NieuwsVerkeersveiligheid
Vooruit wil komaf maken met vele letsels door e-step: ‘Onder de 16 niet rijp genoeg voor zulke krachtige voertuigen’
Nadat er alarmerende berichten over de gevaren van de elektrische step in de media zijn verschenen, wil Vooruit de e-steps weren op voetpaden. Ook wil de partij een minimumleeftijd van 16 jaar invoeren.
“Momenteel zijn er geen duidelijke regels voor e-steps, daarom willen wij de wegcode op twee punten veranderen”, legt Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke uit. “Zo willen we de ergernissen wegwerken over het feit dat e-stepgebruikers vaak ten minste voor een deel van traject het voetpad gebruiken. In theorie moeten ze daar een stapvoets tempo aanhouden, maar zo traag kan je een e-step die 25 km per uur aankan amper laten rijden. Soms zie je op het voetpad zelfs meerdere jongeren die samen op één step rijden. Daarom willen we e-steps net als andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen (met uitzondering voor elektrische rolstoelen) weren van het voetpad.” Op dit moment zijn er nog maar drie Europese landen die de e-step nog niet van het voetpad hebben gebannen: naast ons land gaat het om Finland en Zweden.
Consequent zijn
Vooruit wil ook een minimumleeftijd invoeren. Jongeren onder de 16 jaar zouden niet meer met de elektrische step op pad mogen. “De logica die hierachter zit, is dat jongere kinderen onvoldoende kennis hebben van de wegcode om zich te verplaatsen met krachtige, elektrische voertuigen zoals e-steps", zegt Vandenbroucke. “Dat leeftijdsverbod is er al voor zwaardere elektrische fietsen met een motor van meer dan 250 watt. Jongere kinderen mogen alleen elektrische fietsen met een lager motorvermogen gebruiken. Deze zijn ook op de markt. Het zou consequent zijn als we de regelgeving die van toepassing is voor elektrische fietsen doortrekken naar de steps. Alleen worden er vooralsnog geen lichte e-steps te koop aangeboden, ze hebben allemaal een vermogen van meer dan 250 watt. Dus komt het doortrekken van de regels neer op een verbod.”
Joris Vandenbroucke benadrukt nog dat hij geen oorlog tegen de elektrische step wil ontketenen. “De e-step heeft zijn plaats veroverd in ons straatbeeld. Het is een bijzonder handig en duurzaam vervoermiddel voor korte afstanden. Maar we kunnen ons niet neerleggen bij het stijgend aantal letselongevallen en de vele conflicten met voetgangers. Mijn doel is om de e-step volwaardig te integreren in ons verkeer. “