Zondag 03/07/2022

Opinie

Vraag eens aan je kind: “Hoe is het op Snapchat?”

Ciska Schrooten. Beeld RV
Ciska Schrooten.Beeld RV

Ciska Schrooten helpt als Education Business Manager van Switch scholen met een slimme implementatie van digitale tools in het onderwijs. Davy Nijs is orthopedagoog werkt als lector bij hogeschool UC Leuven-Limburg binnen de opleiding orthopedagogie en als onderzoeker binnen de onderzoekslijn eSocialWork.

Ciska Schrooten en Davy Nijs

“Opvoeden is samenspel”, luidt de slogan van de Week van de Opvoeding. Maar op digitaal vlak slagen we daar niet volledig in. Ouders kijken beter méé, in plaats van schermtijd te beperken en hun neus op te halen voor tienerapps. Vraag je kinderen niet alleen hoe het op school gaat, maar ook: hoe is het op Snapchat?

We willen onze kinderen zo goed mogelijk klaarstomen om later de wereld met beide handen aan te pakken. In die wereld zijn digitale tools en ontwikkelingen niet meer weg te denken. Meer nog: tegen dat onze kinderen volwassen zijn, zullen de digitale mogelijkheden enkel nog verder ontwikkeld zijn. Waarom omarmen we die digitale mogelijkheden dan zo weinig in onze opvoeding?

Uit de gezinsenquête van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin blijkt dat veel ouders zich vooral zorgen maken over schoolresultaten, emotionele problemen en opstandig gedrag, terwijl het gebruik van internet en sociale media pas op plaats 10 van de voornaamste zorgen komt te staan. Een mogelijke verklaring is dat het schijnbaar gemakkelijk te controleren valt, bijvoorbeeld door een maximale schermtijd op te leggen. Maar wat er op dat scherm gebeurt, laten veel ouders aan zich voorbij gaan. Toch is net dát van groot belang. Het is immers daar waar onze kinderen op zoek gaan naar antwoorden op vragen, vriendschappen onderhouden en durven uitdrukken hoe ze zich voelen.

Davy Nijs. Beeld RV
Davy Nijs.Beeld RV

Willen we onze kinderen op weg helpen naar de volwassenheid, dan moeten we ze ook op digitaal vlak kunnen begeleiden. En dat doen we niet door schermen af te schermen. Integendeel, we moeten mee(r) kijken naar die schermen opdat we onze kinderen en hun leefwereld beter begrijpen. Enkel zo krijgen we waardevol inzicht dat ons helpt onze kinderen te steunen, te sturen en te stimuleren. Een gezond evenwicht tussen controleren, mediëren en het samen gebruiken van sociale media is daarin noodzakelijk.

Uiteraard spelen niet alleen ouders een rol in die (digitale) opvoeding. Ook scholen vervullen een belangrijke taak. Daarom moeten scholen goed nadenken over wat kan en niet kan binnen de schoolmuren en er een transparant beleid rond ontwikkelen. Mogen jongeren onder de speeltijd hun smartphone gebruiken of niet? Wanneer en waarvoor zet je schermpjes in, in de klas? Hoe kunnen digitale media het leren bevorderen?

Terwijl onze kinderen tijdens ICT-lessen perfect Word, Excel en PowerPoint onder de knie krijgen, leren ze amper waar ze op moeten letten wanneer ze surfen en hoe ze hun online privacy beveiligen. Eén lesje om hen mediawijs te maken, is niet voldoende. Online inzichten zijn minstens zo belangrijk als computervaardigheden in de wereld van onze kinderen.

Als we mee(r) durven kijken op het scherm van onze kinderen, zien we misschien ook welke mogelijkheden dit voor onze kinderen én voor ons met zich mee brengt. Nieuwe vaardigheden als kritisch en probleemoplossend denken, samenwerking, creativiteit en innovatie kunnen allemaal via deze weg aangeleerd worden. Dat zijn vaardigheden die jobs in de toekomst zeker vragen. We moeten oog hebben voor de digitale mogelijkheden om onze kinderen voor te bereiden op de jobs van morgen.

Opvoeden is samenspel. We voeden onze kinderen niet op door hen alleen de digitale wereld in te sturen, enkel in te grijpen wanneer er iets fout loopt noch door hen ervoor af te schermen. Door als ouder en leerkracht met een positieve blik te kijken naar de mogelijkheden van de digitale wereld, de digitale tools te omarmen en hen samen met onze kinderen te ontdekken, kunnen we onze kinderen wél helpen in hun weg naar volwassenheid. Zo kan opvoeden misschien ook gezellig samen online spelen zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234