Woensdag 05/08/2020

Voorgoed gesloten voor alle verkeer

Hij was, nadat hij lang geleden al eens was getopt, 30 meter hoog, 7 meter breed en misschien wel 2.000 jaar oud. Uiteindelijk werd de Pioneer Cabin Tree geveld door een storm. Een ordinaire manier om, wereldberoemde reuzensequoia zijnde, aan je einde te komen.

Mensen verheugen zich doorgaans als ze 100 jaar oud worden, maar deze stoere knaap moet daar grijnzend in zijn schors op neergekeken hebben. Hij stond al in zijn Californische natuurpark toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Hij stond er toen Amerika ontdekt werd. Hij stond er toen de Vikingen in onze contreien voet aan wal zetten.

Mensen, met hun zwak voor kunstjes en circusattracties, vonden het vooral leuk dat er een auto door de tunnel - vandaar de bijnaam Tunnelboom die hij zo verachtte - in zijn stam kon rijden. Dat werd geregeld gedaan, tot groot jolijt, door figuren wier geestelijke gezondheid hij niet erg hoog inschatte.

Volgens de overlevering ontstond die opening veeleer toevallig. Ergens in de 19de eeuw werd hij getroffen door een blikseminslag. De opening die zo ontstond, werd in 1881 vergroot zodat er koetsen doorheen konden rijden. Hij zag met lede ogen hoe die koetsen auto's werden, eerst rochelende oldtimers en vervolgens sleeën met vinnen. De laatste jaren verschenen er ook auto's die elektrisch werden aangedreven. Die zag hij liever, maar ze mochten niet meer door zijn stam. Oud en vermoeid als hij was, werd dat een privilege voor wandelaars.

Qua grootte was hij niet eens zo bijzonder: hij was nu eenmaal een reuzensequoia, een soort die niet bepaald bekendstaat voor haar dwerggroei. Soortgenoten van hem kunnen meer dan 80 meter hoog en wel 30 meter breed worden. Deze grootste boomsoort ter wereld groeit voornamelijk op de flanken van de Sierra Nevada. Een leeftijd van duizenden jaren is voor die kanjers geen uitzondering, hoewel ze nu door de mens bedreigd worden. Wat verwacht je van een wezen dat er plezier in schept auto's door bomen te laten tuffen?

Een expert werd aangesteld om aan de hand van zijn gebroken stoffelijke resten de exacte doodsoorzaak te bepalen. Die weet zijn verscheiden aan de combinatie van een storm met felle regenval en rottende wortels. Hij merkte ook op dat de boom wellicht langer zou hebben geleefd zonder de tunnel. 'Dat gat heeft mij altijd dwarsgezeten', schreef iemand op een rouwpagina op Facebook. 'Waarom er niet gewoon omheen rijden?'

Gelukkig hoeft er geen einde te komen aan die populaire vorm van volksvermaak. Je hebt bijvoorbeeld ook nog de Klamath Tree en de Chandelier Tree, Allemaal drive-through trees, zoals dat lekker bekt in het land waar de onfortuinlijke Tunnelboom nog net de minst boomvriendelijke president aan de macht zag komen uit de recente geschiedenis.

In de dood is iedereen gelijk, maar sommigen zijn

toch iets gelijker dan anderen. Jean-Paul Mulders

bewijst een markante overledene de laatste eer.

Vandaag: een eeuwenoude drive-through sequoia

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234