Maandag 13/07/2020

Vooroordelen belemmeren schoolcarrière kinderen van buitenlandse origine

Beeld THINKSTOCK

Veel kinderen van Turkse en Marokkaanse origine voelen zich door hun leerkrachten niet gerespecteerd. Uit een studie bij meer dan 11.000 scholieren door onderzoekers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de kinderen zich daardoor minder aantrekken van school. Dat schrijft de krant De Standaard. Aan het onderzoeksproject werken vier onderzoeksgroepen van de universiteiten in Gent, Leuven en Antwerpen samen.

"Kinderen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zien juist wel het belang van goede punten in", aldus Ward Nouwen, doctoraatsstudent aan het Centrum voor Migratie en Interculturele Studies aan de Antwerpse universiteit. "Ze hechten zelfs meer belang aan een diploma dan autochtone kinderen." Zo blijkt dat 67 procent van de kinderen met Turkse of Marokkaanse achtergrond het belangrijk vinden voor hun toekomstige carrière dat ze het goed doen op school, tegen 47 procent bij de autochtone kinderen.

"Hoe goed een kind zich op school voelt, blijkt een belangrijke rol te spelen voor zijn effectieve inzet", aldus Nouwen. Kinderen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zeggen evenwel zich meer gestigmatiseerd en minder thuis te voelen op school. Zij gaan vaker akkoord met stellingen zoals "de leerkrachten zijn niet geïnteresseerd in leerlingen zoals ik".

Discriminerende beelden
Bij heel wat leerkrachten leven wel degelijk discriminerende beelden van de kinderen, oordeelt de coördinator van het onderzoeksproject Noel Clycq. "In diepte-interviews hoorden we vaak dat als een leerling van buitenlandse origine op school faalt, dat vooral te wijten is aan zijn problematische thuissituatie en de andere taal die er gesproken wordt. Maar heel zelden wordt bij slechte schoolresultaten de rol van de school ter discussie gesteld."

In de ogen van de leerkrachten zijn kinderen van Poolse of Chinese origine "voorbeeldminderheden", gedisciplineerd en ambitieus, aldus Clycq. "De stereotiepe beelden van de jongeren die op school leven, weerspiegelen hoe een groot deel van onze samenleving denkt. Het is zeker niet allemaal de fout van de school."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234