Vrijdag 22/11/2019

Voorwerpen in de lens

Hoe brengen fotografen objecten in beeld en hoe maken ze er handig gebruik van in onder meer kunst-, reclame- en portretfotografie? Seeing Things: Photographing Objects, 1850-2001, vanaf vandaag in The Canon Photography Gallery van het Victoria & Albert Museum, tracht op die vragen een afdoend antwoord te geven in de vorm van een overzicht van het midden van de negentiende eeuw tot vandaag en aan de hand van beelden van bekende en onbekende fotografen. Tot de bekende plaatjesschieters behoren onder meer Berenice Abbott, Nobuyoshi Araki, Eugene Atget, Richard Avedon, Henri Cartier-Bresson, William Eggleston, Walker Evans, Irving Penn, Man Ray en Edward Weston.

Meer info: www.vam.ac.uk.

Patiëntenportretten

(deel I & II)

Chirurg Ian Hutchison en de Glasgowse portretschilder Mark Gilbert sloegen de handen ineen voor een opmerkelijk kunstproject. Gilbert verbleef in het St Bartholomew's Hospital en het Royal London Hospital en schilderde er patiënten voor, tijdens en na hun gezichtsoperaties die ze ondergingen als gevolg van kanker, ongevallen of geweld. Het resultaat van de samenwerking tussen de heren, die overigens volledig in het teken van de bevordering van research naar preventie en behandeling van mond- en gezichtsziekten en -verwondingen staat, kunt u vanaf volgende week woensdag bekijken in de Porter Gallery van de National Portrait Gallery.

Meer info: www.npg.org.uk.

In het keldercafé van de Courtauld Institute Gallery loopt momenteel Face-It, een tentoonstelling met een vijftigtal portretten van de hand van patiënten en personeel van de Mental Health NHS Trusts in Oost-Londen en Zuid-Birmingham. De portretten werden vorig jaar geschilderd tijdens workshops georganiseerd door de educatieve afdeling van het Londense kunstinstituut naar aanleiding van de Royal College of Psychiatrists 2001: A Mind odyssey, een jaar lang durende festiviteiten over de kunst, de geest en de psychiatrie.

Meer info: www.courtauld.ac.uk.

Amerikaanse landschappen in Britse kunstmuseum

Koningin Victoria was gek op de negentiende-eeuwse Amerikaanse landschapsschilderijen van Thomas Cole, Albert Bierstadt en Frederic Edwin Church. Haar bewondering voor de vaak bijzonder grote romantische landschapstaferelen van de Hudson River Valley, de Niagara-watervallen en de Rocky Mountains stak ze niet onder stoelen of banken. Dat wil niet zeggen dat ze de kunst in het vaderland geen warm hart toedraagt. Inspiratie vonden Cole, Bierstadt en Church, vertegenwoordigers van de Hudson River School, immers onder meer in het werk van JMW Turner. Bij nader inzien is het dus niet zo vreemd dat Tate Britain vanaf vandaag negentig van die Amerikaanse olieschilderijen in huis haalt. American Sublime: Landscape Painting in the United States 1820-1880 loopt tot 19 mei.

Meer info: www.tate.org.uk.

Recent werk van Stan Douglas in Serpentine Gallery

Vanaf volgende week woensdag biedt de Londense Serpentine Gallery onderdak aan drie recente werken van de Canadese video- en filminstallatiekunstenaar Stan Douglas: Der Sandmann (1995), Le Détroit (2000) en Journey into Fear (2001). Het recentste werk was elders eerder te zien als work in progress, maar zal nu voor het eerst in zijn volledig afgewerkte vorm aan het publiek worden gepresenteerd. Douglas stelde onder meer tentoon in het Londense Institute of Contemporary Arts (ICA), het Centre Georges Pompidou in Parijs en het San Francisco Museum of Modern Art en was vorig jaar nog te gast op de Biënnale van Venetië.

Meer info: www.serpentinegallery.org.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234