote, directeur van de AP Hogeschool en voorzitter van de Vlhora, blijft voorzichtig. “We menen dat enkele conclusies voorbarig zijn geformuleerd. De resultaten van de leerlingen uit het bso kunnen ook te maken hebben met hoe de instaptoets is opgesteld. We moeten ze eerst enkele jaren afnemen. Wel staat vast dat wij het werk van het secundair onderwijs niet kunnen overdoen. Alle remediëring is een zware klus die er bij komt. Op termijn moeten we komen tot bindende remediëring voor de studenten. Maar daar zijn middelen voor nodig.”

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) gaat met de middelbare scholen en de hogescholen in overleg. Ze verwijst ook naar de extra aandacht voor taalonderwijs en het gemoderniseerde secundair onderwijs dat in september 2019 start. "Jongeren uit het bso worden in eerste instantie voorbereid om de stap te zetten naar de arbeidsmarkt, in die zin zijn de resultaten niet heel verrassend. Met de modernisering laten we jongeren uit het bso niet meer zomaar toe om naar het hoger onderwijs te stappen, behalve als ze een algemeen vormend jaar gevolgd hebben. Deze resultaten vormen een bevestiging van de noodzaak van onze beslissing.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden