Maandag 08/03/2021

'Voorwaarts maart' toont een creatieve smeltpot

Het klinkt een beetje als een strijdkreet, en zo is het ook bedoeld: met Voorwaarts maart/En avant mars breken componist Frank Nuyts en pianiste Iris De Blaere van vzw Hardscore een lans voor de hedendaagse componist: vaak onterecht onbekend en dus schromelijk onbemind.

De tweedaagse Voorwaarts maart/En avant mars palmt de Bijloke in met een uitdagend cross-overprogramma dat geen liaison uit de weg gaat. En avant, dat het een beetje vooruit gaat! Het festival is aan zijn derde editie toe en begint zo langzamerhand een trouwe schare fans te kweken, die wel appetijt hebben in wat avontuur. Rode draad doorheen het hele programma: aandacht voor jong compositietalent, zoals voor Joris Blanckaert, die op het festival zijn opera L'Algerino in Italia presenteert. Had het muzieklandschap zo'n spoorzoeker nodig? Organisator Frank Nuyts vindt van wel: "Er ontbreekt in de sector soms wat aandacht voor nieuw gecomponeerd werk. Het is nochtans een creatieve en levendige wereld: steek een hand in de vijver en je haalt aan elke vinger tien beloftevolle componisten boven."

Nuyts wilde niet binnen de eigen taalgemeenschap blijven - de tweetalige titel moet in dat opzicht geïnterpreteerd worden als een uitnodiging. Nuyts: "We wilden 'nieuwe' verbindingen leggen, over talen en genres heen, al klinkt 'nieuw' in de hoofden van de mensen al gauw als 'experimenteel' en vatten we het festival veel ruimer op dan dat. Het belangrijkste is dat er verfrissende combinaties ontstaan: grafiek doet het met muziek, jong met oud, film met soundscore, ... het wordt een creatieve smeltpot van allemaal schone mensen."

Een van die schone mensen is alvast harpiste Anouk Sturtewagen (27), die bij het Symfonieorkest van Vlaanderen speelt maar zich tijdens Voorwaarts maart laat omringen door vijf collega's. Het Harpijen-concert begint met een solo voor harp (een bestaand werk gecomponeerd door Annelies van Parys) en ontwikkelt zich tot een duo, een trio, ... om te eindigen met een sextet.

Harp 2.0

Voor de Harpijen schreven onder meer Tomas Hendriks, Benjamin Van Esser en Frederik Neyrinck nieuw en erg uiteenlopend werk. Anouk Sturtewagen: "Veel mensen kennen van de harp enkel dat engelachtige, vrouwelijke imago, maar het is een instrument dat op veel verschillende manieren kan gebruikt worden, zelfs als percussie-instrument. Elke compositie is helemaal anders van stijl, ik denk dus dat het publiek versteld zal staan van de mogelijkheden die zo'n harp biedt."

Het is niet al jong volk wat de klok slaat. Een van de oude rotten is componist Peter Vermeersch, die in het onderdeel Soulmates door Nuyts gekoppeld werd aan Maximalist!-spitsbroeder Walter Hus. Peter Vermeersch: "Ik componeerde een werk voor piano en sax, en stuurde dat op naar Walter - de bedoeling is dat hij reageert met een 'antwoordpartituur'. Hij schrijft voor piano en fluit, en ik ben erg nieuwsgierig naar wat hij zal doen. Neemt hij een stukje uit mijn compositie en werkt hij dat verder uit, of creëert hij een partituur die lijnrecht tegenover de mijne staat? Het wordt afwachten."

Voorwaarts maart/En avant mars, op 1 en 2 maart in de Bijloke, info: www.debijloke.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234