Zondag 25/08/2019

Vooravond van Eén is niet langer onklopbaar

Jarenlang was de vooravond van Eén een oninneembare vesting. De voorbije maanden sloeg VTM een bres(je) in de muur. De zender lokte in het blok van zes tot acht voor het eerst meer kijkers in de groep 18-54 dan de concurrentie aan de Reyerslaan.

Een hele verzameling telenovela's, een waslijst quizzen, een showbizzmagazine en zelfs klassiekers als De juiste prijs en Rad van fortuin. Bij VTM haalden ze de voorbije tien jaar alle trucs uit de kast om voet aan grond te krijgen in de vooravond. Maar tegen de opeenvolging van Dagelijkse kost, Blokken, Het Journaal,Iedereen beroemd en Thuis - het befaamde treintje van Eén - was geen kruid gewassen.

Tot nu. Voor het eerst in tien jaar wipt VTM in de vooravond over concurrent Eén. Voor wat de jonge kijkers betreft dan toch. Zowel De keuken van Sofie (+3,2 procent), De buurtpolitie (+5,1 procent), VTMnieuws (+3,6 procent) als Familie (+1,5 procent) zagen hun marktaandeel in de doelgroep van 18- tot 54-jarigen dit najaar stijgen. Samen komen ze zo, bij diezelfde doelgroep, uit op een gezamenlijk marktaandeel van 33,2 procent, wat dus beter is dan wat Eén op hetzelfde moment bij de 18- tot 54-jarigen laat optekenen.

Al is dat aan de Reyerslaan niet meteen reden tot paniek. Bij Eén doen ze niet aan dat strikte doelgroepdenken, klinkt het. "We willen er zijn voor alle kijkers", benadrukt netmanager Olivier Goris. Bovendien blijft een programma als Blokken, dat het qua jonge kijkers moet afleggen tegen De buurtpolitie, een ijzersterk format. Dit najaar was het programma goed voor gemiddeld 684.356 kijkers, daarmee doet het beter dan vorig jaar toen Blokken op 660.975 kijkers strandde. Ter vergelijking, De buurtpolitie klokt af op gemiddeld 510.000 kijkers. Wat absolute cijfers betreft, rekening houdend met alle kijkers dus, steekt Eén trouwens nog steeds een stuk boven VTM uit. Zowel in de vooravond als daarbuiten. VTM haalt op bepaalde momenten inderdaad een groter marktaandeel bij die jongere doelgroep. Maar groter dan een paar tienduizend kijkers wordt het verschil nooit.

Succes van De buurtpolitie

Hoe groot of klein het verschil ook is, Ricus Jansegers, programmadirecteur bij VTM, ziet in de stijgende grafiek een bewijs dat zijn zender in die vooravond de juiste keuzes maakte. "We hebben de voorbije jaren hard gewerkt aan de vooravond", zegt hij. "Dat levert nu resultaat op." Jansegers wijst in de eerste plaats naar De buurtpolitie. Die reeks, waarin waargebeurde verhalen nagespeeld worden door amateur-acteurs, mag dan al vaak kritiek krijgen omwille van de haperende scenario's en de weinig overtuigende acteerprestaties, het programma spreekt wel een steeds grotere schare jonge fans aan. Maar ook Familie krijgt lof. "Aan dat programma is tijdens het voorjaar behoorlijk wat gesleuteld", vertelt Jansegers. "We hebben de cast vernieuwd, de decors verbeterd en ook aan de scenario's hebben we gewerkt. Dat merken we nu aan de cijfers."

Sleutelen deden ze bij Eén dan weer aan het primetimeslot. "In het voorjaar zagen we na Thuis een deel van de kijkers afhaken", legt Goris uit. "Daarom hebben we ons schema dit najaar daar versterkt." Aan de vooravond werd niet geraakt. "Niet nodig ook", vindt Goris. "Programma's als Blokken, Dagelijkse kost of Iedereen beroemd moeten kijkers naar onze primetimeprogramma's trekken. En dat doen ze nog steeds met verve."

Terwijl Eén en VTM tussen zes en acht met elkaar in de clinch gaan, houden ze zich bij VIER ver van het strijdgewoel. "Die vooravond is voorlopig geen prioriteit", laat programmadirecteur Annick Bongers weten. Bij VIER kijken ze liever naar de late avond. "We hebben nu twee primetimeprogramma's. Het is de bedoeling om er daar nog een of twee aan te plakken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden