Zaterdag 16/01/2021

Vooral onnodig energieverbruik doet onze rekeningen stijgen

Beeld UNKNOWN

André Jurres ontleedt de nota van beurshuis Petercam die stelde dat onze energiefactuur de jongste 3 jaar drastisch steeg. Jurres is energiespecialist van groenestroombedrijf NPG Energy.

Onze energiefactuur blijft maar stijgen, zo becijferde beurshuis Petercam (DM 28/12). Dat onze rekening met 1000 euro stijgt, is vooral te wijten aan de olieprijs per vat en de daaraan gerelateerde producten van benzine voor onze wagen en stookolie om ons huis te verwarmen. Ook de gasprijs is gestegen sinds 2008. Wat minder naar voren kwam uit de informatie is dat onze elektriciteit vandaag veel minder kost dan in 2008. De groothandelsprijzen voor elektriciteitsproducenten zijn nu 30 tot 40 procent goedkoper dan midden 2008. Elektriciteit maakt vandaag de dag slechts een zeer bescheiden deel uit van al onze energiekosten. Van de 3800 euro die een gemiddeld gezin aan energie spendeert gaan 15 tot 18 procent naar elektriciteitskosten . De rest besteden we aan transport (lees onze auto) en verwarming.

Moeten we dan maar lijdzaam blijven kijken hoe onze energiefactuur blijft oplopen? Nee! We kunnen inderdaad geen invloed uitoefenen op de kost van een vat olie of een Kwh gas maar we kunnen wel onze verslaving aan de hoeveelheid energie laten afnemen. Zowel het Oeso als het IEA (internationaal energie agentschap) stellen dat de grootste besparing (tot 50 procent!) in onze energiehuishouding de komende 20 tot 30 jaar van efficiëntie (lees minder verbruiken) zal afhangen. Met andere woorden: we zullen veel minder moeten gaan verbruiken. De groenste energie is immers de energie die je niet verbruikt. Willen we in Europa tegen 2035 de Europees vastgestelde doelstellingen behalen dan zullen we ook, noodgedwongen, wel energie-efficient moeten zijn.

Naast minder verbruik hebben we in België nog een andere hefboom om de energiefactuur in onze huizen te milderen: we kunnen namelijk lokale duurzame vormen van productie introduceren. En dit hoeft niet steeds op huisniveau te zijn. Waarom overwegen we geen gemeenschappelijke verwarmingssystemen ?

'Iedere Belg zijn eigen huis' wordt in de nabije toekomst wellicht geen taboe, maar waarom zouden we onze energiebehoeften niet samen produceren? Stadsverwarming heeft misschien geen positieve bijklank, maar het is nu eenmaal efficiënt noch duurzaam dat we in steden, allemaal individueel, onze eigen verwarmingsinstallaties blijven koesteren.

Gelet op de grote investeringen die hiermee gepaard gaan en het onzekere finan-ciële klimaat zal de overheid hier zeker een rol in kunnen spelen. Heeft de overheid geen voorbeeldfunctie?

Verder kan deze overheid ons transportgedrag beïnvloeden zodat we niet allemaal via individueel vervoer naar het werk rijden op de verkeerde ogenblikken. Komt daar nog eens bij dat onze wegeninfrastructuur sinds eind jaren zestig niet meer aangepast werd aan de huidige noden. Het resultaat van dit alles zie je dagelijks op onze wegen. Tekenend is dat we sinds drie jaar Nederland hebben ingehaald ingehaald qua files. Zonder een pleidooi voor meer beton te willen houden dient men wel te blijven investeren in onze knooppunten. Dit kan nu blijkbaar wel in Nederland. Vorig jaar hadden onze noorderburen maar liefst 16 procent minder files door gepaste investeringen in infrastructuur.

Tegelijkertijd moet men duurzaam autorijden stimuleren zodat we onze o zo trouwe dieselwagen niet als enig alternatief blijven zien. Het potentieel van bijvoorbeeld rijden op groen gas is nog groot. Er zijn al enkele van dergelijke tankstations in België. Het initiatief van onder andere vooruitstrevende bedrijven als Colruyt via hun Dats tankstationnetwerk kan inspirerend werken.

En wil men echt minder afhankelijk worden van olie dan zullen we nieuwe vormen van brandstof moeten omarmen. Zo heeft waterstof, algemeen aanzien als de meest duurzame vorm van brandstof, nog zeer veel potentieel. Van de elektrische auto moeten we dan weer geen mirakeloplossingen verwachten.

Noodzaak van innovatie
Te veel focussen op deze voertuigen biedt geen fundamentele oplossingen. Het is eerder kiezen voor de weg van de minste weerstand.

Ten laatste kan men ook stellen dat we onze verslaving aan energie niet de baas zullen kunnen als we op dezelfde wijze naar onze consumptie of economie blijven kijken. De wens en noodzaak om toch maar minstens 2 procent per jaar economische groei te willen realiseren staat haaks op de wil om minder te gaan verbruiken.

Slotsom: verandering van consumptiegedrag begint bij onszelf en niet bij de overheid. Van de overheid mag enkel verwacht worden dat ze stimuleert en vooral het juiste voorbeeld geeft. Al met al zal het dankzij hogere energierekeningen zijn dat de noodzaak van innovatie steeds groter zal worden. Onder deze druk kunnen we ook oplossingen vinden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234