Zaterdag 26/09/2020

Voortaan trajectcontrole in Gentbrugge, Wetteren en Erpe-Mere

Langs de E17 op het viaduct in Gentbrugge richting Antwerpen en op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere, in beide richtingen, zijn vanochtend drie nieuwe trajectcontrolesystemen in gebruik genomen. Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen twee punten gemeten.

Begin juni 2012 werd het eerste trajectcontrolesysteem in Vlaanderen in gebruik genomen op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk. Daar komen er nu drie bij: op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Antwerpen (1,9 kilometer) en langs de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere (7,4 kilometer), in beide rijrichtingen. De camera's en infraroodflitsers werden aan bestaande bruggen opgehangen.

De keuze voor deze trajecten gebeurde in overleg met de federale wegpolitie en is in de eerste plaats gebaseerd op gegevens over het aantal en de ernst van verkeersongevallen in het verleden. Tussen Wetteren en Erpe-Mere gebeurden tussen 2006 en 2011 per jaar gemiddeld 40 tot 50 ongevallen. Het aantal gewonden ligt er jaarlijks tussen de 50 en 100. Telkens gaat het om lange stukken snelweg zonder op- of afritten.

De drie installaties zijn samen goed voor een investering van ongeveer 925.000 euro. De minister zegt dat het de bedoeling is om in de toekomst per jaar één nieuw systeem te installeren. Met de keuze voor trajectcontrolesystemen wil Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) streven naar de verhoging van de verkeersveiligheid op de Vlaamse autosnelwegen.

Pak minder doden
Minister Crevits liet ook weten dat het aantal doden bij verkeersongevallen sinds 2000 flink gedaald is. Toen vielen er nog 143 verkeersdoden, in 2010 waren er dat 51. "Gedurende die tien jaar is het aantal reizigerskilometers op de Vlaamse autosnelwegen met 16 procent gestegen", aldus Crevits. "De ernst van de ongevallen op de autosnelwegen ligt boven het gemiddelde, wat vooral met de hogere snelheden te maken heeft."

De minister van Mobiliteit zegt dat trajectcontrole moet helpen om de veiligheid op de autosnelwegen verder te verhogen. "Bij de plaatsing van trajectcontrolesystemen komt de verkeersveiligheid op de eerste plaats", aldus Crevits. "Uit de eerste voorlopige bevindingen blijkt dat trajectcontrole inderdaad de verkeersveiligheid ten goede komt, met minder verkeersslachtoffers als gevolg. Daarnaast merk je dat trajectcontrole voor een rustiger wegbeeld zorgt, voor een betere doorstroming en voor minder geluidsoverlast.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234