Woensdag 21/10/2020

InterviewStef Willems (VIAS)

‘Vraag je af: kan je kind de potentiële risico’s in het verkeer al voldoende inschatten?’

Beeld Wouter Van Vooren

Gemiddeld raken dagelijks veertien schoolkinderen gewond in het verkeer. Dat blijkt uit cijfers die het verkeersveiligheidsinstituut VIAS berekend heeft. ‘In vergelijking met voorgaande jaren blijft die verhouding hetzelfde’, legt woordvoerder Stef Willems uit.

Op welke leeftijd raken schoolkinderen het vaakst gewond in een ongeval?

“We zien eigenlijk twee sprongen. De eerste sprong stellen we vast tussen 11 en 12 jaar. Zo blijkt uit de cijfers dat er 289 fietsongevallen geregistreerd zijn bij de 11-jarigen. Op 12-jarige leeftijd zijn dat er 623. Niet onlogisch, want op die leeftijd zijn er veel kinderen die voor het eerst zelfstandig naar school fietsen. De tweede sprong zien we tussen 15 en 16 jaar. Dan gebeuren er plots veel meer bromfietsongevallen. Dan gaat het van welgeteld 36 geregistreerde ongevallen naar 771. Op die leeftijd is de bromfiets nu eenmaal een nieuw vervoersmiddel voor hen, dat ook nog eens aan een veel hogere snelheid rijdt dan dat ze voordien gewend waren. Bovendien gebeurt dat midden in de puberteit, waarin jongeren wel vaker geneigd zijn om risico’s te nemen.” 

Hoe kunnen die cijfers teruggedrongen worden? 

“Wat de fietsende kinderen betreft, is er vooral nood aan een goede fietsinfrastructuur. Al zijn daar de laatste jaren al heel wat inspanningen voor geleverd. Denk maar aan de fiets- en schoolstraten. Verder moeten ook de andere weggebruikers alert blijven voor fietsers. En als ouder moet je natuurlijk zorgen dat je jouw kind voldoende voorbereid hebt. Het helpt zeker om het traject al eens samen te hebben geoefend.” 

Kunnen ouders hun kind misschien beter vergezellen tot aan de school? 

“Een exacte wetenschap is het niet, want er zijn kinderen die op 11-jarige leeftijd al perfect zelfstandig naar school kunnen fietsen. Je moet als ouder dus voornamelijk proberen in te schatten wat jouw kind al kan én welk traject hij of zij moet afleggen. Als jouw kind langs een zeer drukke weg moet fietsen en vervolgens nog twee gevaarlijke kruispunten moet oversteken, dan kan je beter een ander traject overwegen. Als dat er niet is, dan moet je jezelf afvragen of jouw kind de potentiële risico’s kan inschatten en of je hem of haar daarbij misschien moet helpen. Dat kan gedurende een week, twee weken, een maand. In ieder geval tot je kind er klaar voor is. Er zijn daarom veel ouders die met elkaar een beurtrol inlassen, zodat er één begeleider voor een aantal kinderen instaat.”

Hoe kan je de bromfietsongevallen dan verminderen?

“Dat is heel moeilijk natuurlijk. Je moet de bromfietsers in ieder geval heel goed op het hart drukken dat er een aantal risico’s verbonden zijn aan dat vervoersmiddel. Het risico op een ongeval met een bromfiets is nu eenmaal veel hoger dan met eender welk ander vervoersmiddel op die leeftijd. Het verbieden hoeft natuurlijk ook niet, maar dan moet je wel duidelijke afspraken maken. Geen oortjes in je oren steken, niet gsm’en wanneer je aan het rijden bent en als je gedronken hebt niet achter het stuur kruipen. En misschien nog een andere belangrijke basisregel: op tijd opstaan om naar school te vertrekken. Op die manier hoef je jezelf niet te haasten en hoef je geen risico’s te nemen.” (

Stef Willems is woordvoerder bij VIAS.Beeld RV
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234