Dinsdag 26/10/2021

Voormalig Antwerps politicus ontvangt prijs voor Algemene Culturele Verdienste in VlaanderenEx-schepen Antonis krijgt Cultuurprijs

Bij de uitreiking van de Vlaamse Cultuurprijzen in Kortrijk heeft voormalig Antwerps cultuurschepen Eric Antonis de prijs voor Algemene Culturele Verdienste gekregen.

Kortrijk l Ook beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere en podiumkunstenaar Benjamin Verdonck werden eindelijk gelauwerd, na diverse nominaties in de voorgaande edities.

De uitreiking van de Cultuurprijzen vond gisteravond plaats in een opmerkelijke setting. Het toneel van de Kortrijkse Schouwburg was voor de gelegenheid omgevormd tot een verticale tuin, die het Vlaamse cultuurlandschap moest verbeelden. Vijf muzikanten zorgden hangend in schommels voor de muzikale begeleiding. Met de bekroning van Eric Antonis (Turnhout, 1941) maakte de jury een onomstreden keuze, al wekte het moment van de uitverkiezing enige bevreemding. Antonis’ grootste verdiensten liggen immers alweer enige tijd achter ons. In de jaren zeventig, tachtig en negentig was hij cultuurcoördinator bij cultureel centrum De Warande in Turnhout en het Zuidelijk Toneel, intendant van ‘Antwerpen Culturele hoofdstad van Europa’ (in 1993) en Antwerps cultuurschepen. In al die functies viel Antonis volgens de jury op door zijn constante keuze voor een kwalitatief hoogwaardige programmering, waarmee hij ook een groot publiek wist te bereiken. “Heel Vlaanderen werd deelgenoot van het succes. Participatiebeleid avant la lettre, met inhoud en begeestering als motor”, zo klonk het in het juryrapport. Antonis dankte zijn “makkers en maten” die al zijn projecten mogelijk gemaakt hebben, en riep het bedrijfsleven op meer aandacht aan de kunsten te besteden. Hij zei het meest trots te zijn op het project Antwerpen 93.

Ook Antonis’ generatiegenoot bOb Van Reeth (1943) werd geroemd om zijn brede aanpak. De man die van 1998 tot 2005 Vlaanderens eerste bouwmeester was, ontving gisteren de cultuurprijs voor architectuur, onder meer omdat hij “gebouwen maakt voorbij het louter functionele, die ook betekenis hebben voor de hele gemeenschap”. Twee laureaten vielen eindelijk in de prijzen, nadat ze al diverse malen genomineerd waren geweest. Beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere mocht al voor de derde keer opdraven, maar kreeg nu dan toch loon naar werken voor haar confronterende sculpturen en installaties. Bij de podiumkunsten was ook ‘duivel-doet-al’ Benjamin Verdonck zelfs al aan zijn derde nominatie toe. Hij werd bekroond voor zijn “raadselachtige en radicaal ontwapenende werk, dat tegelijkertijd zijn politieke engagement toont”.Literair prijsbeest Tom Lanoye kon zijn tweede nominatie dan weer niet verzilveren. De prijs voor Toneelliteratuur ging gisteren niet naar hem, maar naar Peter De Graef. De auteur van de monoloog Zoals de dingen gaan... schreef volgens de jury een indrukwekkend oeuvre “dat drijft op een mix van ongebreidelde fantasie en doortimmerd vakmanschap”. De laureaat verklapte in zijn dankwoord liever niet te hebben gewonnen: “Ik ben doodzenuwachtig”. In het literaire luik werd voorts de onvermoeibare inzet van Leen van Dijck (1953) bekroond. Zij is al jaren de drijvende kracht achter het Letterenhuis. Gisteren ontving ze de prijs voor Cultureel Erfgoed omdat ze er “met veel overredingskracht, diplomatiek overleg en wetenschappelijke en cultuurhistorische argumenten” in slaagde om het Letterenhuis te verrijken met belangrijke aanwinsten. De jury wees daarbij specifiek op het Boonarchief, en de literaire archieven van Jef Geeraerts en Willem Elsschot. Jo Boon, de zoon van Louis Paul Boon, reikte de prijs uit.De prijs voor Kritiek en Essay ging niet geheel onverwacht naar David Van Reybrouck voor zijn Pleidooi voor populisme. “Zijn stuk is een scherp en origineel betoog voor maatschappelijk en politiek engagement”, oordeelde de jury. “David Van Reybrouck durft. Hij bekijkt het begrip populisme vanuit verschillende hoeken en verbindt er zelfs een positieve politieke missie aan. De lezer voelt zich niet zelden betrapt door de zelfkritiek van de auteur. Die aanpak dwingt tot zelfreflectie en nodigt uit om de eigen positie kritisch te herbekijken en te herdenken.”

Gedurfd achtte de jury ook de documentaire Episode 3 - Enjoy Poverty waarmee regisseur Renzo Martens vorig jaar nogal wat opschudding veroorzaakte. Martens werd gelauwerd in de categorie film. Voor zijn documentaire reisde hij naar Afrika om de inwoners te vragen zich te verzoenen met hun armoede. “Martens registreert de structurele armoede en legt de vinger op alle zere plekken”, klonk het bij de jury. “Met Episode 3 - Enjoy Poverty blaast hij het maatschappelijk debat nieuw leven in, bij een zeer divers publiek.” De meeste prijswinnaars verdienden gisteren 12.500 euro en een beeldje. Alleen Antonis kreeg meer: hij mag 20.000 euro op zijn rekening bijschrijven. Eerdere winnaars van de oeuvreprijs waren Frie Leysen, Hugo Claus, Gerard Mortier en Raoul De Keyser. Vorig jaar ging violist en dirigent Sigiswald Kuijken met de prijs lopen. Of de Cultuurprijzen volgend jaar nog in de huidige vorm bestaan is de vraag. Minister Schauvliege gaf aan dat ze gaat bekijken of de huidige opzet nog wel voldoet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234