Dinsdag 18/06/2019

Eurowings

Voorzichtig optimisme over toekomst Brussels Airlines

Eurowings-topman Thorsten Dirks staat de pers te woord na de ondernemingsraad bij Brussels Airlines. Beeld Tim Dirven

Brussels Airlines moet de Duitse eigenaars helpen groeien, door zijn expertise op het vlak van langeafstandsvluchten. Dat stelde de Eurowings-directie op een bijzondere ondernemingsraad. Kan de maatschappij dan op twee oren slapen?

"Brussels Airlines zal geen nieuw Ryanair worden", benadrukte Eurowings-topman Thorsten Dirks tijdens zijn ontmoeting met de vakbonden van de luchtvaartmaatschappij. De afgelopen dagen was de ongerustheid over de toekomst van Brussels Airlines en zijn personeel toegenomen, nadat bekend raakte dat CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker konden vertrekken. 

De onrust valt te begrijpen. Eind vorig jaar verviel het vetorecht van de Belgen in de raad van bestuur. Dat riep herinneringen op aan het nationale trauma dat we begin deze eeuw met Sabena opliepen, toen Swissair de nationale luchtvaartmaatschappij failliet liet gaan. Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur, suste maandag al de gemoederen. De personeelswissel aan de top zou niet meteen een grote impact hebben op de werknemers, klonk het. "Er is geen sociaal plan op komst, geen bloedbad."

Dat werd door Dirks bevestigd. Hij kondigde aan dat de maatschappij het 'excellentiecentrum' wordt voor alle langeafstandsvluchten van de Eurowings Group, aangezien Eurowings daar geen ervaring mee heeft. Concreet betekent dat dat Brussel de vluchtplannen en dergelijke zal beheren van de twintig Eurowings-langeafstandsvliegtuigen die er tegen eind dit jaar moeten zijn in Brussel (tien), Düsseldorf (zeven) en München (drie). 

Ook gaat Brussels Airlines vanaf april met vier langeafstandsvliegtuigen vanuit Düsseldorf vluchten uitvoeren voor Eurowings. "Wat nu bestaat blijft, en we zullen proberen om onze activiteiten in de langeafstandsvluchten nog te doen groeien", zegt Davignon. Dat voornemen blijkt ook uit de beslissing van Lufthansa om de langeafstandsvloot van Brussels Airlines te vernieuwen.

Afrika

Als opvolger van Sabena zijn de Belgen vooral specialist in vluchten naar Afrika. En laat dat nu net de markt zijn waar Eurowings-moederbedrijf Lufthansa volop op mikt. "De transatlantische markt is verzadigd. Naar Azië is er enorme concurrentie van onder meer Emirates. Dus moet het op Afrika mikken als het wil blijven groeien", weet Eddy Van de Voorde, transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen. "Engelstalig Afrika kan het vanuit Duitsland bedienen, maar voor Franstalig Afrika zal het op Brussels Airlines rekenen."

De merknaam Brussels Airlines blijft nog zeker een jaar bestaan. Wat er nadien mee gebeurt, is nog niet duidelijk. Betekent dat dat Brussels Airlines binnen een paar jaar mogelijk alsnog opgaat in Eurowings? Van de Voorde acht de kans klein. "Personeelswissels aan de top zijn één ding, maar die maatschappij zelf is goud waard. Vooral de activiteiten naar Franstalig Afrika zijn niet vervangbaar vanuit Düsseldorf. Ik ben ervan overtuigd dat het de vluchten naar Afrika nog gaat uitbreiden. Dit is een positief verhaal." 

Luchtvaartspecialist Luk De Wilde benadrukt het verschil met Sabena. "Destijds wilde Swissair Sabena overnemen terwijl achteraf bleek dat het zelf in slechte papieren zat. Dit is een compleet andere situatie. Lufthansa staat al sterk en wil nog groeien. Bovendien is Lufthansa altijd loyaal geweest, denk maar aan de lening van 100 miljoen euro die het enkele jaren geleden gaf toen het water Brussels Airlines aan de lippen stond."

Beste van de klas

De werknemers moeten zich voorlopig dan ook niet te veel zorgen maken, benadrukte Dirks. Zeker het vliegend personeel heeft niets te vrezen. "We zijn wanhopig op zoek naar piloten en cabinepersoneel", zei de Duitser. Het ondersteunend personeel, zoals marketing en IT, kon hij geen garanties bieden.

Op dit moment telt Brussels Airlines zo'n 1.800 werknemers bij het zogenoemde grondpersoneel. Ook zij moeten niet wanhopen, meent Van de Voorde. Als Brussels Airlines wil blijven groeien, blijft het baliepersoneel en het check-inpersoneel immers nodig. "Waar door synergie misschien wel naar afvloeiingen wordt gegrepen, is op het vlak van administratieve jobs, bijvoorbeeld bij de prijszetting en de marketing. Dat gaat om een paar tientallen jobs. Maar ook die komen wellicht niet in gevaar, omdat net op die punten Brussels Airlines als een van de beste van de klas wordt beschouwd."

Op 12 maart komt Dirks opnieuw naar Brussel. Tot die tijd nemen de vakbonden een afwachtende houding aan. "Het is duidelijk dat het nieuwe management bereid is om rond de tafel te blijven zitten. Voorlopig krijgt het dus het voordeel van de twijfel", zegt Paul Buekenhout van de christelijke bediendenbond LBC.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden