Maandag 27/09/2021

'Voortaan zal ik op een iets andere manier aan politiek doen'

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Yves Leterme kondigt zijn terugkeer naar de Wetstraat niet met een groot politiek interview aan, wel met een YouTubespotje waarin hij de fans vanuit zijn huiskamer bedankt voor de talloze blijken van sympathie. En dat in twee talen.

Een slimme en eigentijdse manier van communiceren, vinden deskundigen. 'Leterme toont dat 'de mensen' belangrijker zijn dan de politiek, hij bereikt een groot publiek zonder een weekend lang de tv-studio's af te lopen én ontwijkt in één moeite lastige journalisten.'

Een mens van vlees en bloed die net als iedereen ziek kan worden en in zulke omstandigheden de politiek al eens kan relativeren. Dat is het beeld dat Leterme in het filmpje uitdraagt. Qua toon heeft zijn internetmededeling, die uiteraard gretig opgepikt werd in de televisiejournaals, wel iets weg van de traditionele koninklijke kerstboodschap, zij het dan dat Leterme gewoon in een gemakkelijke trui in zijn huiskamer zit. Door de camera ostentatief zelf aan en uit te zetten wekt hij bovendien de indruk dat hij doodleuk even voor de webcam plaatsneemt.

"Dat was het uiteraard niet", zegt woordvoerder Peter Poulussen. "We hebben een professionele camera gebruikt, maar in 45 minuutjes was het wel ingeblikt." Het idee komt uit de omgeving van Leterme, die "iets wilde doen" om de mensen die hem kaartjes en bloemen hebben gestuurd "op een redelijk directe manier" te bedanken. Iedereen herinnert zich het YouTubefilmpje waarin Leterme vorig jaar vanop de fiets zijn kandidatuur stelde voor het premierschap, en de talloze reacties daarop. Een nieuw filmpje lag dus voor de hand. Veel politieke strategie moet daar volgens Poulussen niet achter gezocht worden.

"De voorbije veertien dagen waren niet de gemakkelijkste", steekt Leterme van wal. "Maar ik heb veel blijken van sympathie ontvangen: sms'jes, brieven, kaarten, bloemen. Dat heeft veel deugd gedaan. Het bewijst dat er naast de politieke strijd plaats is voor vriendschap en verbondenheid." Nog woorden van dank zijn er voor collega's Jo Vandeurzen en Inge Vervotte, die de voorbije twee weken Letermes taken hadden overgenomen.

Leterme heeft de voorbije weken ook geleerd, zegt hij. "Dat je veertien dagen kunt nadenken, alles op een rijtje kunt zetten, biedt de gelegenheid om wat afstand te nemen en de wijsheden die mensen schrijven en overbrengen te laten doordringen. Wellicht zal ik vanaf maandag dan ook op een iets andere manier aan politiek doen, met wat meer evenwicht, wijsheid en rust, maar natuurlijk met evenveel inzet en gedrevenheid."

"Een moderne manier om te communiceren", zegt Mark Michils, baas van reclamebureau Saatchi&Saatchi en verantwoordelijk voor de voorbije vier CD&V-campagnes. "Ik was deze keer niet bij het filmpje betrokken, maar het is een even simpel als goed idee. Vermoedelijk had Leterme nog geen zin om meteen in het politieke debat te vliegen, maar wilde hij zijn achthonderdduizend kiezers wel een boodschap geven. En dan is YouTube heel performant. Op een sympathieke manier maakt hij bovendien eerst zijn menselijke comeback, waarmee hij aangeeft dat hij de mensen laat voorgaan op de politiek. Kortom, de juiste communicatie op de juiste manier."

"Slim", vindt ook reclameman Jens Mortier, die vorig jaar met zijn Mortierbrigade voor de sp.a-campagne tekende. "Hij laat op een hedendaagse manier zien dat hij ook maar een mens is. Het is nobel dat hij daarvoor uitkomt. En reken maar dat de mensen willen weten hoe het met de toekomstige premier gaat."

Fons Van Dijck, in het verleden communicatiedeskundige bij zowel SP als Open Vld, gelooft echter niet dat zo'n filmpje een grote impact heeft op het imago van een politicus. "Het belangrijkste nieuws is dat hij zich weer met politiek gaat bezighouden. Aan zijn imago zal dit weinig veranderen. Ik verwacht niet dat dit het media-evenement van het jaar wordt."

Dat neemt niet weg dat ook Van Dijck de voordelen van deze communicatietechniek inziet: "Je controleert de boodschap volledig, je kunt je rechtstreeks tot je publiek richten, komt overal op tv zonder de studio's te moeten afdweilen én je ontwijkt de vragen van hinderlijke journalisten. In de VS is het inmiddels een beproefde methode. De human interest van zijn boodschap past ook perfect in onze hedendaagse emopolitiek."

Is het politieke belang van Letermes boodschap dan volledig nihil? "Ik denk niet dat er een strategie achter zit", analyseert politoloog Carl Devos (UGent). "Hij heeft af en toe gewoon de behoefte om de persoon Leterme aan de publieke opinie te tonen. We zien een gelouterde Leterme, die zegt dat hij het anders gaat doen. Hij komt sympathiek over als de man die zijn les geleerd heeft. Misschien meent hij het wel gewoon?

"Ja, je zou uit zijn verwijzing naar 'evenwicht' en 'wijsheid' kunnen afleiden dat hij inziet dat hij de lat ook op inhoudelijk vlak te hoog heeft gelegd, dat hij zich misschien wil associëren met mensen als Dehaene en Van Rompuy, die al meermaals gezegd hebben dat de staatshervorming in stapjes zal moeten gebeuren. Maar met zulke interpretaties zit je al in de buurt van een druïde die de toekomst voorspelt. En dat hij meer rust wil op dit moment? Het is me volstrekt onduidelijk waar hij die in deze hectische periode zal vinden."(Gorik Van Holen)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234