Dinsdag 15/10/2019

Mode

Voortaan kunt u zich kleden als John F. Kennedy

John F. Kennedy Beeld AFP

Wie zich als John F. Kennedy wil kleden, kan sinds kort terecht bij kledingmerk Abercrombie & Fitch. Dat lanceerde een kledinglijn in de stijl van de mythische Amerikaans president. Maar waarom spreekt JFK, 55 jaar na zijn dood, nog steeds zo tot de verbeelding?

Even terug naar vorig jaar: toen werd een katoenen broek van Abercrombie & Fitch die John F. Kennedy ooit had gedragen tijdens zijn presidentschap (1961-1963) geveild. De koper? Abercrombie zelf, dat met een team researchers de broek op het spoor kwam.

An sich niet bijzonder, want al decennia gaan kledingstukken van de president voor grof geld over de toonbank. Maar Abercrombie wil de broek nu reproduceren voor het brede publiek. Samen met T-shirts, hoodies, jassen en zwembroeken die Kennedy ooit droeg, vervolledigt de broek de nieuwe Kennedy-kledinglijn.

"Ik hou van hoe John F. Kennedy direct en eerlijk communiceerde met de bevolking", zegt creatief directeur Aaron Levine op nieuwssite WWD.com. "Zijn impact op stijl is moeilijk te negeren."

Modehistorica Nele Bernheim nuanceert zijn impact op de mode. "Kennedy was zeer modieus gekleed, maar een modepionier uit de jaren 60 was hij niet." Ook is de kledinglijn volgens haar geen voorbode van de terugkeer van sixtiesmode. "Abercrombie is zeer commercieel ingesteld en speelt in op de populariteit van een historisch figuur."

En die populariteit is er, 55 jaar na zijn dood, nog steeds. "De naam Kennedy luidt nog steeds als een klok", zegt professor Amerikaanse politiek Herman Mathijs (VUB). "Het is niet de louter presidentiële allure van de kledij die aanspreekt, want niemand zit te wachten op kledij van pakweg president Roosevelt. Het gaat om de personencultus rond Kennedy."

Nochtans had Kennedy bij zijn dood een vrij mager palmares. "Kennedy was president tijdens een recessie, en de Cuba-crisis of de Vietnam-oorlog waren fiasco's", legt Mathijs uit. "Zijn populariteit vandaag is vooral te danken aan zijn imago." Dezelfde reactie bij VS-kenner Frank Albers (UAntwerpen): "Het beleid van Kennedy staat amper in voor zijn populariteit vandaag."

En dat imago was een zorgvuldig geconstrueerd product door Kennedy en first lady Jacqueline Kennedy, later Onassis. "Kennedy was de uitvinder van de Amerikaanse politieke marketing", zegt Mathijs.

Zo was Kennedy de eerste president die het belang van modieuze kledij in de politiek inzag. "Hij maakte er een sport van om steeds goed uitgedost te zijn, voor eventuele fotografen die zijn pad kruisten." Zo werd Kennedy, na de oubollige presidenten Truman en Eisenhower, een president die voortdurend in de pers verscheen met modieuze kledij.

Maar naast de pers, zag Kennedy vooral het belang in van televisie in de politiek. Zo won hij de presidentsverkiezing van de Republikein Richard Nixon mede door een tv-debat waar hij er kalmer en vastberadener uitzag. Mathijs: "Kennedy wist wat het belang was van een goede speech op televisie."

President John F. Kennedy en zijn echtgenoot Jacqueline. Beeld EPA

Hemingway

Abercrombie & Fitch is een kledingmerk dat focust op jongeren, die vaak pas 25 jaar na de dood van Kennedy zijn geboren. Maar toch kan zijn imago ook jongeren aanspreken. "Kennedy wordt geïdentificeerd met jeugdig en knap zijn", legt Albers uit. "Zo is hij nooit oud geworden (Kennedy werd neergeschoten op 46-jarige leeftijd, BW), en dat bevestigt het mystieke imago. Het is een moeilijke vaststelling, maar jong sterven werkt."

Levine zegt op WWD nog dat er in de toekomst mogelijk nog andere 'erfgoedcollecties' kunnen aankomen. Zo zou de kledij van andere beroemde klanten als Ernest Hemingway of Theodore Roosevelt ook kunnen worden gerelanceerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234